Hjälp!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Melina
    Användare
    • June 2002
    • 55

    Hjälp!!!

    Jag är så otroligt glad just nu! Såg för ett tag sen att mina macropoder som är i ett 25 liters odlingsakvarium har lekt. Det såg helt underbart ut att se hur hanen vrider honan uppochner och ut faller rom från henne. Som tur hade jag förbrett videokameran så jag filmade leken. Dem håller på hela tiden. Ska vara uppe hela kvällen (natten också om det behövs) för att se dessa två.

    Nu undrar jag när yngelna föds och vad jag ska mata med. Vet att artemia är bra mat men det är väl ganska stort för några dagars gamla macropod-yngel? Sen undrar jag även om jag borde ta bort honan efter leken, är orolig att hon ska äta upp ynglena.
    Mvh Melina
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

    #2
    Du bör mata med infusorier eller liquifry och du bör ta bort honan.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • Melina
      Användare
      • June 2002
      • 55

      #3
      Tack för svaret Ola! Vet du hur lång tid det tar innan dem kläcks? Jag har ingen doppvärmare, vattnet är rumsperatur. Än så länge är honan kvar med hanen, hon hjälper honom med att göra boet men ibland kan han jaga bort henne. Blir han för aggresiv tar jag direkt bort henne.

      Mvh Melina
      Mvh Melina

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Det går rätt fort (något dygn). Sedan vaktas ynglen tills de blir frisimmande efter ytterligare några dygn. Det tar längre tid om det är kallt men makropoder ska ha kallare än de flesta andra akvariefiskarna. När ynglen blir frisimmande TROR jag att honan ska vara borta eftersom hon kan äta ynglen och hanen bör plockas bort eftersom att han inte behövs. Ett annat alternativ är att flytta boet när ynglen kläckt men innan de blir frisimmande. Enklast görs det genom att sänka ner en bunke (t ex en tom glassbunke) under det och lyfta ur det. Jag har ingen erfarenhet av just makropod. Är det den här fisken förresten http://www.zoopet.com/akvarium/fisk.asp?NR=240 Paradisfisken/makropoden är med i de flesta akvarieböckerna så gå in på ett bibliotek och läs om den.

        MVh.

        Ola
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Melina
          Användare
          • June 2002
          • 55

          #5
          Ja det är paradisfisken. Jag har läst igenom mina akvarieböcker och i alla stod det fakta om macropoden. Jag har läst en hel del bra fakta om dem fast om odlingen och yngel så hittar jag inte mycket. Jag har flyttat honan nu och ska flytta hanen också efter att ynglen har blivit frisimmare. Tack igen för svaret Ola!

          Mvh Melina
          Mvh Melina

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • April 2002
            • 14633

            #6
            Du kan läsa igenom odlingsbeskrivningen för vilken gurami/labyrinfisk som helst (nästan).

            Mvh.

            Ola
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • Frasse
              Användare
              • April 2002
              • 36

              #7
              Helmut Pinters - Odling av akvariefisk rekomenderas varmt. Även om den har några år på nacken så innehåller den mycket bra info.

              MVH
              MVH. Tony...

              Kommentar

              • Melina
                Användare
                • June 2002
                • 55

                #8
                Tack för svaret Frasse. Har hört att den boken ska vara bra, ska kolla om jag hittar den.
                Mvh Melina

                Kommentar

                • Melina
                  Användare
                  • June 2002
                  • 55

                  #9
                  För er som är intresserade kan jag berätta att ganska många yngel har redan blivit frisimmare så hanen fick åka ut, han började äta upp lite yngel så jag tog bort honom. Imorgon ska jag köpa Liquidfry (har för mig att den heter så).
                  Mvh Melina

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Se till att du köper minsta sorten (nr 3 tror jag) som är avsedd för fisk som annars måste matas med ifusorier (ex labyrinfiskar).

                    Mvh.

                    Ola
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    Arbetssätt...