Komentera gärna min akvarieskiss på Tanganyika akvariumet jag planerar här.
Akvariumet är 60l, i det kommer jag ha en del snäckor, en korall, lite kalksten och vit sand (all vit sand är kalkhaltig, visst?).
Jag tänkte ha 4st L. Multifasciatus, eller borde jag börja med färre eller fler?
I Eheim ytterfiltret (390 l/h) kommer jag ha (uppifrån räknat), något kalkhaltigt, kanske korallkross, sen EHFI substrat och längst ner keramik-makaroner som fördelar vattnet. För att skilja alla materialen har jag blå filtermatta mellan (som visserligen är grön på bilden).
Är fördelningen jämn mellan de olika materialen? Helst skulle jag vilja slippa att hälla i något vid vattenbyten, och istället hålla ph och kh värdet tack vare inredning och material i ytterfiltret.
Vad det gäller pumphastigheten 390l/h, så kommer den givetvis bli svagare med tanke på det fyllda filtret. Men är det ändå för starkt? jag har i så fall ett alternativpumphuvud på 228 l/h.
Om multisarna gillar strömt och syresatt vatten kanske 390l/h(minus filtermotståndet) inte är tillräckligt starkt, då har jag extra innerfilter som kan sätta snurr på vattnet ytterligare (har en FLUVAL 3 som pumpar 540 l/h, och en FLUVAL 1 som pumpar 180 l/h). Är några av dessa användbara i mitt kar? jag vet som sagt inte riktigt hur multisarna vill ha det.
Alla råd och svar är hjärtligt välkommna!!
Kommentar