könstbestämma salvini

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

de är bägge runt 7 cm ,ska se om jag lyckas få några bra kort när honan vaktar äggen.

Kommentar

• Johan
      Användare
      • August 2002
      • 3029

där finns just nu en liten snutt på när honan o hanen förbereder för lek, kommer en fort sen när de vaktar yngel , denna ligger uppe kanske till 15/7

Kommentar

• FI
        Användare
        • August 2002
        • 3743

Min ena salvinihona har börjat få väldigt mycket blått på både ryggfenan och kroppen, hon har också spetsigare fenor än den andra honan, kan jag ha så tur att det i själva verket är en hane?
        Här är en bild.

Och här är en bild på den andra som är mer svart.
        Fredrik Isaksson
        Bildarkivet

Kommentar

• Robin
          Användare
          • January 2003
          • 4526

Det är nog en hane du har där FI.
          Min hane har inte acklimatiserat sig ännu känns det som. Väldigt passiv och står mest bakom en växt eller rot.

Hoppas han vänjer sig och blir lite tuffare.
          Mvh
          Robin

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Asså det vore verkligen kalasbra om det var en hane!
            Så honor kan aldrig vara så här blåskimmrande?

Appropå "Salle", du ska se att han blir mer framåt då han får lite "kompisar" och känner sig mer hemma i sitt nya hem.
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Robin
              Användare
              • January 2003
              • 4526

FI: jag tror det också. Kände att jag inte kunde ha så mkt fisk i det temporära 70 liters karet så jag fick slänga i mina snäcklekare i det stora igen. Han är lite mer framåt nu.
              Mvh
              Robin

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

FI: Jag tror det är honor båda två (men jag kan ha fel). Min rödbukade hona har mer blått i sig än dina, men min hane har mycket mer blått än min hona. Dessutom har hanen fläckar och teckning på fenorna, vilket honan såväl som dina saknar. Hur stora är dina? Fläckarna kommer efterhand som den växer och blir fler och fler. Kolla in min hane på Jinnarparens hemsida.

Kommentar

• FI
                  Användare
                  • August 2002
                  • 3743

Ludensis: Jo du kan nog ha rätt, men varför ser de så olika ut?
                  Jag har inte mätt dem men de är uppskattningsvis 5-7cm, båda är lika stora.
                  Fredrik Isaksson
                  Bildarkivet

Kommentar

• Lundensis
                    Användare
                    • March 2004
                    • 2262

Det finns alltid individuella skillnader. Båda två har svart fläck på gällocken, det har min hona också, men min hane har röd fläck. Sen undrar jag angående den svarta fläcken på ryggfenan. Är lite osäker på om hanarna har det. De är hur som helst snygga dina två.

Kommentar

• FI
                      Användare
                      • August 2002
                      • 3743

Det låter som att du vet vad du pratar om så jag litar på dig.
                      Det finns en annan sak som talar för hona-hona teorin och det är att de käftar emot varandra och står och spänner sig som om det vore på liv och död vid revirgränserna och så brukar ju inte en hona och hane av samma art normalt göra.

Jag gillar den svarta mer då det gäller "mönstret" på kroppen men fenorna och färgen på buken mer på den blåa. Båda har blivit små favoriter i karet.
                      Fredrik Isaksson
                      Bildarkivet

Kommentar

• Johan
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3029

röstar på hona

Kommentar

• Robin
                          Användare
                          • January 2003
                          • 4526

Jag har ju en salvini nu som är 15cm. Han ligger under roten mest hela dagarna av någon anledning. Läste i en bok att detta var typiskt för salvini när det inte fanns någon annan fisk i karet. När den kände sig ensam alltså. Problemet är att jag slängt i ett stim (10-12st) av mina viktoriayngel samt mina snäcklekare och 1 par jullar för att få fram honom men han ger sig inte. Det känns lite som om han är grinig för att han fått ett nytt kar att leva i. Konstigt?

Jag har även funderat på om det är jag som skrämmer honom. Han är ute och viftar på fenorna och tar några yngel när han tror att jag inte ser.

Någon som kan ge mig lite info om detta och vad jag ska göra.
                          Mvh
                          Robin

Kommentar

• Johan
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3029

det kan ta runt upp till 10 dagar innan de riktigt känner sig hemma. vet itne om det är en "mänsklig"tanke men det kan vara så med att han är ensam för att han inte har någon av sin egen sort.

Kommentar

• Robin
                              Användare
                              • January 2003
                              • 4526

hur var dina de första veckorna johan?

hur går det med msn och internet där hemma? Inge bra?
                              Mvh
                              Robin

Kommentar

• Johan
                                Användare
                                • August 2002
                                • 3029

om jag har tur så får jag internet denna veckan. msn funkar som vanligt iaf på jobbet.

jag hade av misstag två honor från början så de var inte bästisar direkt, när jag sen släpte ner enhane så blev honan dubbelt så fin. riktigt knall gul o mycket röd. de står att dem ska vara aggresiva, men det tycker jag inte alls. inte mer än normal cikliden. de vaktar sin rom. men inte alls att de är ute efter andra fiskar , inget "there can be only one" tänk alls. men du ska ju ha fler fiskar efter vad du sagt. men jag hade nog försökt få ett par iaf , de agerar ut mer sitt naturliga beteende då. iaf parbetende.

Kommentar

Arbetssätt...