Info behoves om Diocrossus(cernicara) filamentosa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • INXS

    Info behoves om Diocrossus(cernicara) filamentosa

    Jag har just fatt 6st (4 nu) Diocrossus filamentosa och dom verkar andas mycket mycket snabbt och haftigt. Jag undrar vad det kan bero pa?
    Inga prickar pa kroppen.
    Mitt vatten ar inte det basta for dom (ph 7.8 och GH 11) temperatur 26-27 med lite vaxter och en rot. Det ar ett 80 liters med ca 12 sma guppy som holls dar for att ha biologin igang och karet skulle anvandas som karantan i en manad at dom.

    Fragan ar denna:
    - Kan det ha med PH och GH att gora att dom har andnings problem eller ar det nagat annat?
    - Skall jag tillsatta nagon medicin for att forsoka fixa det?
    - Ar det domt att forsoka ha dom i detta vatten eller kan jag gora nagat for att anpassa dom till det?
    Tack
  • Pelle
    Användare
    • May 2002
    • 387

    #2
    Ja, du har nästan sämsta tänkbara vattenvärden för dessa fiskar.
    För att kunna trivas så kräver de lägsta möjliga hårdhet och ph 4,5-5

    Vad gick de i för slags vatten tidigare? Det är möjligt att de har råkat ut för en ph-chock, om de gick i surare vatten tidigare.

    Best regards/ Per

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • August 2002
      • 330

      #3
      Hej
      Det är schackbrädes ciklid du menar va? nu när dom redan är i karet så antar jag att du koppade in dom ordentligt,rätt så känslig sort,ph 6.5-7 ,mjukt vatten 2-3,temp 23-25 enligt en bok jag har.vad hade handlarn för vatten värden? kan va bra o kolla det för känsliga arter,så det blir någorlunda rätt start från början.finns det tillräckligt med syre i vattnet? nitrit? kanske du ska tillsätta något vatten beredningsmedel? efter du gjort 40% vatten byte.svårt nu när dom redan simmar där,men nått får du väl prova om dom mår dåligt.

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • August 2002
        • 330

        #4
        så extremt ph som 4,5-5 tror jag inte behövs,möjligt vis vid lek.men det är jag inte hundra på,handlarna jag har vart hos har inte haft dom i det ph:t i allafall.

        Kommentar

        • Pelle
          Användare
          • May 2002
          • 387

          #5
          Lite nyttig läsning från folk som har en hel del erfarenheter av filamentosa.


          Kommentar

          • INXS

            #6
            Tackar,
            jag hade for mig att jag skulle kunna fa dom att trives (kanske inte leka) i vatten sam var 7.5 och hardhet undet 10 GH med varmt vatten, vaxter och rotter.
            Dom ar ju fin fina fiskar men ny kanner jag mig skyldig for att ha forsokt med mitt vatten.
            Jag har lyckats att fa mina altum att trivas sa jag trodde detta skulle funka.

            Kommentar

            Arbetssätt...