Har fått ordning på den slamrande pumpen genom att koppla bort den från väggen (http://www.ciklid.se/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6984 ) och är inne på att bygga nån form av frigolitbakgrund att stoppa in den i..
Det finns massa material om detta på webben, bla några utmärkta guider här.. I letandet efter detta kom jag in på Tricellas sida där han beskriver konstruktionen av sina filterkammare och blir verkligt inspirerad..
Nu funderar jag på att även få till ett filter i bakgrunden (skulle gärna ha ett dropp/torrfilter men det verkar krångligt och jag är rädd för översvämmningar). Jag har sett bilder på hur man fyller baksidan på BTN bakgrunder med filtermatta och kopplar en pump till..
Jag skulle vilja skaffa två smala glasskivor, ca 10cm breda och hela akvariets längd, som jag fäster som en "hylla" på den bakre, övre insidan av akvariet med akvariesilicon så att det bildar en längsgående kanal. Sen borrar jag ett hål på varje sida; Insuget ganska stort och ser till att det har en kanal ner till botten på sin sida, samt ett hål för insuget till pumphuvudet på den andra sidan..
Härefter bygger jag en frigolitbakgrund efter alla konstens regler och gör plats för kanalen högst upp. Detta leder till ett kraftigt överhäng, men bidrar kanske till en känsla av "djup" i akvariet. Bakgrunden får också ha en kanal för att transportera upp vattnet till filtret..
I kanalen kan jag sen ha olika sektioner, kanske med grov, mellan, fin, finast, mekanisk filtrering först, sen tex biobollar och kanske sist eiheims filtersubstrat (som jag överköppt mig på tidigare). Under biobollarna planerar jag att ha en längsgående syresten. I kombination med vattenytan alldeles ovanför borde det ge en förträfflig syresättning för bakteriefloran.
Hur låter detta? Jag har ett 300l akvarium som jag håller på att överlasta med malawis (golden och demasoni hittils). Jag får 12L filter om jag har 10*10 glas som filterkanal.. Detta är ganska lätt att öka om man tex gör den bredare. Jag tänkte använda ett powerhead 802 som jag har att skjutsa runt vattnet med nu, men det kanske är för starkt(?)! I artiklar om droppfilter (som alltså detta inte är) rekommenderas det att man har en genomströmning som motsvarar akvarievolymen i timmen, för optimal biologisk rening..
Kommentar