Fotbolls-EM vs Ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola Svensson
    Användare
    • April 2002
    • 14633

Som helt fotbollsointresserad så undrar jag förstås vad kreativ betyder i fotbollsvärlden? Att inte kunna ändra på sig? Jag såg matchen (den tionde i mitt liv eller så) och tyckte att Portugal var aptrista. De fjuttade runt med bollen mellan sig någonstans vid mittlinjen så fort de hade den medan Grekland hittade på något och försökte komma fram till målet. Inte ett dugg konstigt att den meningslösa statisktiken om bollinnehav och passar inte sa ett smack.
    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Oftast så kopplas kreativitet samman med tekniskt kunnande och det är direkt missvisande. Precis som du påpekar Ola, så hade Grekland vassare chanser och hittade på olika sätt att anfalla när de hade bollen på Portugals planhalva. Så vilket lag var mest kreativt? Jo det var ju faktiskt det defensiva och "destruktiva" Grekland.

Jag gillade verkligen att se Grekland slå ut lag som slår sig om bröstet och säger de spelar vacker fotboll. Vackert är att göra mål...vackert är att vinna..."nothing else matters" för att dra lite Metallica fraser.

Kommentar

• Johan W
        Användare
        • May 2004
        • 266

En läcker brytning kan nästan vara lika sevärd som ett snyggt mål. Kul att en gammal förvarstaktik (man-man+libro) gav resultat... kanske 3-5-2 blir på modet igen?

Kommentar

• Guy_P
          Användare
          • April 2002
          • 301

Med en så bra backlinje som Grekland har så är det inte konstigt att alla lag får svårt mot dem. Både Ronaldo och Figo prövade att springa ifrån Giourkas Seitaridis, ingen klarade det. När sedan deras mittback Traianos Dellas plockar ner alla höjdbollar. så blir det lätt att försvara sig mot ett inneffektivt Portugal.

Ett stort grattis till Grekland för ett väl genomfört EM.

Skall bli roligt att följa dem i VM-kvalet, Danmark, Ukraina, Turkiet, Georgien, Albanien och Kazakhstan.

Guy
          Guy

Kommentar

• stiffe
            Användare
            • April 2002
            • 953

Kanske läge att ta in Bob Haugton(lite osäker på stavningen)som svensk förbundskapten då,nu när den gamla trista modellen kommer igen.Ingen kan väl den bättre än han?
            mvh Stefan

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Såg du inte Sveriges spel Stiffe? Sparka och spring-spelet fanns ju där...precis som på den gamle Houghtons tid...långbollar i leda! Såhär i efterhand så var nog Sverige ett av de mest fantasilösa landslagen...tyvärr. Även England spelade grymt defensivt och också en smula lättläst.
              Med den taktiken så gjorde Sverige det bra att komma till kvarten och om man skall vara riktigt riktigt ärlig så var det med en grym portion tur...

Kommentar

• stiffe
                Användare
                • April 2002
                • 953

Nu är kanske jag inte världens bästa analytiker men jag tyckte att Sverige hade grym otur som inte gick vidare från kvarten mot Holland.Tycker att Sverige förr spelade vad du beskriver,Tricella,men inte nu längre,förutom då din Aston villa spelare Olof Tjongberg.
                Och om Sverige skulle vara ett av dom fantasilösaste lagen i EM så tycker jag i så fall att det var en superbragd att man var ett av de lagen som gjorde flest mål,trots att man spelade en match 0-0

Men tyvärr så verkar det som om försvarsfotbollen är tillbaka och det är ju väldigt tråkigt att se på.Nä jag tycker fler lag skulle ta efter Man United och spela glad anfalls fotboll och inte som Aston Villas tjong fotboll

Det jag tycker var tråkigast under EM var ju att alla lagen som gjort mål övergick till defensiv direkt efter sina lednings mål.Men som tur var så straffade det sig i några fall tex för Italien och England som åkte ur tack vare sina försök att döda fotbollen.Italien som gjorde EM:s bästa halvlek,(enligt mig mot Sverige)fattar väl ingen varför man backade hem mot ett(enligt Tricella) "fantasilöst" Sverige,sedan man gjort sitt lednings mål.
                mvh Stefan

Kommentar

• Guy_P
                  Användare
                  • April 2002
                  • 301

citat:förutom då din Aston villa spelare Olof Tjongberg.
                  Som tydligen inte var lika dålig som du anser eftersom han tillsammans med Henke Larsson var en av de två svenska spelare som blev uttagen till EM-s bästa spelare.
                  Att jämföra Grekland och även andra lags taktik med Bob Houghton´s idé att spela fotboll tycker jag är helt missvisande. På Bob och även Roy Hodgson´s tid fanns det inte den minsta tillstymmelse av mittfältsspel. Bara långa bollar från målvakt eller backlinje.

Guy
                  Guy

Kommentar

• StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

Stiffe: Aston Villa spelar efter sin förmåga och då menar jag att Aston Villa inte alls spelar i samma ekonomiska liga som Manchester United. Om Villa hade samma ekonomiska förutsättningar att skaffa spelare så skulle de säkert spela snyggare. Jag måste dock starkt påpeka att Villa är betydligt bättre spelande lag nu med David O´Leary än vad de varit med tidigare managers som Graham Taylor (tjongfotbollens mästare).

Olof Mellberg är kanske inte världens mest tekniska försvarare, men han är markeringssäker och brytningssäker. En kvalitetsförsvarare som rätteligen har en plats bland de bästa i Europa.

Att Sverige gjorde många mål beror inte på att de spelade gladfotboll...det beror på att de utnyttjade sina chanser väl. Jag menar inte att Sverige var dåliga...de var väldigt bra med tanke på förutsättningarna. Mot Italien måste man väl ändå erkänna att Sverige hade grym tur...alla genomspringningar som skedde på kanten hos Nilsson/Wilhelmsson och alla chanser som t ex Vieri sumpade...sedan får Sverige oavgjort med en Tae-kwon-do sparka a la Zlatan.

P.s. När jag pratat om Aston Villa så är det för att de är laget i mitt fotbollshjärta...ALLA VET att Aston Villa inte är något världslag...än!
                    Jag har varit supporter till denna klubb sedan jag var ca8år (30år av mest sorger, men även rejäla höjdpunkter).

Kommentar

• stiffe
                      Användare
                      • April 2002
                      • 953

Opps trampade visst någon på deras ömma tår.

Balzani jag jämförde inte Greklands eller något annat lands spel med den Bob Hougton står för,utan jag mycket skämtsamt föreslog att det kanske var dax att ta in Bob Hougton som svensk förbundskapten med anledning av att några av svaren här tyckte att det hade varit tråkig fotboll under EM.Vad det gäller Olof Mellberg så tycker även jag att han är en mycket bra mittback även om jag inte tycker att han skulle varit med bland dom som blev uttagna som EM:s bästa.Att jag kallade honom Tjongberg var mest för att reta Tricella lite,men även för att jag tycker att han för ofta tjongar upp bollen förbi mittfältet(det hade Bob Hougton gillat)upp till våra forwards.

Tricella jag vet att Aston Villa och Man United inte spelar i samma ekonomiska liga men Sverige spelar inte knappast heller i samma liga som dom flesta andra stora nationer.Tror inte många av dom svenska spelarna hade platsat i många av dom lagen som ställde upp i EM,lika lite som spelarna i Villa hade platsat i Unitet(tycker att United har bättre straffläggare),hoppas att du hänger med i parallelerna.Jag har hållt på United exakt lika länge som du hållt på Villa och har genom alla mina ungdoms år blivit trackad av Liverpool fans så snälla låt mig tracka lite på dig nu när jag har en chans
                      Sen vad det gäller Zlatans mål så tycker i alla fall jag att det kan kallas glad fotboll,eller?
                      mvh Stefan

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

citatch har genom alla mina ungdoms år blivit trackad av Liverpool fans så snälla låt mig tracka lite på dig nu när jag har en chans
                        Och det tror du att jag som håller på Villa sluppit? Liverpool och Villa har en gammal rivalitet...många av mina vänner håller på Liverpool, Manchester U, Arsenal eller Chelsea. Alltid får man skit för att Villa inte vinner något...för att de missar viktiga straffar etc. Gnäll inte som United anhängare!!!

citat:men Sverige spelar inte knappast heller i samma liga som dom flesta andra stora nationer.
                        Man kan inte jämföra landslag med klubblag.

Kommentar

• stiffe
                          Användare
                          • April 2002
                          • 953

Jag gämförde inte klubblag med landslag utan landslag med landslag .Och det som jag menade med det var ju att Sverige inte har så många klasspelare att välja på som tex Holland, Frankrike, Tjeckien, Spanien, Portugal och Kroatien har.Så därför tycker jag nog att min jämförelse var minst lika bra som din vad det gäller Villas trupp mot Uniteds,även om din handlade om det ekonomiska.

Nej,jag tror knappast att du sluppit att bli trackad genom åren för att du hållt på Villa,men det är bara det att dom Liverpool fans som trackade mig förr inte längre bryr sig,så dom är ju inte roligt att hoppa på,så därför tog jag min chans här att hoppa på dig och Villa istället [:p]
                          mvh Stefan

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Det är bara att leva ut sin aggression...och om den har suttit så länge hos dig så bör du nog försöka bli av med den fortast möjligt.
                            Roligt att kunna stå till tjänst...

Måste bara få säga att det känns grymt tråkigt att EM slutat...det var ganska underbart i några veckor att kunna bänka sig framför TVn för ett par matcher...*Suck*
                            Synd att man inte får in Copa America på TV-kanalerna!! (Sydamerikas svar på Europas EM).

Kommentar

• Mikael
                              Användare
                              • April 2002
                              • 347

Äntligen!

Äntligen är EM över []!

Som moderator och i stort sett ointresserad av sport numera (har spelat såväl elitfotboll och handboll så jag blev väl utbränd, det är ju i stort sett alla idag) har denna tråd varit en pärs. Att behöva följa med i alla soffproffs spekulationer om ditten och datten har verkligen varit påfrestande... [xx(]

Lyckligtvis har det hela piggats upp en massa humor och roliga inlägg. Att följa hur Kjell med millimeterprecision missade varje tips var ju så klart en höjdare Annars tycker jag nog att Fredrikr lyfte det hela till en härligt abstrakt nivå med sin schackmetafor, mera sådant! Och visst var det härligt att ta del av analysen från NCS största fotbollsoskuld [?] , Ola Svensson - nu med elva genomlidna matcher, när han konstaterade att "Portugal var aptrista" Kanon säger jag, rätt på pudelns kärna. Själv genomled jag semifinalen mellan Holland och (aptrista) Portugal på puben Krönet (Götgatsbacken Sthl). Det måste ha varit fotbollen som gjorde att jag knappt kunde röra mig på hela dagen efteråt, mådde faktiskt MYCKET illa oxå [xx(]

Nåväl, med tanke på att den enda "modereringen" som behövde göras utfördes av Ola Svensson, jag var ju sjuk av all fotbollshets... hmm, förtjänar ni alla som deltagit en stor eloge. Med ciklidister behäftade med ett hetsigt sporttemperament kunde vad som helst hänt i debatten, eller hur!

Fortsatt trevlig sommar på er alla! Nu skall jag försöka ladda batterierna till OS, för då blir det väl rena vilda western här i forumet [B)] Och glöm inte att skriva artiklar, varför inte med EM-vinkling?

/Mikael Mayer

ps. om någon mot förmodan inte har snappat upp det så vill jag påpeka att detta inlägg är skrivet med hjärta och massa små ironistänk
                              Skriv så att du själv vill läsa. Läs högt så hör du om någon annan vill göra det.

- Lars Falk

Kommentar

Arbetssätt...