Fotbolls-EM vs Ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Användare
    • April 2002
    • 4619

citat:Lennart Johansson är kanske inget helgon själv alla gånger, men vi vet ju alla (de flesta) på vilket sätt som Sepp Blatter blev tillvald FIFA-posten...
    Nåja, vi känner i alla fall till den svenska kvällstidningsversionen och den vet vi ju alla hur sann den är[]
    Pratar man med idrottsintresserade i andra länder så betraktas de bägge nog som ungefär lika goda kålsupare.

citat:Jo...men så är det också de nationella förbunden som skall acceptera de regler som sätts upp. Det är sannerligen INTE lätt då vissa förbund är väldigt frisläppta gentemot andra gällande dopingrelaterade straff.
    Det funkar i alla fall berydligt bättre inom de flesta andra idrotter, men i fotbollen regerar enbart plånboken och problemen sopas under mattan.

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Sepp Blatter delgavs misstanke om mutbrott. Afrikanska förbundet (tillsammans med andra) vittnade om att de hade fått erbjudande av Blatter. Det var knappast kvällstidningarnas förtjänst. Anklagelserna ledde inte till varken avsättning av Blatter eller åtal då Fifa har sina egna regler som tycks gå förbi samhällets övriga lagar. För de som minns så erbjöd Blatter länder vissa förmåner om de la rösten på honom i röstningen för vem som skulle bli Fifa-president. Blatter betalade även ut mutor till vissa representanter med förbehåll om att få deras röst. Detta gjorde INTE Lennart Johansson...

citatet funkar i alla fall berydligt bättre inom de flesta andra idrotter, men i fotbollen regerar enbart plånboken och problemen sopas under mattan.
      Och i vilken internationell storsport regerar inte plånboken?

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

citat:Blatter betalade även ut mutor till vissa representanter med förbehåll om att få deras röst. Detta gjorde INTE Lennart Johansson...
        Tänk vad du VET. Uppriktigt så vet jag inte om anklagelserna mot vare sig Blatter eller Johansson stämmer.
        Vad jag däremot vet är hur dessa personet uppfattas i många andra länder och där står inte Johansson högre i kurs än Blatter. Det var för övrigt väldigt många s.k. icke korrumperade länder i västeuropa som röstade in Blatter som ordförande. Inte bara en massa korrupta länder som en del tycks tro i Sverige - många av de s.k. korrupta länderna röstade faktiskt på Johansson. Eller menar du att Johansson blivit utsedd i ett demokratiskt val?

Fast egentligen så skiter jag i vilket - poängen med mitt inlägg ovan var att vi är lika goda kålsupare som andra länder när det gäller att skylla ifrån oss när bi förlorar.
        Som jag skrev ovan så fick jag en del ironiska mail från holländska vänner med kommetarer om hur dåliga förlorare vi är med anledning av tidningsskriverierna här (som självklart har uppmärksammats i Holland).
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

citat:Tänk vad du VET.
          Onödigt skit Kjell. I en diskussion så ska man kunna ha en så pass vuxen attityd att man kan lyssna på andra och inte kasta skit om nu någon råååååkar ha en annan synpunkt eller råååååkar veta mer i ett specifikt ämne (därmed INTE sagt att jag har det nu). Det där gillade jag inte att få i ansiktet när man försöker diskutera. Om man inte får ha egna åsikter på ett forum utan att det är ämnat att "följa Kjell" så kan du gärna informera mig om detta.

citat:Fast egentligen så skiter jag i vilket - poängen med mitt inlägg ovan var att vi är lika goda kålsupare som andra länder när det gäller att skylla ifrån oss när bi förlorar.
          Och mitt inlägg var en motvikt till din diskussion om dopstraff och dåliga förlorare...

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

citat:Om man inte får ha egna åsikter på ett forum utan att det är ämnat att "följa Kjell" så kan du gärna informera mig om detta.
            Självklart får du såväl som jag och alla andra ha egna åsikter.
            Självklart får du kritisera mina och alla andras åsikter och jag får kritisera dina och alla andras.
            Har jag någonsin påstått nåt annat eller nekat dig skriva något? Jag håller inte med dig och du håller inte med mig och vi lär inte bli överens men "so what".
            Ha en bra dag.
            Ciklidhälsningar
            Kjell

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Det har absolut ingen betydelse alls om vi är överens eller inte...jag reagerade på ditt sätt med "Tänk vad du VET"...vilken antyder på att du tycker jag tror mig veta mer än gemene man..dvs en besserwisser-stämpel och jag ogillade den överlägsna tonen. Det fanns ingen anledning till det i vår diskussion då jag inte attackerat dig som person för dina åsikter.

Men nu är det här inget att böka vidare i så det är bättre att göra sina vattenbyten i karen innan det vankas semifinaler.

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

Gratulerar Portugal för den väl genomförda matchen. Portugal i final och jag tycker verkligen att Figo lyft sig enormt då han blev lite av "pappa" i laget. De är värda finalplatsen. Sedan undrar jag om inte Maniche´s mål blir turneringens snyggaste...i konkurrens med Henkes givetvis.

Jag rankar nog Henkes snyggast fortfarande...

Portugal mot antingen Tjeckien (troligast) eller skräll-laget Grekland. Det skall bli intressant att se...

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Grekland tog chansen...om än turligt...men dock helt rättvist (de gjorde mål).

Portugal - Grekland...en sak är säker...i EM 2004 vinner ett lag som aldrig vunnit EM förut. Roligt då jag personligen gillar förändringar inom fotbollens hierarki.

Sicket hysteri det kommer bli på söndag med Galna Greker och Samba-Portugiser...härligt!!

Tips: Otto Rehhagel kommer skriva en ny bok..."My big fat greek championship".

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Stort grattis till Grekland. Visst inte så rolig fotboll men fullt välförtjänt. En 100% väl genomförd taktisk match med en fruktansvärd effektiv defensiv smatidigt som de ändå var vassare framåt.
                    Kul också att ett lag utan jättestjärnor (fast nu är det väl det i Grekland i alla fall) kan slå ut lag efter lag som innehåll drösvis med superstjärnor.
                    Ciklidhälsningar
                    Kjell

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Grattis GREKLAND!!!

Kommentar

• kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

Ok då Grattis Grekland
                        Men när skall kreativiteten slå ut den tråkiga organisationen/byråkratin. (Inom allt)
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

När kreativiteten blir smartare...det går liksom inte att bara vara kreativ på ett sätt.

Kommentar

• kaj.p
                            Användare
                            • April 2002
                            • 2294

citat:Ursprungligen skickat av Tricella

När kreativiteten blir smartare...det går liksom inte att bara vara kreativ på ett sätt.
                            Visst sådana är reglerna. Men regler får inte göra att utvecklingen går bakåt.Visst Grekland var imponerande och gjorde det organisatoriskt optimala Högaktar dem för det. Men hur kul var det??? Ingen gillar väl i längden att se bra brytningar o Noll-Noll resultat.
                            Är det bra för fotbollen???
                            Släng bort Offside regeln så kommer det att hända lite.

Diskussällskapet
                            www.diskusforum.se

Kommentar

• fredrikr
                              Användare
                              • October 2002
                              • 985

Grekland kickade stjärt! Det är bara att gratulera till en välförtjänt seger.

När senast hörde du en general säga: "Visst, de var både bättre strateger och taktiker, men jag trodde vi skulle vinna på kreativitet"?

Måste dra en parallell till schack:

Bobby Fischer är enastående på det sättet att han inte lärde sig en tokig massa mästarpartier utantill. Han följde istället logiken, så till den grad att sade upp bekantskapen med sin mor för att hon var (citat) "ologisk" (slut citat).(Alla som har en mor som inte är "ologisk", räck gärna upp handen...) När andra spelare i huvudet jämförde schackpjäsernas position med kända partier, såg Bobby Fischer istället hur partiet skulle utvecklas de närmsaste dragen, och såg vilket drag som skulle vara det bästa för att ha en så stark ställning som möjligt x drag framåt. Schackanalytiker har kommit fram till att han omedelbart såg fem drag framåt, och om han fick tio sekunder på sig såg sju drag framåt.

(Som en parantes kan nämnas att kombinatoriken för ett schackspel är skrämmande - om båda spelarna spelare väljer drag på slump är det mindre chans att du ska kunna gissa hur ett parti ska gå, drag för drag, än att en schimpans ska skriva om Shakespears samlade verk genom att knacka på måfå på en skrivmaskin.)

Åter till Mr Fischer: Hans sätt att välja det mest logiska draget i varje sammanhang var någorlunda framgångsrikt. Han blev stormästare vid femton års ålder, vilket är yngre än någon annan i världshistorien, och förlorade exakt 0 partier de närmaste sju åren därefter. Då ingick även att han spelade simultanblindblixtschack med hela schackklubbar som motståndare. När han spelade vanlig blixtschack brukade han ställa sin egen schackklocka på 10% av den tid som motståndaren fick, för att det alls skulle bli intressant.

Kanske är greklands tyske undertränare en fotbollens Bobby Fischer? Om några år kanske även han säger upp bekantskapen med sin mor och går under jorden och hittas några decennier senare i någon obskyr f.d. öststat? Time will tell....
                              Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                              http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Visst Kaj.P...det är ofta bedrövligt tråkigt att se defensiv och destruktiv fotboll...men det är tyvärr de "sämre" kreativa lagens medicin mot lag som t ex Portugal eller Brasilien.

Jag gillar det inte heller...men jag gillar nästan sämre de kreativa lagens otroliga förmåga att falla när det börjar närma sig straffområdet (läge för frisparkar eller straffar). Varför fick inte Portugal fler frisparkar? Jo för att de filmade föööööör mycket och då talade det emot dom istället!!
                                Varför lyckades inte Portugal dyrka upp Greklands defensiv? Jo troligtvis för att Portugal har en spelstil där de använder sig av en anfallare...hade de haft 4-3-1-2 som exempel så hade Greklands backlinje inte fått vara så stabil. Inga djupledsbollar mer än ett fåtal på slutet (C.Ronaldos genomrusning)...trots att det troligtvis skulle varit Portugals räddning. De valde istället att försöka dra isär försvaret genom kantbollarna...men Grekland var för kyliga för att gå på den taktiken. Varför ändrade inte Portugal på sin "kreativa" taktik????
                                Den "kreativa" Deco var ju långt ned på egen planhalva och skickade bara bollar ut efter kanterna...han skulle ha legat steget efter ett par anfallare istället.

Nej...Grekland vann fullt rättvist.

Kommentar

Arbetssätt...