Fotbolls-EM vs Ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Jag tar hellre ett avbrott för att sanningen skall fram än att ge en spelare som Trezeguet ett mål som tydligt var hands...

Ett lag kan vara överlägset spelmässigt, men förlorar pga ett fuskande lag...det är därför jag vill ha fram kameror. Dels för att fusk inte skall vinna...och dels för att domarna skall ha en rimlig chans att göra rätt bedömningar.

Kameran skall givetvis inte ersätta domaren i alla lägen...men om det finns tveksamheter i samband med eventuell straff eller mål (som kan vara avgörande på olika sätt). Om de kan använda kamera så kan de också hissa många fler gula kort på fuskande spelare än vad som görs nu.

Jag blir rent ut sagt förbannad på fotbollens stora stjärnor när de försöker filma till sig fördelar...konstant.

Kommentar

• Guy_P
      Användare
      • April 2002
      • 301

Det låter ju bra med kameraövervakning, men problemet kvarstår. Vilka matcher skall det gälla ? Enbart stora mästerskap och högsta serien i respektive land ?
      Då kommer det att bli två skilda sporter när man i ena fallet kan dömma efter kameran och i det andra fallet inte. Ett felaktigt domslut kan vara lika avgörande i en VM final som i en seriefinal i Div VII, i varje fall tycker nog spelare och ledare det.
      Då är Kjells variant med efterhandsgranskning av matcher bättre.
      Domarna har funnits sedan fotbollen startade och de har alltid varit utsatta för vrede antingen för att de inte blåser (ena laget) eller för att de blåser (andra laget) Jag tror säkert att fotbollen skulle förlora flera duktiga dommare eftersom de antagligen inte kommer att trivas med att vara kameraövervakade.
      Det här med filmande, spottande och tröjdragande stjärnor är ett stort problem eftersom de är förebilder för unga spelare som tar efter dem.

Guy
      Guy

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

citat:Vilka matcher skall det gälla ?
        Samtliga matcher i proffessionella serier.

citatå är Kjells variant med efterhandsgranskning av matcher bättre.
        Jag menar inget annat än straffsituationer och målsituationer. Efterhandsgranskning kan göras för att se eventuella oegentligheter (typ Spotti) som bestraffas. Man måste få bukt med fuskandet inom sporten.

En annan sak som är rätt lustig...Italien pratar om konspiration mellan Sverige och Danmark...jag menar...de är ju helt ifrån vettet!! Italien är väl ett land som är VÄLDIGT medveten om hur man gör för att muta...konspirera...och fuska.

Läs detta ur dagens Aftonbladet:

Bra skrivet av Kristina Kappelin.

För övrigt så kan det vara på sin plats att skriva om att detta EM inte varit fyllt av mycket fusk som varit matchavgörande...men de enstaka fall som skett gör mig fortfarande besviken och arg.
        Bästa matchen var utan tvekan igår...Holland - Tjeckien. Vilken match...

Kommentar

• Guy_P
          Användare
          • April 2002
          • 301

citatamtliga matcher i proffessionella serier.
          I alla länder ? Skall det finnas i Sverige ? Damalsvenskan har också proffsspelare eller skall det vara ytterligare skillnad mellan dam- och herrfotboll.
          Låt dommarna dömma som de alltid har gjort om inte annat för att det skulle bli mycket tråkigt när man inte har en massa felaktiga domslut att diskutera på jobbet. Sedan skulle det bli tråkigt även för ledarna när man inte kan skylla en förlust på dommarna.
          Angående Italien ut ur EM så håller jag inte alls med dig, speciellt inte efter deras insats mot Sverige.

Guy
          Guy

Kommentar

• Kjell Fohrman
            Användare
            • April 2002
            • 4619

citatå kommer det att bli två skilda sporter
            Det är det redan.

citatomarna har funnits sedan fotbollen startade och de har alltid varit utsatta för vrede antingen för att de inte blåser (ena laget) eller för att de blåser (andra laget) Jag tror säkert att fotbollen skulle förlora flera duktiga dommare eftersom de antagligen inte kommer att trivas med att vara kameraövervakade.
            Kameran eller elektroniken kan i vissa situationer vara en hjälp för domaren.
            Fotbollen ser helt annorlunda ut idag mot vad den gjorde tidigare - tittar man på en 30 år gammal match så slås man över hur oerhört mycket långsammare det gick då (lättare för domarens öga att hinna med) och idag går ju också taktiken ofta ut på att utnyttja domarens omöjliga situation (filmningar etc.).

citat:En annan sak som är rätt lustig...Italien pratar om konspiration mellan Sverige och Danmark...jag menar...de är ju helt ifrån vettet!! Italien är väl ett land som är VÄLDIGT medveten om hur man gör för att muta...konspirera...och fuska. Det gör mig ursinnig att läsa om dessa bedrövliga primadonnor!!
            Sverige vek ner sig mot Lettland i kvalet vilket gick ut över Polen. Vem minns inte Strömbergs svanhopp en gång i tiden vilket gav en avgörande straff.
            Jag tycker nog inte att Sverige skall förhäva sig.
            Självklart tror jag inte att Sverige gav upp mot Lettland - men eftersom Sverige inte behövde ta poäng så var väl inte motivationen så hög.
            Självklart kommer inte Danmark och Sverige att göra upp om 2-2 i förväg, men det rör sig om två anfallsglada jämna lag så det kan mycket väl stå 2-2 när det är en halvtimma kvar och då lär inte motivationen från något av lagen vara så hög för att satsa framåt.
            Italien gör naturligtvis helt rätt i att INNAN matchen dra upp detta - det får ju som resultat att Sverige och Danmark inte kan lägga sig på enbart försvar om det skulle stå 2-2 - utan måste gå framåt för att inte framstå som fuskare. Utifrån Italiens synpunkt en helt korrekt taktik.

Kommentar

• StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

Kjell...

Jag menar inte att Sverige är oskyldiga...men om du tittar på filmningar så får du nog sitta lääääänge framför TVn sammanlagt för att se på italienska, medans du plockar fram ett par svenska. Det är en oerhörd skillnad på fuskandet dessa länder emellan. Kolla bara på en seriematch i Italien.

Visst gör Italien rätt som diskuterar detta...men det känns ändå som om de kastar sten i glashus. Att beskylla andra lag för fusk när man bevisligen själv har enorma problem med uppgjorda matcher (haft åtminstone) och fusk är helt bedrövligt.

Hårda ord kanske...men som supporter till italiensk fotboll så har jag blivit mäkta besviken de senaste åren.

citat:Angående Italien ut ur EM så håller jag inte alls med dig, speciellt inte efter deras insats mot Sverige.
              Jag är som jag skrev ovan, en supporter av italiensk fotboll. När det handlar om fotboll vill jag givetvis ha Italien kvar i EM...men på det sätt de beter sig gentemot motståndare är bedrövligt.

Kommentar

• Henrik Dehlin
                NCS Medlem
                • September 2002
                • 1913

Uj vad ni tjaffsar om Trezeguet,Totti o.s.v

Trezeguet lossades inte om som att det var hands när han egentligen visste om det(?) men det tror jag inte Henke,Zlatan eller Ljungberg heller hade ha gjort om det blir mål...

Dom ber juh inte precis domarn dömma bort målet för att det var hands!

Ang Italien så tycker jag att det är ett mycket bra lag när dom väl spelar som dom ska, och dom som sett Totti spela i Serie A vet hur bra han är..Betydligt bättre på att göra mål än våra svenska stjärnor annars hade dom nog heller haft Henke/Zlatan där för 3 gånger så mindre lön =P..

Och givetvis tror Italien på att Sverige och Danmark kommer spela lite för att bägge lagen ska gå vidare...Det tror jag med

Eller vilka tror ni Danmark helst vill ha med sig vidare från gruppspelet Sverige eller Italien?

Och Sverige vilka tror ni helst dom vill ha med sig Italien eller Danmark?

För mig låter det givet!

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

Henke...du har nog missat vad jag menar med det jag skrivit.

Jag vet hur bra fotbollspelare Totti och Trezeguet är...de är världspelare "när de vill". Vad de gjort i detta EM kallar inte jag varken för proffessionellt eller fairplay. Det är detta som gjort mig besviken på dessa världspelare. Jag har heller inte sagt att Henke, Zlatan eller Ljungberg INTE skulle slagit in bollen i mål...jag menar inte att någon spelare är bättre än den andra...det är bara det att just Totti och Trezeguet är de spelare som utmärkt sig på ett negativt sätt.

När Totti är på spelhumör och gör det han är bra på så är han en av världens bästa offensiva spelare, utan tvekan. Trezeguet är Världsmästare och Europamästare...

Nu har jag fått mitt sagt så nu ska jag inte gnälla mer...
                  Jag njuter verkligen av EM i fotboll. Det är spännande och underhållande.

Kommentar

• Henrik Dehlin
                    NCS Medlem
                    • September 2002
                    • 1913

Nepp jag har inte missat nått..

Det Totti gör är helt otroligt lågt och det vet jag med...

Men vad är det Trezeguet har gjort för fel?...Tycker han spelar som han brukar..

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Han tog hjälp av "Guds hand"...mot Kroatien så att Frankrike fick 2-2. Det räckte för att jag inte kommer rösta på honom som EM:s bästa spelare om han så öser in 80mål de sista matcherna.

Kommentar

• Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 1913

Jo det såg jag med...

Vad tycker du han skulle ha gjort när bollen gick in?

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Det är inte det som är frågan...utan det är att han sträcker ut armen för att blockera målvaktens rensning i syfte att stoppa den med regelvidrighet. Att han sedan öser in den i mål och springer för att ta emot spelarna och publikens jubel, när han vet att han fuskat, så gör det mig bedrövad.

"Alla" har skällt på Maradonas "Guds hand", medan det nu tydligen är legalt med att använda sig av samma "Guds hand"...

Kommentar

• Henrik Dehlin
                            NCS Medlem
                            • September 2002
                            • 1913

Tror mer att det är en ren reflex och att jämföra det med Maradona som verkligen hoppar upp och slår till med handen är juh en överdrift

Kommentar

• StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

Kan hända att det är en överdrift...men väldigt bra planerad "reflex".

Kommentar

• deelay
                                Användare
                                • September 2002
                                • 5394

Tricella citat

Visst gör Italien rätt som diskuterar detta...men det känns ändå som om de kastar sten i glashus. Att beskylla andra lag för fusk när man bevisligen själv har enorma problem med uppgjorda matcher (haft åtminstone) och fusk är helt bedrövligt.

Det är ju så att man känner andra bäst genom sig själv =)
                                http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

Arbetssätt...