Fotbolls-EM vs Ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Kaj...det är min åsikt. Jag har inte sagt att det var världens sanning...du får ha din egen åsikt också...så fungerar det häri Sverige.
    Och många andra länder också för den delen...

För övrigt så är det ganska välkänt i fotbollsvärlden om Tottis divafasoner...precis som en annan superstjärna vid namn Vieri.
    Bägge italienare.

Kommentar

• Johan W
      Användare
      • May 2004
      • 266

Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!! Zlatan...klackspark...krysset jaaaaaaaaa!!!!!

Fan va gôtt!!

Lars-Tommy överaskade för övrigt genom att göra bra byten!

Kommentar

• StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

Instämmer verkligen med att Lars & Tommy hittade rätt med sina byten!

Zlatans klack är ju helt otrolig...men GUD SÅ UNDERBAR! Jag blev som tokig här hemma...

Framför allt så tycker jag att Isaksson, Jakobsson och Edman försvarsmässigt skötte sig kanonbra. På mittfältet var det väl bara Ljungberg som höll någon klass...nja Linderoth kan få en stjärna för sitt tuffa spel. Zlatan överglänste Henke som kändes aningen liten mot det Italienska försvaret. Henke gav dock aldrig upp och kämpade rejält. Av inbytarna var Källström och Jonson riktigt bra...
        Tyvärr så tyckte jag att mina Aston Villa-favoriter (Mellberg och Allbäck) inte riktigt kom upp i rätt standard. Mellberg missade en del markeringar som kunde kostat Sverige poängen.

Italien var bra idag...i ca 60-70min (skönt att slippa se nonchalant inställning och istället få se hur pass bra fotboll de kan spela när de verkligen lägger manken till). Cassano var mil bättre än Totti. Rörlig och ständigt farlig för Svenska backlinjen.

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

Tyckte Linderoth var den ende som var taggad och stod på sig i närkamperna. Zlatan kommer att bli en utav de bättre i världen, var så säkra.
          Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/

Kommentar

• imported_n/a
            Användare
            • August 2002
            • 330

krossa dom sa jag hmmm,var hur skärrad som helst,det var som en öppen korridor på sveriges höger wilhelmsson,nilsson,funkade inte alls,strålande spel dock av italia,såg ut som dom hade mer spelare än vi,understödde varann hela tiden,tur dock att bytena funkade,tänk om italien fortsatt i samma stil i andra,tur som var började dom som vanligt att spela på resultatet,det ska inte löna sig!föressten är det inte dax o kalla zlatan för klacken hädanefter?

Kommentar

• malawi_voodoo
              Användare
              • July 2002
              • 790

1. Stefan: såg du inte direkt att fransmannen tog med sej bollen med handen? Jag skrek "hands" på störten...

2. Sverige är ju så dåliga att det inte e sant, fattar mej inte på pressen som börjar skriva "EM-guld" efter att man spöar ett soplag...
              /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

• Matz Karlsén
                Användare
                • February 2004
                • 1127

Italien var det bättre laget men Sverige lyckades få oavgjort tack vare ett starkare kollektiv. Zlatans mål går till historien som ett av dom snyggaste! Vilken vinnarskalle den mannen har!
                To be or not to be a cichlid-lover that´s the question!

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

citat:1. Stefan: såg du inte direkt att fransmannen tog med sej bollen med handen? Jag skrek "hands" på störten...
                  Klart att jag såg...han skulle ha bromsat in där och gett bollen till målvakten. Men det är för mycket begärt för denna sport och dessa spelare.

Paolo Dicanio gjorde en riktigt sportslig sak när han hade öppet mål, men slutade spela pga något ofördelaktigt skett för motståndarna (kommer inte exakt ihåg vad som föranledde hans agerande). Killen steg enormt i mina ögon...och han vann Fair Play priset det året...jag tror det var 2001 eller nåt.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                    Användare
                    • April 2002
                    • 4619

Skönt men än är inte pärsen över. Nog skulle det sitta fint med 2-2 mot Danmark - i så fall är både Danmark och Sverige vidare.
                    Annars måste jag säga att jag tyckte att italienarna uppträdde mycket bra - definitivt inga primadonnafasoner som de så ofta (med rätta) blir beskyllda för.
                    Vi får ju faktiskt erkänna att Italien var bättre än Sverige, men de "föll" på eget grepp när de redan från starten i andra halvlek började spela defensivt (eller om skall se det positivt ur svensk synvinkel så orkade de inte längre spela så offensivt). När sedan Zlatan gjort drömmålet så tog de totalt över igen och spelade ut Sverige.
                    Beröm till de svenska förbundskaptenerna som verkligen satsade offensivt i andra halvlek (plockade ut en back till förmån för en forward).
                    Gnälla vill jag göra på Tomas Wernersson som likt en papegoja hela turneringen och även innan tjatat om att Kim Källström skall in och Anders Svensson ut, när det var VM så tjatade han likt en papegoja hela tiden om att Anders Svensson skulle in. Se till att analysera matchen istället. Nu går hans analys enbart ut på att bevisa att han har rätt som att påstå att "matchen vände" när Källström kom in. Matchen vände ju i själva verket när domaren blåste igång andra halvlek då Italien började spela defensivt och de sedan vid varje byte ersatte en offensiv spelare med en defensiv och Sverige gjorde tvärtom.

Ett plus dock till Glenn Strömberg som utan tvekan är den den särklassigt bäste av de 4 bisittarna till huvudkommentatorerna.

I matchen tyckte jag väl att de stora besvikelserna var Ljungberg och Larsson, men utan tvekan så var de mycket hårt bevakade så man kan kanske inte begära mer, trots allt mötte vi ju ett bättre lag.
                    Bäst var självklart Isaksson och Zlatan.

Högersidan (Nilsson och Wilhelmsson) fick mycket kritik, men det var kanske inte så konstigt eftersom Italien bästa spelare satsade på den kanten.
                    Detta till trots så kom faktiskt Italien igenom nästan lika många gånger på vänstersidan (Edman och Ljungberg) och var dessutom därifrån inlägget till Italiens mål kom.

Summering:
                    Hela Sveriges lag gjorde en kämpainsats som aldrig gav upp trots att de mötte ett bättre lag.

Sanningen:
                    Ingen är bättre än sin sista match. Förlorar vi mot Danmark ja då är 5-0 mot Bulgarien och 1-1 mot Italien inget värt.
                    Så nu laddar vi om.

Ikväll ser jag fram emot Holland mot Tjeckien.

Kommentar

• Kjell Fohrman
                      Användare
                      • April 2002
                      • 4619

EM:s bästa match ikväll Tjeckien mot Holland. Lite dommartabbar igen - Holland fick ett offsidemål godkänt men också en spelare felaktigt utvisad - det är inte lätt att vara domare.

Min fru (som är Liverpool-fan) ber också att få påpeka att bakom alla tre målen av Tjeckien låg Liverpool-spelare - detta apropå det "gnäll" som riktats mot Liverpool tidgare i denna tråd.
                      Dagens ris till matchkommentatorena som inte ens la märke till "jätte-offsiden" vid Hollands andra mål.

Nu ser vi fram emot morgondagens avgörande match mellan Spanien och Portugal.
                      Ciklidhälsningar
                      Kjell

Kommentar

• StefanL
                        Användare
                        • August 2002
                        • 10784

Hehehe...

Jag föddes med aggression mot Liverpool då jag föddes med Aston Villa i mitt hjärta. Det finns givetvis bra och dåliga Liverpoolspelare...dock anser jag att spelare som Heskey, Owen och Gerrard som är lite av fixstjärnor borde hålla högre kvalitet.

Matchen mellan Holland och Tjeckien var helt underbar. Sämst på plan var dock Dick Advocaat...hur kan man byta ut Robben i ett sådant skede? Jag hade önskat Holland-vinst...men är glad över att attackfotbollen vann mot defensiv feghet på slutet. Holland spelade underbart offensivt innan Robben fick utgå. Heitinga borde inte blivit utvisad, men det är fruktansvärt svårt för domaren att se hur det verkligen var...
                        Jag förespråkar kamera...NU! som de har inom hockeyn.

Sedan vill man ju också gratta Lettland till poängen. Alltid roligt när de mindre lagen får de stora på fall...

Kommentar

• Mattias Nilsson
                          Användare
                          • April 2002
                          • 467

det är ju typiskt att man slummrade bort nästan hela andra halvlek på EMs hittills bästa match, vaknade inte till förren kommentatorerna skrek om Tjeckiens 3-2 mål....
                          Jag håller verkligen med om att Strömberg är den bästa bisittaren, med hästlängder!!!! Jag tycker Dahlin/Perlskog är tämligen värdelösa, speciellt eftersom de hela tiden pladdrar om hur Dahlin spelade på sin tid.....
                          Mvh
                          Mattias

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

Kommentar

• Guy_P
                            Användare
                            • April 2002
                            • 301

citat:Jag förespråkar kamera...NU! som de har inom hockeyn
                            Eftersom fotboll är en sport med effektiv speltid skulle det aldrig fungera med kameraövervakning av matcherna. Publiken skulle snabbt tröttna på alla spelavbrott som skulle bli följden.
                            Charmen med fotboll skulle helt försvinna eftersom fotboll skall spelas utan avbrott. Hur skulle det se ut om efter var och varannan avblåsning tränarna skulle fodra videokontroll. Sedan är det en annan aspekt på detta. Hur långt ner i seriesystemet skall det finnas kameraövervakning ?, eller är det bara på stora mästerskap det skall finnas ?
                            Tjeckien vann helt rättvist, trots att Holland får ett horibelt offsidemål.

Guy
                            Guy

Kommentar

• Hank
                              Användare
                              • April 2002
                              • 1321

citat:citat:
                              --------------------------------------------------------------------------------
                              Jag förespråkar kamera...NU! som de har inom hockeyn
                              --------------------------------------------------------------------------------

Eftersom fotboll är en sport med effektiv speltid skulle det aldrig fungera med kameraövervakning av matcherna. Publiken skulle snabbt tröttna på alla spelavbrott som skulle bli följden.
                              Charmen med fotboll skulle helt försvinna eftersom fotboll skall spelas utan avbrott.
                              Håller helt och hållet med Balzani!
                              För övrigt så i hockey används väl kameran endast vid tveksamma målsituationer
                              ....och där är det ju redan en massa menigslösa avbrott!!
                              /#378 Hank
                              Zoonen:
                              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=76285

NCS medlemsbilder:
                              http://www.ciklid.se/medlemsbilder_f...20Persson'

Kommentar

• Kjell Fohrman
                                Användare
                                • April 2002
                                • 4619

De två situationer där domarna oftast dömer fel är
                                1/ Offside
                                2/ Filmningar

1/ Det är egentligen omöjligt för en linjedomare att i samma sekund som han skall se när passningen slås så skall han kunna se om någon är offside. Är avståndet kort och ingen spelare skymmer (vilket det ofta gör) så bör han klara det. Men slås passningen 30 meter från där den eventuelle offsidestående spelaren befinner sig så är det omöjligt att i samma sekund ha ögonen på två ställen - därför alla felbedömningar vid offside.
                                Dessutom så skall ha i samma sekund kunna bedömma om en offsidestående spelare inverkar på spelet eller inte och den nya bedömningen gäller (enligt vad som sas igår) dvs om en ny situation uppstår.
                                Nej problemet med offside måste lösas antagligen genom en kombination av betydligt enklare medel i kombination med elektronik (sändare i skor, plan och boll). Hur det skall gå till har jag inte en susning om.
                                2/ Det andra domarproblemet är filmningarna - i täta situationer inom straffområdet (straff eller inte) eller vid snabba spelvändningar (frilägesutvisning eller inte) då domaren befinner sig långt från händelsen så är det ofta omöjligt för domaren att avgöra om det är filmning eller inte.
                                Här skulle man kunna ha kameraövervakning eftersom det inte händer så många gånger per match så skulle det fungera utan några större avbrott.
                                Eventuellt skulle det istället kunna fungera som så att man i efterhand går igenom matchen och ger en filmande spelare kännbara straff (flera avstängda matcher).

Ciklidhälsningar
                                Kjell

Kommentar

Arbetssätt...