Fotbolls-EM vs Ciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

offside ett ständigt dilemma för både spelare o domare,fällor som misslyckats,ständiga avblåsningar,rätt dömt fel dömt osv,kanske dax att helt avskaffa det?mer mål?

Kommentar

• StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

Spanien! Spanien! Spanien!...riktigt tråkigt (och dåligt) att detta landslag får lämna EM. Men kan de inte spela bättre och hålla Raul inne i laget trots att han haft en av sina sämre säsonger och turneringar så blir det inte bättre. Se på Scolari...in med ungdomar istället för tama, slöa divor!
      Se hur Figo utklassade Raul i SVT´s "Man mot Man"...

Grattis Portugal för en väl genomförd match...och grattis Grekland!

Kommentar

• Kjell Fohrman
        Användare
        • April 2002
        • 4619

De två första kvartsfinallagen klara - lite överraskande Portugal och Grekland och direkt spricker mitt ursprungstips (Portugal + Spanien) även om det hade räckt med att ryssarna hade satt sitt friläge när det var 5 minuter kvar för att det skulle ha slagit in, men nära skjuter ingen hare[)]
        Kollade ikväll mest på Spanien och Portugal (även om det blev en del zappande mellan kanalerna) och matchen blev mycket spännande.
        Den svenska domartrion gjorde en mycket bra match.
        Ciklidhälsningar
        Kjell

Kommentar

• StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

England klarade sig förbi gruppspelet...men inte var det med underbart spel...utan mer tur. Det såg oerhört lojt ut vissa områden och det kan inte se ut så i kvarten för då är matchen slut innan 30min spelats. Wayne Rooney är ju kanon! Verkligen roligt att se...
          Däremot så vore jag orolig som engelsman när man ser Michael Owen. Det finns nästan inget kvar av det som gjorde honom så framgångsrik. Han springer dock bra för att röra om i motståndarnas försvar...men när det blir till avgörande boll så tappar han oftast allt. Han kommer säkert igen och det skulle inte förvåna mig om han kan avgöra om England går till final.

Kommentar

• Robbe
            Användare
            • February 2003
            • 527

Hur kan du skriva att Englend klarade sig förbi gruppspelet på tur,Tricella?Dom slog Schweiz med 3-0,Kroatien med 4-2 och förlorade med 2-1 mot Frankrike där Frankrike gjorde båda målen på övertid.Som jag ser det så är det England,av dom lagen som tagit sig vidare änsålänge,som är det laget som förtjänar det mest och även det lag i EM som gjort flest mål framåt,ännsålänge.

Sen vill jag uppmärksamma på ännu en incedent där kamera övervakning hade varit på sin plats nämnligen när Rysslans målvakt blev utvisad för att han tog med hands(?)och fråntogs chansen att kvittera mot Portugal.

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Två välförtjänta arbetssegrar igår av Frankrike och England - gruppens två klart bästa lag gick vidare. Förstår inte alls heller resonemanget om tur för England som Tricella skriver (då var det väl i så fall mer tur med sveriges mål mot Italien).
              Sedan tycker jag faktiskt att du minst sagt går för långt i din Italien-avsky Tricella -

"Jag tycker det är bedrövligt av en så stor nation inom fotbollen som denna...men tydligen finns där ingen heder kvar...bara girighet och feghet."
              "de är ju helt ifrån vettet!! Italien är väl ett land som är VÄLDIGT medveten om hur man gör för att muta...konspirera...och fuska. Det gör mig ursinnig att läsa om dessa bedrövliga primadonnor!!"

Det handlar om fotboll - coola ner
              Sen när har för övrigt kvällstidningarna blivit sanningssägare - kvällstidningarna i såväl Sveriges som Spanien tjänar många miljoner på sina påhittade historier.
              Visst Totti blev korrekt avstängd för att han spottade, men han erkände ju åtminstone till skillnad från schweizaren (som därför fick en ännu längre avstängning) men inte vållar dennes tilltag några större rubriker i tidningarna - varför inte - svar: det säljer inte.

Nej nu håller vi tummarna för Sverige i kvällens match.
              Själv är jag också ännu så länge relativt nöjd med mitt tips innan turneringen började. Jag tippade rätt på 3 av 4 kvartsfinallag och det hade räckt att ryssen hade satt sitt friläge från 3 meters håll när det var 5 minuter kvar av deras sista match för att jag hade haft rätt på alla 4 lag.
              Nu har jag också tippat att Sverige går vidare - hoppas verkligen att mitt tips i det fallet slår in ikväll.
              Ciklidhälsningar
              Kjell

Kommentar

• jarinen
                Användare
                • April 2003
                • 1888

England är ju otroligt svaga bakåt men så länge Rooney och co öser in fler mål framåt än vad dom får i baken så är det lugnt.

Italiens konspirationsteorier är ju löjliga! Det laget behöver inte försätta sig i det läget att andra ska avgöra eventuellt avancemang åt dom. Så jag hoppas dom får stå sitt kast denna gången och åka hem i morrn och lära sig av läxan och komma förberedda nästa gång.

Man måste spela fotboll i dagens EM och VM, man åtnjuter inte längre någon respekt på grund av tröjnummer och namn som Totti, Vieri och allt vad det kan va. Det gäller fortfarande att slita om man ska framåt.

Vieri har mycket att bevisa i kvällens match med tanke på " jag är mer man än alla er tillsammans" som han sade till journalisterna, jojo upp till bevis!

Sve-Dan blir ju en riktig höjdare! Den matchen kommer få odelad uppmärksamhet, annars så är det just nu mitt Synspila par som vaktar yngel som fascinerar mig mest.

Mvh Jari

Kommentar

• StefanL
                  Användare
                  • August 2002
                  • 10784

citat:Förstår inte alls heller resonemanget om tur för England som Tricella skriver (då var det väl i så fall mer tur med sveriges mål mot Italien).
                  Sedan tycker jag faktiskt att du minst sagt går för långt i din Italien-avsky Tricella -
                  Först...jag kollade Kroatien-England, och om England hade mött ett lag som var mer effektivt framåt så hade Englands något slappa försvarsspel straffats rejält. Om man tittar på de insläppta målen så var det väldigt egendomligt hur de markerade...så jag anser att det var en del tur inblandat. Framåt så var det en skicklighet som få skådat med denna unge krigare Rooney. Det var helt underbart att se...

Jag tycker att man skall få skriva om vad man känner så länge ingen känner sig förolämpad eller illa till mods. Om jag gjort det övertrampet så ber jag om ursäkt och raderar bort det som känns olämpligt.

Jag har sannerligen inte någon speciell Italien-avsky, så det tycker jag är olämpligt att klassa det som.
                  Italien har betett sig egendomligt under denna turnering så långt...och jag blir besviken på detta så vanligtvis stora fotbollsland.

P.s. Sveriges mål emot Italien var grymt mycket mer tur än det som England hade mot Kroatien...men jag jämförde aldrig "grader av tur".

Kommentar

• Joakim Draktoft
                    NCS Medlem
                    • April 2002
                    • 7334

Lite funderingar över tidigare diskussioner kring offside och målkamera.

Var det någon som tittade på sporten för ca. 2 veckor sedan då ett tyskt företag var med och visade vad de tagit fram i elektronikväg för att kunna avgöra om bollen är över mållinjen eller om spelare springer offside.

Tekniken gick ut på att ett antal gps-sändare fanns placerade i boll,
                    i sko eller benskydd för spelare, samt sensorer runt mål.

På detta sätt kunde man direkt avgöra på vilken sida om linjen en elektronisk signal gav utslag.

Är detta verkligen rätt väg att gå ?

Risken som jag ser det är att charmen till viss del försvinner, men samtidigt kan jag se nyttan av vissa delar.

Idag kretsar idrotten så mycket runt pengar, att vissa lag/stjärnor gör vad som helst för att uppnå det slutliga målet, vinst till varje pris.
                    Italienarna har själva sagt att de gör vad som krävs, så länge de vinner.

För några veckor sedan gick ett annat intressant program inför EM, dä man tog upp Juventus och Milan´s sätt att få fram optimalt utifrån varje spelare.

Juventus använde sig av olika slags legala medikamenter som i kombination resulterade i snabbare återhämtning. Vissa av preparaten var för att motverka deprisson, och spelarna som tagit det hela hade inget giltigt själ att ta dessa.

Milan å sin sida använde sig av veckovis mätning av fysisk aktivitet för att se hur kroppen påverkades, och kunde på så sätt avgöra tydligare i vilken dagsaktuell form olika spelare befann sig i. På detta sätt kunde de minimera antalet skador där spelare som låg på gränsen för vad kroppen klarade, kunde ställas över.

Båda dessa Italienska lag har löst uppgiften olika. I Juventus fall har rättsligt efterspel fölt efter avslöjandet.

Frågan är vart den moraliska gränsen går.

Eftersom stora pengar är inblandade blir det svårt. Sverige är idag närmast ett u-land i dessa frågor tack och lov, men som alltid så lär man sig ju alltid av andra framgångsrika lag.

Vad anser ni ?

Joakim Draktoft
                    f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Att försöka få fram det yttersta av sina spelare är inget fel så länge man håller sig inom lagens ramar och vad som är bra för kroppen på de spelare som tar det. Det är när man medvetet fuskar (utanför eller under matcher) eller dopar sig för att få övertag gentemot sina motståndare som jag tycker att det gått för långt.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                        NCS Medlem
                        • April 2002
                        • 7334

Hur skall man då ställa sig till Juventus sätt att använda kombinationer av lagliga substanser för att uppnå önskat resultat.

Jag ser åtminstone det omoraliska i det hela, även om inget lagbrott begås som kan dopingklassas.

Gränsen är hårfin och det är just därför man balanserar på den för att se hur långt man kan gå utan att åka dit.

Joakim Draktoft
                        f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Det kommer alltid att finnas de som tänjer på gränser och de som dopar sig avsiktligt. Saken är den att när sådant kan bevisas så blir straffen för små. Fotbollen och Ishockeyn har inte samma kontroll som Idrotten och det är synd...

Det har länge diskuterats i Italien om Milans storhetstid (dopingpreparat sägs ha hittats-Berlusconi är stor i Italien)...om Juventus storhetstid (eget läkarteam med bättre medicinska tillgångar än ett mindre sjukhus)...t o m om när mitt favoritlag i Italien, Napoli, vann ligan med den ökände och ibland smått genialiska (på fotbollsplan) Maradona. Italien är, och har varit, fyllt av en massa bevisliga oegentligheter...doping...uppgjorda matcher...ja det finns en hel del som Italienarna nog skulle få stå till svars för om allt plockades fram. Jag ser detta som liknande det USA har inom idrotten. De beskyller alla andra (för att styra uppmärksamheten på andra) för doping medan de själva frenetiskt letar nya dopingpreparat.

Denna tråd skall ju handla om EM i fotboll (vs. ciklider), men jag tycker även att det kan föra med sig en diskussion hur fotbollen ser ut idag. Jag är kritisk till mycket runt fotbollen, men fortfarande finns det INGEN sport som jag älskar så mycket. Jag har själv spelat (i lägre divisioner) i många år och är en minst sagt hängiven supporter till sporten. Det är därför jag reagerar så starkt när personer som Totti och andra beter sig dåligt och under deras egentliga nivå...

Tyvärr så är fotbollen snart död...den fotboll jag växte upp med...kvar finns bara en cirkus med artister som gör allt för några feta eurobuntar.

Kommentar

• Joakim Draktoft
                            NCS Medlem
                            • April 2002
                            • 7334

Håller med till fullo !!

Den idrottsliga aspekten försvinner alltmer och resulterar i att spelet i de högast divisionerna blir ren "entertainment".

I Sverige ser det kanske inte helt ut så idag, men det är bara en tidsfråga.

Har ni andra tankar inom området ?

Joakim Draktoft
                            f.d Webmaster Ciklid.se

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • August 2002
                              • 330

har en klump i magen! Rent av fruktar de röd/vite,Jag gick "in" i turneringen med friska tag,men nu är jag riktigt orolig,med tanke på sist(försvaret på högern),dansken har ju imponerat väldiga också!Faen 5 gången idag som jag fått uppsöka "huset" o klockan är bara 15.30.(hysterisk?)

Kommentar

• StefanL
                                Användare
                                • August 2002
                                • 10784

Jepp det pirrar...men jag tror att vi får glädjas ikväll igen då Zlatan-show kommer. Han ser ut att ha samma goda självförtroende som Englands Rooney. Det betyder oerhört mycket!

Det blir dock hur spännande som helst ikväll.

Kommentar

Arbetssätt...