Är min Slöjskärt sjuk??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GillarPutte

Är min Slöjskärt sjuk??

Hej!
    För ca 3 veckor sen så köpte jag en guldfisk. Då simmade han som vanligt i sitt akvarium. Men igår så köpte vi en till guldfisk. Första dagen simmade båda som vanligt. Men idag så ligger dom mest stilla, o min första guldfisk simmar och ligger uppochner. När han simmar så snurrar han runt. Vi är väldigt oroliga!!
    Tack för svar!
  • spec_mats

släng dem i stekpannan,köp sen nya..[)]

Kommentar

• GillarPutte

Va taskiig du e! Dom lever förrsten inte längre...Min första dog förra veckan, o min nyaste dog i tisdags Dom fick en Fin familje grav vid våran sommarstuga...RIP!

Kommentar

• fredrikr
        Användare
        • October 2002
        • 985

Många verkar ha slöjstjärtar i en skål utan filter, vilket är förkastligt. Ett litet innerfilter får man för ca 200:-. Ska man nu nödvändigtvis ha en guldfiskskål, så ta en rejält stor. Det finns skålar på ca 50 liter. Har man sedan ett filter och byter ca en fjärdedel av vattnet en gång i veckan så har de rätt bra livsbetingelser.
        Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
        http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• GillarPutte

Mmm...Fast vi hade inte en skål, utan ett akvarium på 20 l...Där fans de pump o termostat o sånt som renar o massa grejer...Men vi har bestämt att vi inte ska köpa nya guldfiskar eftersom dom blir så stora, utan vi köper några mindre fiskar istället!

Kommentar

• fredrikr
            Användare
            • October 2002
            • 985

Klokt. Tänk även på att det är mycket lättare att ha ett större akvarium. Nybörjare borde egentligen inte ha mindre än kanske 80 liter, och gärna det dubbla eller mer. Det blir ett stabilare system, där slarv eller misstag inte får så stora effekter. Ska man göra det enkelt för sig ska man då även se till att inte ha för många eller för stora fiskar i karet. Max 1cm fisklängd per liter vatten är en tumregel, och då ska man räkna på hur stora fiskarna blir som vuxna.
            Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
            http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• geggag
              Användare
              • July 2004
              • 108

tycker att det är tråkigt att handlarna ens säljer dom där skålarna, jag kan förstå att folk köper dom, men det gör man ju för att man då inte vet bättre, men det ansvaret borde handlaren ta sig för å berätta... eller ?

Mvh /en som började med en skål =)
              Non sum pisces

Kommentar

• StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

citat:men det ansvaret borde handlaren ta sig för å berätta... eller ?
                Självklart...men girighet går före vishet.[V]

Grossister och handlare borde ta sitt ansvar likväl som konsumenter.

Kommentar

• imported_n/a
                  Användare
                  • October 2002
                  • 405

Varför fattar inte folk att Guldfiskar är "stora" fiskar och behöver utrymme????
                  Undrar hur många milijoner Guldfiskar som har lidit i för små kar??

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • October 2002
                    • 405

Att lägga skulden på handlarna håller inte. Dom är ute efter en sak: optimal vinst (ganska självklart).
                    Det är konsumenten (djurägaren som är skyldig att hålla sitt/sina djur på ett bra sätt.
                    (En kennel kan inte kräva husransakan för att undersöka om valpen får det bra, det är lagligt att köpa små skålar (även glasburkar) utan att redovisa vad de skall användas till,jag har rätt att köpa en glasskål på 10 liter och 20 "troffar" utan redovisningsskyldighet och på det viset måste det givetvis få vara).
                    När det gäller handlarna är dessa med mycket små undantag KASS!!
                    LIka dåliga som grossisterna, men som jag inledde: varken detaljister eller handlare bedriver välgörenhet utan är(självklart)bara intresserade av pengar.

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10784

Lite lustigt kan tyckas att de själva måste följa riktlinjer på hur djur skall hållas, men ändå kan de med gott mod sälja djurvänligt undermåliga produkter.[:0]

Någonstans måste det börja och då är det som alltid konsumenterna som måste säga nej till t ex skålar och dylikt. För det mesta så är det brist på information som gör att personer "luras" att skaffa dessa skålar...det är lite det som jag tycker ser illa ut.

Som bs skriver så drivs grossistföretag och zoobutiker med vinstsyften och då säljs allt som har potentiell säljförmåga. Därför ser man sällan t ex ciklider i butiker såsom "Djurmagasinet" då de inriktar sig på den breda konsumentskaran som köper lite tetra, guppy, svärdbärare, slöjstjärtar m m. Dessa arter är ganska kortlivade och också billiga...dvs kunderna kommer snart tillbaka för att köpa nya.

citat:släng dem i stekpannan,köp sen nya..[)]
                      Seriöst spec "mats"...verkligen seriöst och trevligt bemötande för nykomna forummedlemmar. Att du sedan "clownar" bakom är ju lustigt...skitdåligt första svar på en seriös fråga.[V]

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • October 2002
                        • 405

Vill man hitta sriösa handlare är det bättre att börja med ciklider.
                        De flesta affärer som är inriktade på ciklider är i allmänhet seriösa och duktiga (Kent i Nol, Thomas i Karkskoga etc.)
                        Att gå in och bara lyssna på "snacket" i ex.v. en Arkenbutik (motsv.) får en att lida.

Kommentar

• spec_mats

ja det stämmer-jag var nog lite oseriös, så nu gör jag ett nytt försök...

TILL PANERING:

3 msk vetemjöl
                          1 ägg
                          1 dl ströbröd
                          2 tsk salt
                          1 kryddmått vitpeppar

TILL STEKNING:

smör eller margarin

Vänd filéskivorna i vetemjöl. Doppa dem i uppvispat ägg och därefter i ströbröd smaksatt med salt och vitpeppar. Stek kotlettskivorna vackert guldbruna på båda sidor i matfett. Servera med spenat eller gröna bönor och potatis.

Kommentar

• StefanL
                            Användare
                            • August 2002
                            • 10784

Bra att du visar hur seriös du är spec "mats"...så att alla kan se.

...så oerhört moget av dig.

Kommentar

• Jonas E
                              Användare
                              • February 2003
                              • 2533

Varför inte? En fullvuxen guldfisk borde ju gå att äta, de blir ju ganska stora. Dock inget jag tänt prova eller rekommenderar någon annan att göra. Man äter ju karp, de är väl guldfiskens förfäder?

(lite oseriöst men lite filosofiskt tänkande såhär sent på kvällen)
                              /Jonas
                              540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrus

Kommentar

Arbetssätt...