Skalar lek, hjälp vad göra??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mård
    Användare
    • February 2004
    • 285

    Skalar lek, hjälp vad göra??

    Mitt sklarpar har lekt....romen sitter på ett långsmalt blad, inte långt från pumpen så att strömmen fläktar dom, de är bra va? Tre av äggen är vita obefruktde vad jag förstår men de andra ser bra ut...

    Har dock bara haft detta par i 5 dagar så de lekte antagligen efter fjärde dagen....honan står och vaktar..hanen verkar inte bry sig lika mycket, är det normalt? Jag hoppas att dom ska ta hand om sin rom men det kanske är att hoppas på för mycket?

    Vad ska jag göra eller ska jag göra något överhuvudtaget?? När ska äggen kläckas...och om jag har tur och dom gör det vad ska man göra då?? Hur ser det ut när dom kläckts?

    En sak till idag är det egentligen vatten byte för mina fiskar....Hur ska jag göra ska jag våga byta vatten eller ska jag vänta några dar? Kanske ska lägga till att dom gå ensammna i ett hörnkar på 150L.

    Vart just och kollade på dom....höll på att få vredesutbrott....såg ut som om hon åt, men hon flyttade bara på äggen.

    Tacksam för alla svar och funderingar detta är ett helt nytt område för mig
    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.
  • GoSatta
    Användare
    • February 2003
    • 1686

    #2
    är dom odlade eller VF? odlade klarar ytterst sälland av att ta hand om sina ägg/yngel även VF kan vara dåliga/behöva tid.

    Så ha inte för mycket förhoppningar för första leken. Scalarer som har parat ut sig och börjat leka brukar va svåra att få stopp på sedan så stressa inte.

    Jag har bytt vatten på kar med äggvaktande scalarer utan problem. Gör en snabb sökning här eller på zoopet.com så finns det MASSVIS med trådar om scalare lek med bra tips å råd.
    /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
    http://www.gosatta.org

    Kommentar

    • Mård
      Användare
      • February 2004
      • 285

      #3
      Ok...tack....en ska till bara..min hanne är studtals väldigt dum mot honan.....liksom biter henne och hon skyggar undan tills hon nästan står upp och ner...varför håller han på sähär??
      Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

      Kommentar

      • GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

        #4
        det kallas kärlek i fiskvärlden .

        Par bråkar ofta med varnadra, en vill leka inte den andra etc. mycket hormoner inblandat =) Är karet stort nog så brukar det itne vara några problem för scalarer, dom är ju inga mördar maskiner direkt.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

        Kommentar

        • Mård
          Användare
          • February 2004
          • 285

          #5
          Dumma hanne...jo hon kan ju simma undan om hon vill..men det har inte slagit henne ännu....men jag hoppas att det inte är så farligt...
          Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

          Kommentar

          • Chicke
            Användare
            • May 2004
            • 497

            #6
            Nu ska du få ett tips från en amatör HÅLL TUMMARNA!!
            PS du kan tacka mig för detta tips på msn sen... DS
            Daniel

            Kommentar

            • Mård
              Användare
              • February 2004
              • 285

              #7
              Tack,tack...hur länge ska det ta innan äggen kläcks? Någon som vet....mina är inne på typ andra dagen nu...
              Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • February 2003
                • 1686

                #8
                ca 3 dagar
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                • Mård
                  Användare
                  • February 2004
                  • 285

                  #9
                  Gosatta min ägg har svansar nu??..vad är det förnå???
                  Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                  Kommentar

                  • Mård
                    Användare
                    • February 2004
                    • 285

                    #10
                    Kom igen nu du som brukar svara snabbt som vinden....svara, måste till jobbet väldigt snart...
                    Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                    Kommentar

                    • GoSatta
                      Användare
                      • February 2003
                      • 1686

                      #11
                      =) är inte alltid så snabb .. när dom har svansar så har dom precis kläckts så nu är dom larver. Efter det tar det ca 5 dagar tills dom är frisimmande och då börjar det bli dax att ha artemia redo.
                      /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                      http://www.gosatta.org

                      Kommentar

                      • Mård
                        Användare
                        • February 2004
                        • 285

                        #12
                        ok..jo ska till min zooaffär och fråga i morgon....vet inte vad artemia är, men det måste ju gå att ta reda på....hoppas bara att det inte är för krångligt...kan nämnas att båda föräldrarna går kvar och vaktar ihärdigt...Betyder det att dom är hyffsade föräldrar eller vad baserar man det på? Vad finns kvar för föräldrarna att göra?
                        Mvh Elin MSN:elin008@hotmail.com Blir glad om discus folk adddar mig på MSN, drömmer tom om discus nu mera. Mård även på zoonen.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...