Strömavbrott?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarinen
    Användare
    • April 2003
    • 1888

Jag kommer ha ett avbrott på 3-4 h max 5 om nån vecka på grund av ombyggnad. Snälla !! övertyga mig om att det ingen fara är, båda ytterfiltren är så bra igång nu så nån rengöring eller döda bakterier vill man inte veta av.
    Är det någon som någon gång använt en ups modell större eller finns det något som skulle kunna användas för att driva 2 filter, kan ju inte dra så mycket? Är det nån som har några ideer kring alternativ strömförsörjning i några timmar?

Mvh Jari

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

En 220volts-adapter till bilen borde fungera fint, men frågan är om du kan ha bilden stående under tiden?
      Tony Englund

Kommentar

• shcolsson
        Användare
        • January 2005
        • 256

I tidernas begynnelse, d.v.s. när jag var en tio-tolv år gammal, stängde jag alltid av pumpar och filter över natten så jag skulle kunna få min skönhetsömn. Jag kan inte minnas att någon fisk dog av det. Det ska tilläggas att jag inte hade några ytterfilter. Jag misstänker att det jäser ganska rejält i de burkarna.
        På den tiden hade jag heller inga fiskar som var känsliga för soten.
        Experience is something you get right after you need it.

Kommentar

• ParSve
          Användare
          • February 2005
          • 58

citat:Ursprungligen skickat av anli

Hm.. har diskuterats förr på zoopet, fast vad jag kan kan minnas så var det ingen som hade upplevt nåt dödsfall pga av avslagen ström (dvs pga att döda bakterier skulle förgifta vattenet).
          Intressant tycker jag... Det farliga med att stänga av filtret längre tid tas oftas upp och många verkar ha åsikter i frågan. Min fråga är:

Är det någon som har förstahandserfarenheter av detta fenomen, dvs har någon som läser detta fått sitt akvarium förgiftat av att ha haft sitt filter avstängt för länge? Posta i så fall! Forumets samlade erfarenhet borde ju vara ganska omfattande så det borde ju ha hänt någon!
          /Pär

399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

Kommentar

• jarinen
            Användare
            • April 2003
            • 1888

citat:Ursprungligen skickat av Tony

En 220volts-adapter till bilen borde fungera fint, men frågan är om du kan ha bilden stående under tiden?
            Bor i lgh på 4e våningen så det går inte men det kanske löser sig med en 220 omvandlare och nåt herrejössesbatteri som kollegan hade. Det bra med den här situationen är att den är noga inplanerad så man kan förbereda sig lite, lite lyxproblem med tanke på de som ingen ström har för att det kom ett par snöflingor.
            Är det nån som är haj på det här med beräkning av vad filter liksom drar? ena filtret är 20 w och det andra på 28 w.

Mvh Jari

Kommentar

• Tony
              Användare
              • April 2002
              • 4594

48 watt = ca 0,2 ampere vid 220 volt. 4 ampere vid 12 volt. Ett bilbatteri på tex 70 amperetimmar borde rent teoretiskt kunna driva pumparna i 350 timmar, men så försvinner en del i förluster i trafo osv. Men hur som helst borde ett helt vanligt bilbatteri alltså klara dina timmar utan problem.

De flesta 12v>220v-trafosarna anger nog bara hur många watt den orkar driva, där ligger begränsningen.

Det var ett bra tag sen jag läste el, så rätta mig gärna om jag är ute och cyklar.
              Tony Englund

Kommentar

• Gäst

God kväll!

Apropå strömavbrott så var det väll ganska så många som var utan el när stormen drog fram över södra delen av vårat land. Endel var varit utan el i ett par dygn (rätta mig om jag har fel), utan att det har hänt några dramatiska förändringar i karen. Kanske betydligt kallare men ändå vid liv. Själv va jag utan el i 19 tim, och peppar peppar så klarade jag alla fiskar utan några missöden. Problemet kom när strömmen kom tillbaka, tänkte inte på att doppvärmaren stod på 27 grader. Vita prick och medicinering i en vecka. Ang. syret så har jag nu inhandlat 2 pkt syretabletter så att jag har till alla karen.

/Tomas

Kommentar

• jarinen
                  Användare
                  • April 2003
                  • 1888

Jaha, då har jag sett till att det finns backup så mina ytterfilter klarar sig, på måndag kommer avbrottet vara och jag har fått låna nån form av industribatteri. På det kopplar jag en konverter och enligt den som jag lånade av skulle det räcka kanske 15 h så det här blir bra. Huvudsaken är ju att jag då och då kan köra ner lite syrerikare vatten i filtrena.

Uppdaterar efter avbrottet hur det gått och funkat med grejerna.

Mvh Jari

Kommentar

• Stein
                    Användare
                    • October 2004
                    • 50

Ursprungligen postat av jarinen
                    Jaha, då har jag sett till att det finns backup så mina ytterfilter klarar sig, på måndag kommer avbrottet vara och jag har fått låna nån form av industribatteri. På det kopplar jag en konverter och enligt den som jag lånade av skulle det räcka kanske 15 h så det här blir bra. Huvudsaken är ju att jag då och då kan köra ner lite syrerikare vatten i filtrena.

Uppdaterar efter avbrottet hur det gått och funkat med grejerna.

Mvh Jari
                    Ja, Jarinen nå venter vi i spenning etter å höre hvordan det gikk med deg og strömbruddet.
                    Håper du kan forklare hvordan du gjorde det rent praktisk/tekniskt....

// Stein
                    ;-) [] ;-) [] ;-)
                    //mvh Stein

Kommentar

• jarinen
                      Användare
                      • April 2003
                      • 1888

Hehe , det var en gammal tråd som jag glömt att berätta hur det gick. Det gick alldeles utmärkt och två ytterfilter gick hela tiden i fyra och en halv timma. Alltså en 12v till 220v konverter som är kopplad till batteriet och filtrena pluggas i konvertern. Det här var alltså ett lite kraftigare batteripack men jag tror ett bilbatteri skulle kunna dra runt ett par ytterfilter ett flertal timmar.

Mvh Jari

Kommentar

• Stein
                        Användare
                        • October 2004
                        • 50

Ursprungligen postat av jarinen
                        Hehe , det var en gammal tråd som jag glömt att berätta hur det gick. Det gick alldeles utmärkt och två ytterfilter gick hela tiden i fyra och en halv timma. Alltså en 12v till 220v konverter som är kopplad till batteriet och filtrena pluggas i konvertern. Det här var alltså ett lite kraftigare batteripack men jag tror ett bilbatteri skulle kunna dra runt ett par ytterfilter ett flertal timmar.

Mvh Jari
                        Hvor stort batteri hadde du ?
                        //mvh Stein

Kommentar

• roccster
                          Användare
                          • August 2004
                          • 583

Jag var utan ström i 50 timmar när Gudrun dragit fram. Jag tog iofs. ut mitt filter och placerade det i en spann under den tiden och så matade jag jju inget heller men mina Malawis klarade pärsen gallant. Hade en tendens till Nitrit efter de 50 timmarna men annars var allt frid och fröjd (bytte vatten varje dag iofs och så testade jag ballongtricket för att få i värme).

Nästa avbrott ska jag se till att ha ett diesel kraftverk till hands.
                          MVH

/ Richard
                          http://www.ornemark.com

Kommentar

• jarinen
                            Användare
                            • April 2003
                            • 1888

Ursprungligen postat av Stein
                            Hvor stort batteri hadde du ?
                            Vet inte.

Mvh Jari

Kommentar

• Team Performance

På förekommen anledning...

70 Ah dividerat med 4A är 17,5 h(timmar) och ingenting annat! Tyckte timmarna förökade sig väldigt fort i ett tidigare inlägg.

Kommentar

Arbetssätt...