Strömavbrott?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeb
    Användare
    • August 2003
    • 34

Strömavbrott?

Hej!
    Jag har ett problem strömmen skall stängas av mellan Torsdag -fredag 24:00-05:00 och jag hinner inte görarent 10st filter innan jag åker till jobbet.
    Är det bäst att stänga av alla filter innan jag lägger mig och görarent dom när jag kommer hem eller ska jag göra ren filtren innan strömavbrottet och låta dom gå som vanligt?
  • Kjell K
    Användare
    • April 2002
    • 128

Om du har lätthanterligt filtermaterial i dina ytterfilter kan du plocka ut filtermaterialet och lägga det i exempelvis ett fyllt badkar över natten (och fram tills dess att du kommer hem). Om filtren är tomma under strömavbrottet finns det ju ingen risk för tillväxt av giftiga anaeroba bakterier som sprids då strömmen slås på igen. De "goda" bakterierna i filtermaterialet får också chansen att överleva så att filtren inte behöver startas om från 0.

Kommentar

• 56ovwal
      Användare
      • March 2004
      • 664

Ett strömavbrott på 5h tycker jag inte du behöver bekymra dig om. När vi börjar snacka dygn kan det däremot bli problem. Att förvara filtermaterialet i badkaret förstår jag inte vitsen med. Tillväxten av anaeroba bakterier kommer ske även i badkaret och "spolas" ut i karen så fort filtren startar igen. Nä, glöm strömavbrottet och sov du lugnt.
      Pigge
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

Kommentar

• Kid
        Användare
        • March 2004
        • 256

Tror att Kjell menar att en del av de giftiga bakterierna då kan spolas av i badkaret istället för i akvariet. Eller?

/Kid

Kommentar

• 56ovwal
          Användare
          • March 2004
          • 664

OK! Kan jag väl hålla med om, men tycker ändå att det är ett onödigt jobb för ett problem som egentligen inte är ett problem efter bara 5 timmar.
          Pigge
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:

Kommentar

• GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

Dock skulle jag nog se till å vakna vid fem snåret endå för planerade strömavbrott har ju en tendens att kunna bli längre.
            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

Kommentar

• Kid
              Användare
              • March 2004
              • 256

Är själv rätt så grön på området.
              Intressant med allas åsikter om de goda bakteriernas överlevnad.
              Vissa säger, som du Rögla, att det inte är några problem med 5-10 timmars strömavbrott.
              Medan andra, i samband med filter-rengöring, vill pyssla om/skölja av bakterierna i akvarievatten, försiktig slå ur smuts från filtret och göra allt detta inom 30 minuter så de inte dör!

/Kid

Kommentar

• GoSatta
                Användare
                • February 2003
                • 1686

upp mot 10 timmar då tror jag allt man börjar få problem. Blir själv nojjig efter 1 2 timmar. Men ser beror de självfallet på filterstorlekar etc. också.
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

Kommentar

• 56ovwal
                  Användare
                  • March 2004
                  • 664

Visst, det är väl kanske inte fel att göra så, men i mitt tycke onödigt. Nu har jag, liksom ´zeb´ (?), betydligt fler än ett akvarium och därför är man kanske mer benägen att bara lugnt sova vidare.... En bekväm lösning på ett litet "problem". För egen del är jag mer nervös att min sidkanalare inte vill starta igen när strömmen kommer tillbaka om den hunnit bli kall. ( Kall sidkanalare, inte kall ström om nu nån nu vill tolka det så ) Har klarat mig undan än så länge. Peppar, peppar.
                  Pigge
                  Pigge
                  Bygger ny akvarielokal:

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • October 2002
                    • 405

Om filtret stannar blir det snabbt syrebrist i filtret. Nitrifikationen börjar gå "baklänges"(denitrifikation).
                    Enl. den litteratur i ämnet som jag förfogar över börjar denitrifikationen efter ca 1h och kan nå farliga (för känsliga fiskar dödlig) nivå efter 2h.
                    Vid srömavbrott längre än 1h tar jag själv bort mina ytterfilter och låter filtermtrl. liggas öppet i akvarievatten(hink eller badkar).

Kommentar

• deelay
                      Användare
                      • September 2002
                      • 5394

citat:Ursprungligen skickat av bs

Om filtret stannar blir det snabbt syrebrist i filtret. Nitrifikationen börjar gå "baklänges"(denitrifikation).
                      Enl. den litteratur i ämnet som jag förfogar över börjar denitrifikationen efter ca 1h och kan nå farliga (för känsliga fiskar dödlig) nivå efter 2h.
                      Vid srömavbrott längre än 1h tar jag själv bort mina ytterfilter och låter filtermtrl. liggas öppet i akvarievatten(hink eller badkar).

Måste väll avgöras lite med tanke på förhållanden angående filtervolym och vattenvolymen i akvariet dvs koncentrationen av dom giftiga bakterierna ?
                      http://www.aquariumstockholm.se/

Kommentar

• anli
                        Användare
                        • March 2003
                        • 3740

Hm.. har diskuterats förr på zoopet, fast vad jag kan kan minnas så var det ingen som hade upplevt nåt dödsfall pga av avslagen ström (dvs pga att döda bakterier skulle förgifta vattenet). Det talades om 12 timmars avbrott utan problem, fast jag skulle nog kanske inte chansa om jag var hemma och hade möjlighet att "lufta" filtermaterialet. Men å andra sidan har jag bara tre kar...
                        Anders L

Kommentar

• imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

Förutsättningen är att filtervolyem är anpassad till akvariets storlek.
                          Jag har inte heller hört talas om något tillbud vid avstängt filter men läser man i böckerna......
                          Faran är kanske överdriven men jag skulle inte chansa om jag hade möjlighet att ta bort filtret.

Kommentar

• zeb
                            Användare
                            • August 2003
                            • 34

Om jag lägger filter materialet i ett badkar tils jag kommer hem (16:00)fins det några goda bakterier kvar i filtrena?
                            Hur kalt kan deet vara utan at goda bakterier dör? Badkaret står ute under tak.
                            Elle kan jag lika gärna plocka ur filtrena och göra rent dom när jag kommer hem?

Spelar det någon roll om jag gor rent filtrena kvällen innan?

Kommentar

• Ola Svensson
                              Användare
                              • April 2002
                              • 14633

Det finns ju en massa människor som fått för sig att fiskarna ska sova och sätter filtren på samma timer som lyset (huhh!!!). Dessa brukar ju inte gnälla om dödsfall utan argumentera att fiskarna mår "jättebra". Om jag skulle gissa så är risken liten men existerar och beror i stor utsträckning på vad du har för fisk och hur många. Om filtrena rengörs dagen innan avbrottet så borde ju risken minska.

Om du är rädd för att fiskarna inte klarar syrgasförsörjningen under fem timmars strömavbrott pga. tokmycket fisk från stabilt system (korallrev/ Malawi/ Tanganyika) så ska du definitivt köra filtren utan filtermaterial under natten.

Jag gissar på att det bästa är att förvara filtermaterialet i luft, men inknutet i plastpåsar, eftersom det garanterar syrgassättning, men det är som sagt en gissning.

En sak till. Även om fiskarna kanske inte skadas av att filtren är avstängda så kan ju biomattan i filtren dö och då får du ju sämre filtrering ett tag framöver (under föutsättning att du hade fungerande biologisk filtrering innan vilket vissa säger att man inte har (jag hör inte till dem)).
                              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...