Detta med Tr.Ilangii har satt myror i huvudet på mig i åratal och kanske inte bara mig utan också massa andra inom denna trevliga hobby.
Men efter massor av brevskrivande/mail (läs TJATA HÅL I HUVUDET ) till fångststationer och fångstmän runt om världen fick jag till slut svar från 2 mkt.seriösa män från 2 olika stationer.Svaren var liktydiga så jag förmodar att de stämmer.
Enl. dessa finns det 4 färgvarianter med basfärgen först:
(Röd , Orange/Röd/grön , Gul/grön/röd och helt Orange/aprikos/röd.)
Samtliga lever i symbios i samma vatten vid ett ställe som heter N´Kamba Bay.Samtliga fångas i svep med tex. garn och sorteras enligt färgskalan nedan.
Orange/apricot/red = Chilanga
Orange/red/green = Orange Ilangii
Yellow/green/red = Reel Ilangii (ovanligaste färgkombinationen= dyrast)
Red = Red Ilangii ????????
Efter första sorteringen på fångstplatsen skickas fisken sedan vidare till en sk. utskeppsnings ort där de färgsorteras igen innan de levereras ut i världen.
Men efter massor av brevskrivande/mail (läs TJATA HÅL I HUVUDET ) till fångststationer och fångstmän runt om världen fick jag till slut svar från 2 mkt.seriösa män från 2 olika stationer.Svaren var liktydiga så jag förmodar att de stämmer.
Enl. dessa finns det 4 färgvarianter med basfärgen först:
(Röd , Orange/Röd/grön , Gul/grön/röd och helt Orange/aprikos/röd.)
Samtliga lever i symbios i samma vatten vid ett ställe som heter N´Kamba Bay.Samtliga fångas i svep med tex. garn och sorteras enligt färgskalan nedan.
Orange/apricot/red = Chilanga
Orange/red/green = Orange Ilangii
Yellow/green/red = Reel Ilangii (ovanligaste färgkombinationen= dyrast)
Red = Red Ilangii ????????
Efter första sorteringen på fångstplatsen skickas fisken sedan vidare till en sk. utskeppsnings ort där de färgsorteras igen innan de levereras ut i världen.
Kommentar