Eldål

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • August 2002
    • 330

Eldål

Hej
    har spanat på dessa ett tag,maffiga men framförallt vackra,nån som har personliga erfarenheter av dessa? hur ni matat,ev sällskap(ciklider?),i hur stort kar osv.
  • Snapper
    Användare
    • January 2004
    • 37

Jag har inte fått dom att äta mycket annat än röda mygg, kan va ganska knepiga. Får ganska lätt svampinfektioner.

Kommentar

• Micke_A
      NCS Medlem
      • January 2003
      • 638

Hej

Jag har en eldål, som jag har haft med lite olika fiskar. Just nu bl.a små Jack Dempsey, små Geophagus surinamensis, Crenicichla regani, pansarålar, Synodontis eupterus, Corydoras melini, och några Mastacembelus armatus. Just ja, en Agamyxis pectinifrons också, men den ser man aldrig, utom vid matningarna. Min eldål är fredlig av sig, och är oftast ute och rör på sig. Att de skulle ligga nergrävda hela tiden har jag inte märkt nå´t av. Det går på det hela taget bra, förutom att min största armatus (troligtvis en hona) ger den små nyp i stjärten när hon kommer åt. Vad gäller maten, så är han(?) kräsnare än armatusen, som äter artemia, mygglarver, mysis, och så´nt, medan eldålen inte verkar vilja ha annat än mygglarver. Vanliga skalade räkor äter de säkert, men det har jag inte testat på ett tag. Dock blir de stora, upp till en meter. Men det är nog ingen större risk i ett akvarium, och det dröjer nog ett tag, tror jag.

MVH Micke
      MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

Kommentar

Arbetssätt...