If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Du kan ju även prova med Multispinosa, Jack Dempsey eller Eldbuk ... fast dom ska nog inte vara mindre än dina sebror. Mina sebror (när det begav sig) var inte så hemska som de, enligt rykten, kan vara.
Min erfarenhet av sebror är att de kan vara hårda mot andra men bara sällskapet är tillräckligt stort (större än sebrorna) eller snabbt. I mitt gamla sällskapsakvarium funkade de med silverhaj (som kanske blir lite stora för ditt akvarium) och två stim med tetror...
Mina Zebror var inte heller några riktiga terrorister ens när de lekte, jag skulle snarast beskriva dem som "hårda men rättvisa". Jag har haft zebror med rödciklider, Chromidotilapia guentheri, och paletter (inte samtidigt) i ett 200 liter, och alla fick i perioder yngel. Rödingarna och paletterna fick maka sig när zebrorna lekte, men guentherina hade inga problem att hålla sitt revir.
Ett bra trick för att hålla två ciklidpar i ett akvarium: ha alla grottor vid kortsidorna, inga gömställen mitt i akvariet, och skapa naturliga gränser/insynsskydd ungefär mitt i akvariet.
Kommentar