sturisoma aureum.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wenger
    Användare
    • February 2003
    • 233

sturisoma aureum.

Tänkte få lite råd när man nu ska föda upp dom om nån har lite bra tips? Har ett 80-tal ägg som borde kläckas i helgen nångång, ser jättebra ut än så länge bara några ägg som blivit borttagna
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1840

Om dom är i ett eget akvarium så tycker jag bara att du skall försöka hålla ph värdet någorlunda lågt. Jag har inte själv odlat dom men en vän jag delade lokal med odlade dom. Han sade att lågt ph var nödvändigt för att dom skall klara sina första veckor, du får själv konstatera om det är rätt eller inte. Han matade med vanliga malpellets från första daget, samma som till föräldrarna. I det karet fanns det en gång 300 sturisomas sammtidigt. Tänk på att ha bra filter och gör mycket vattenbyten om du får så många.
    MVH
    Magnus

Kommentar

• wenger
      Användare
      • February 2003
      • 233

ojdå då kanske jag måste sänka det använder ju vanligt vatten från kranen. Hoppas jag får det flyttade över dom till eget kar då alla utom ett yngel från förra kullen gick åt. Måste säga att det är nog ett av dom häftigaste ynglen att se. En vecka efter att jag flyttade lekte dom igen å äggen ser ju superbra ut får se hur jag lyckas då tackar för hjälpen.

Kommentar

• Janne E
        Användare
        • April 2002
        • 382

Rommen kläcks efter sex dygn och ynglen sprider sig i akvariet, gulesäcken är rätt liten och räcker 2-3 dygn efter kläckning.
        Om du låter ynglen gå kvar i odlingskaret kommer de samlas vid ytan där vattnet är strömt, samla upp dem försiktigt och flytta dem till ett litet kar med vatten från det stora för att föda upp dem. Blir de kvar i det stora karet är det mycket svårare ett få dem att finna maten och de flesta kommer inte klara sig längre än någon vecka.
        pH är inte viktigt men däremot att du byter vatten så gott som dagligen för att hålla nere nitrat nivån som bör ligga under 10-12 mg helst lägre, är den högre dukar ynglen under och detta gäller från att rommen läggs och tills de nått 3-4 veckor sedan minskas känsligheten men nitrat nivån bör ändå hållas så lågt som möjligt.
        Första foder efter tre dygn så är skållade salladsblad lämpligt (gör dem mjuka) eller frysta bitar av squash som tinas innan det ges, de äter både det gröna och de mikroorganismer som bildas på dessa och detta ges första veckan enbart för att sedan ta till nykläckt artemia och/eller fint yngelfoder. De växer fort om vattnet byts regelbundet och når ett par cm redan första månaden.
        Kullarna uppgår normalt till ca 70-100 yngel per lek så det blir några att ta hand om. Alla yngel är känsliga mot nitrat och det är oftast därför man misslyckas med sina odlingsförsök, rent vatten är viktigare än pH.

Mvh Janne

Kommentar

• pitchblack

Vet dom som ställt ner glas skivor i karen för att få nog med alger då dom äter nåt otroligt mycket mat..svårt att få dom större än 7-10 cm enligt min erfarenhet..har fått 5 lekar ,och kanske 10-20 har överlevt..plus att honan blivit dödad eller dött efter ett tag så kanske bra att skilja föräldrarna efter leken är slut...Har matat dom med räkmix som dom käkat bra av.Så som sagt mycket vatten byten och bra filtrering då det blir otroligt skitigt i karen..

Kommentar

Arbetssätt...