Amazon miljö

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tropfrog
    Användare
    • July 2003
    • 1832

    #16
    När jag menade att du skulle kanske bry dig mer om växterna så menade jag inte att du skulle ha fler växter, bara friskare. Oavsett om man har inga,lite lagom eller mycket växter så tycker jag att man skall ge dom förutsättningarna att visa sin fulla potential, det gör dom inte i ditt kar. Jag tycker annars att det är snyggt som det är samt att det inte behövs fler växter.
    MVH
    Magnus

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #17
      citat:Ursprungligen skickat av Tricella

      Kanske är det för "rent" i sanden som gör att du tycker det ser artificiellt ut...det kanske skulle hjälpa med småsten inblandat som gör att det blir att se mindre "sandstrand" ut?

      Det ser, som du säger, ok ut inledningsvis och får du bara rätt look så blir det nog snyggt. Funderat på några enstaka eklöv på botten?
      Vilka växter tror du skulle passa där förutom de du har, utan att överta bilden av akvariet?
      Ja.. funderar på att eventuellt mixa sanden om jag inte hittar lämplig natursand, det är bara att experimenter på där..
      Bok/eklöven brukar bara bli uppkäkade av l-malarna
      Jag vill absolut inte ha några mer växter, därimot byta ut den flytväxt jag har till musselblomma... den har längre rottrådar.
      Eventuellt bara ha flytväxter.
      Anders L

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

        #18
        Hej Magnus.
        Du förstår jag rör nästan aldrig mina växter efter planteringen,bara gallrar lite,byter vatten och lite gödning.Rengör bara filter och putsar glaset.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        • matt.is
          Användare
          • September 2003
          • 386

          #19
          Mats, ser inga som helst fel på dina växter. Du försöker ju inte anlägga ett holländskt akvarium, utan en amazonasbiotop och du har verkligen lyckats.

          Kommentar

          • tropfrog
            Användare
            • July 2003
            • 1832

            #20
            Jag förväntade mig inga försvarstal. Det jag säger är att dina kar är väldigt fina men att dom kunde varit ännu finare om du skött växterna bättre, det är bara det. Jag har inga avsikter att på något sätt klanka ner på dig, jag kommenterade en bild på nätet. Jag hade kanske formulerat mig anorlunda om jag visst att du var aktiv här. Du får absolut inta ta det som skäll och du behöver inte försvara dig. Ta det som ett tips för att förbättra redan jättefina akvarium. Jag har gott om friska, fina växter, men ingen vidare känsla för inredning. Så på det sättet har du mycket finare kar än mig.

            citat:Mats, ser inga som helst fel på dina växter. Du försöker ju inte anlägga ett holländskt akvarium, utan en amazonasbiotop och du har verkligen lyckats.
            Nu är du inne på mängden igen........Jag har aldrig sagt att han skall ha fler växter bara friskare. Oavsett hur många växter man har skall man försöka att få dom så friska som möjligt. Jag tror personligen att växterna i amazonas är bra mycket mer frodiga och tätväxta än något du eller jag någonsin har sett i akvarium, så på det sättet är en amazonasbiotop mer avancerat än ett hollänskt växtakvarium.

            MVH
            Magnus

            Kommentar

            • Hasse_H
              Användare
              • April 2002
              • 1081

              #21
              Har aldrig varit i Amazonas, men har sett ett flertal olika videofilmer med undervattensscener därifrån. Den slutsatsen jag dragit av dessa är det finns alla varianter av biotoper. Det finns platser som är frodigt gröna och det finns totalt växtbefriade vattendrag. Samt allt däremellan. I mitt eget amazonas-inspirerade akvarium har jag fin sand, några slitna och halvruttna Echinodorus-plantor och en mängd rötter i olika storlekar. Detta motsvarar ganska bra de biotoper där jag sett att just mina fiskar finns, mest jordätare och malar. De biotoperna jag sett har präglats av just trasiga växtdelar, sandfläckar på botten, mycket rötter i olika storlekar och typer.

              Om någon annan väljer att ha amazonas-karet friskt grönt eller totalt växtfritt så är det lika rätt i mina ögon. Även ett kar med bara sand på botten är lika rätt om man vill kalla det "Amazonas". Det handlar mest om vilka fiskar man har och deras behov.

              mvh
              /Hasse

              Kommentar

              • Tobias
                Användare
                • June 2004
                • 95

                #22
                Mongabay ar en valdigt bra med massvis av information.
                På väg tillbaka in i hobbyn.

                Kommentar

                • anli
                  Användare
                  • March 2003
                  • 3740

                  #23
                  Efter lite omdekoration (pinnarna spretar åt ett håll nu ), samt en lite större rot åt l-malarna, så är jag rätt nöjd nu med SA-karet. Den svarta bakgrunden gör att grenarna förvinner ut i intet. Sanden är fortfarnde lite ljus, men å andra sidan så dämpar flytväxterna ljuset. Grenar och rötter har färgat av sig så det ser bättre ut.

                  Det är inget jättekar (110*55*55) men passar de stora och ej så aktiva chokladcikliderna rätt bra.
                  Lite roligare flytväxter än andmat vore dock ett plus!

                  ps Bokpinnarna jag plockade sjönk på 1-2 veck0r! ds
                  Anders L

                  Kommentar

                  Arbetssätt...