Åled

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Åled

Ska man skratta eller gråta?

Hej Daniel
    Vill ge lite information när det gäller ett ett akvarium med växter.
    Det är ingen ide att tillsätta något näringsämne om inte ph värdet ligger llite under 7,detta förutsätter att du har kalkfri sand 6,6-6,8 ph är det bästa för både fiskar och växter.
    Med en ljustid på 6-7 timmar och ett bra lysrör och med vattenbyte med 30% var 14 dag så borde detta fungera om du dessutom vill att det skall växa mer så köp Tetra cryptodynger detta har vi använt i mer än 30 år,dessa tabletter skall bara slängas ner i akvariet ,och inte som det står på paketen stoppas under rötterna.
    Har du några frågor så hör av dig
    mvh arnold
    www.aleds.se
    http://www.defblog.se
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

citat:Ursprungligen skickat av defdac

Ska man skratta eller gråta?
    Öh... vari ligger problemet? Du får tänka på att deras råd förefaller rikta sig till ganska nykläckta fiskakvarister som har några växter, inte till växtakvarister som har några fiskar...

Kommentar

• defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

citat:
      Öh... vari ligger problemet? Du får tänka på att deras råd förefaller rikta sig till ganska nykläckta fiskakvarister som har några växter, inte till växtakvarister som har några fiskar...
      Så då tycker arnold att han ska slänga iväg ovanstående mail till mig?

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

I vilket sammanhang gavs detta råd? Vad anser du vara fel (så att vi som inte vet lär oss något)?
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

[quote]citat:Ursprungligen skickat av defdac

Så då tycker arnold att han ska slänga iväg ovanstående mail till mig?
          Alltså... Jag har ingen aning om omständigheterna, eller exakt vad det är du är irriterad över. Insufficient data, helt enkelt.

Kommentar

• defdac
            Användare
            • April 2002
            • 865

*) Vattengödning fungerar alltid oavsett pH (nåja inom de pH vi normalt sett har). Vattengödning är det man ska använda om man vill optimal tillväxt för akvatiska växter. Sumpväxter såsom Crypts och Echinodorus är jag marginellt intresserad av, men det går utmärkt att vattengöda dom också. Se min blog.

*) Cryptodünger vet man inte vad det innehåller och det ska man därför hålla sig borta ifrån (den viktigaste punkten).

*) 6-8 blir 10-12 timmar om man ska få optimal tillväxt.

*) Vattenbyten 50-100% en gång i veckan med påföljande perfekta gödningsnivåer med gödningskalkylator för optimal tillväxt.

Detta är hightech.

Det finns low-tech också, och då byter man vattenbytes- och gödningsregimen mot inga vattenbyten alls, avancerad botten och ingen gödning alls. Då växer det väldigt sakta, men kan vara bra för dom som inte kan ta hand om suppertillväxten i hightechburkar.

Kommentar

• defdac
              Användare
              • April 2002
              • 865

citat:
              Alltså... Jag har ingen aning om omständigheterna, eller exakt vad det är du är irriterad över. Insufficient data, helt enkelt.
              Gör dig inte röd i grönfärg. =)

Jag fick ovanstående mail helt oförhappandes i mailkorgen. Det är irriterande. En text borttagen / moderatorn känner för att dels ge mig tips om växtakvarium och dessutom smyga in reklam i mailet.

That's for me to poop on.

Kommentar

• anli
                Användare
                • March 2003
                • 3740

Tycker Defdac skall intryck av sakkunskapen, så kanske han får fart på sina grönsaker!
                Anders L

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Det där med optimal tillväxt har jag aldrig förstått mig på varför man vill ha i ett icka Amono akvarium (eller snarare, vad är optimal? För mig är det grönt och fint och ingen skötsel). Men jag förstår fortfarande inte riktigt problemet (och sammanhanget) bortsett från generaliseringar (meningslöst med näring med pH över sju, fisk (alla?) trivs bäst i pH under sju). En liten annan fråga, finns det inte näringsämnen som järn t ex som blir knepigare för växten att ta upp vid vissa pHn? Och vad har det med saken att göra att du är ointresserad av de bästa och vanligaste akvarieväxterna?
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

citat:Jag fick ovanstående mail helt oförhappandes i mailkorgen. Det är irriterande. En text borttagen / moderatorn känner för att dels ge mig tips om växtakvarium och dessutom smyga in reklam i mailet.

That's for me to poop on.
                    Ok, jag förstår.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

citat:
                      Det där med optimal tillväxt har jag aldrig förstått mig på varför man vill ha i ett icka Amono akvarium
                      Nej det förstår jag. Snabbast möjliga tillväxt är till för oss få som mest är intresserade att vara med i tävlingar och kunna få fram flera olika designer på kort tid.

Kanske även dom som vill byta in växter för att få akvarieprylar.

Marginellt annorlunda än dom som odlar fisk och vill få fram optimalt stora kullar (därmed intet sagt om att man inte får mätta marknaden i sin stad osv).

citat:
                      (eller snarare, vad är optimal? För mig är det grönt och fint och ingen skötsel).
                      Jag syftade på tillväxthastigheten då jag snabbt vill få fram många olika designer.

Grönt och fint utan skötsel är något jag på senare tid börjat sniffa på. Kan vara bra o kunna om man ska sätta upp long-term-växtakvarier. Fast utbudet av växter blir väldigt marginellt.

citat:
                      En liten annan fråga, finns det inte näringsämnen som järn t ex som blir knepigare för växten att ta upp vid vissa pHn?
                      Ja på så sätt att högre pH tyder på marginell eller ingen tillgång på CO2 vilket leder till att växten måste använda karbonater för kolkälla och då går det trögt och vissa växter klarar det inte alls.

Men pH:t i sig har inget med saken att göra. Med högt KH (säg 6) kan pH:t vara långt över 7 och du har ändå fullt tillräckligt med CO2.

Jag googlar just nu för fullt på det här gamla ryktet att järn tas upp enklare vid lägre pH, och jag återkommer om jag hittar någon förklaring. Jag tror det har att göra med oxiderat järn enklare reduceras till Fe++ vid lägre pH. Men det kräver även anearoba förhållanden (i symbios med aeroba). Jag återkommer som sagt om jag hittar något mer konkret.

Jag får ge arnold lite halvt rätt ang. pH:t. Om jag skulle välja att köra ett växtakvarium med pH 8.0 och ett med pH 6.6 utan att veta något om några andra parametrar så vet alla vad jag skulle välja.

citat:
                      Tycker Defdac skall intryck av sakkunskapen, så kanske han får fart på sina grönsaker
                      Haha

Kommentar

• imported_n/a
                        Användare
                        • October 2002
                        • 405

Visar att "Åleds" är amatörer.

Kommentar

• fredrikr
                          Användare
                          • October 2002
                          • 985

Konversationer som börjar på mail brukar vara lämpligt att låta stanna på mail - inte vräka ut på ett publikt forum om inte den andra parten har godkänt det.

Alternativt var det ett reklamutskick till alla som på något sätt registrerat sig hos Åleds, kanske för något slags nyhetsbrev, kanske bara som kunder. Om man däremot inte särskilt givit sitt tillstånd till reklammailande, så begår de ett lagbrott när de skickar ut något sådant.

Att den som skickat mailet skulle vara en text borttagen / moderatorn tror jag är en något förhastad slutsats. Det är en människa som har andra åsikter och/eller kunskaper än du, men om det kriteriet är tillräckligt så är nog text borttagen / moderatorn i överväldigande majoritet idag.

Det glädjer mig dock att bs hittat en själsfrände...
                          Fred rik Rams berg, Stockholm. Moderator för Köp och Sälj-avdelningen.  <font color="red">2005-06-05:</font id="red">
                          http://www.stockholmsciklidklubb.com   http://akvarium.ramsberg.net     <font color="red">Nya bilder!</font id="red">

Kommentar

• tropfrog
                            Användare
                            • July 2003
                            • 1840

Den ironiska generationen har inte dött ut ännu.
                            MVH
                            Magnus

Kommentar

• imported_n/a
                              Användare
                              • October 2002
                              • 405

Det är tur det finns riktiga proffs som "Fredrikr" kul att läsa om vilka proffisga fiskar Du har i varenda inlägg.

Kommentar

Arbetssätt...