Sjukdomsdiagnos på diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mickis
    Användare
    • May 2004
    • 5

    Sjukdomsdiagnos på diskus

    Efter ett litet missöde med vattenbyte så blev alla mina diskusar krassliga. Nu har dock fyra av fem återhämtat sig mycket bra. Men den femte verkar inte bli bättre och har nu inte ätit på ett par dagar. Det är en diskus på ca 10cm, högst i rang och jag har haft honom i över ett halvår.Nu är han väldigt slö av sig och vänder ibland huvudet mot akvariets baksida, men är ändå så tuff att ingen vågar bråka med honom. Färgerna är klara och fenorna uppspärrade. Han verkar inte ha några problem med gälarna och andas mycket lugnt, till och med lugnare än de friska diskusarna. Två gånger har det dock bildats en bomullsliknande prick på ryggfenan, men dessa har försvunnit efter en eller två dagar. Någon som har nån idé om vilken sjukdom det kan vara och hur man behandlar? Antar att det är något problem med inre parasiter, men har ingen aning om vilken sorts. Akvariet är på 250 liter, vattenvärdena ska vara bra och temperaturen ligger på 30 grader.
  • Mats
    NCS Medlem
    • April 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Höj upp tempen till 34Gr.+.mata med levande eller röda mygg.Det gäller att få igång livslusten och ämnesomsättningen och det fort,håll koll på avföringen så att den ej är genomskinlig.
    MVH Mats
    Ps.Inga andra fiskar än diskusen i karet på grund av hög temp. dom dör efter 32Gr.Ds
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Mickis
      Användare
      • May 2004
      • 5

      #3
      Hej Mats!
      Provade att mata med röda mygg idag och för första gången så visade han ett litet intresse även om jag inte är säker på att han åt något. Har bara en fråga. Kan jag flytta honom till ett eget kar? Eller blir han bara ledsen om man tar bort honom från kompisarna?

      Kommentar

      • Mats
        NCS Medlem
        • April 2002
        • 804

        #4
        Hej Mickis.
        Det går alldeles utmärkt,nästan bättre så och höj tempen till 34+.
        Kanske skall jag tilläga att när det är så här så har jag mitt kar stående så högt som möjligt med svag belysning,i ett 80l. akv. bytter jag 10-15L vatten varje dag,inget salt eller någon ting förutan Aquasafe.
        MVH Mats
        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

        Kommentar

        Arbetssätt...