Äckliga Bruna Envisa Tofsalger! HJÄLP!!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

Äckliga Bruna Envisa Tofsalger! HJÄLP!!!

Hej !
    Mitt vackra discusakvarium har nyss blivit anfallet av Envisa Äckliga Bruna Tofsalger, Inte ens algtabletter tycks hjälpa... Jag undrar vad kan vara orsaken till att dom äckliga algerna trivs bra i mit nu "vackra" akvarium.
    Jag matar 3 gånger om dagen (för att få mina discusar att växa) och byter vatten varannan dag för att hålla rent. Jag ränsar ett förfilter ofta och filtrerar över torv. Ljuset är på ca 11 timmar och temperaturen hoppar nu på sommaren mellan 27 och 29 grader.
    Ph 7.5 Och ingen Nitrit. 3 st Långsamväxande anubias plantor och 1 svärdplanta kommer snart att kvävas av algerna.

Dom kanske inte heter tofsalger men jag kallar dom så efterssom dom bildar "tofsar".

Tack i förväg om någon kan hjälpa!

P.K
    MVH Patrik K
  • patrik_k
    Användare
    • April 2002
    • 125

Hej Igen !
    Jag har hittat algerna på bild i min bok. Dom heter Penselalger, men jag har inte hittat någon större förklaring om dom. Finns det någon som kan hjälpa mig?
    Tack I Förväg...

P.K
    MVH Patrik K

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Denna tabell kanske kan vara till hjälp?

Mvh Michael Persson
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Reily
        Användare
        • May 2002
        • 28

Hej
        Har haft samma problem med penselalger som du, de frodades vad jag än gjorde. Men.. för ca en månad sen köpte jag åtta(!) stycken siamensis plus att jag inte matade någonting i en vecka och nu är alla alger borta inte ett spår är kvar efter de. Kanske kan vara lite svårt med fasta i en diskusodling men testa siamensis, otroligt effektiva.

Mvh Rickard
        /R

Kommentar

• patrik_k
          Användare
          • April 2002
          • 125

Hej!
          Igår och idag har jag gjort en storstädning. Jag tog ut juwelbakgrunden och skurade bort algerna tog ut alla växter, stenar och rötter skurarade bort alla alger, jag tvättade filtret och bytte ca 50% av vattnet. Tröttsamt men effektivt. Jag har 5 st ancistrusar och en plecostomus mal men dom vill inte äta algerna. Dom är smarta och äter hellre matrester från botten, hur är det med siamensis malarna då?
          Jag hoppas att algerna inye kommer tillbaka.

Jag har tittat på listan från zoopet.com Jag ska försöka förebygga algerna.
          Tack för era svar!
          MvH Patrik K
          MVH Patrik K

Kommentar

Arbetssätt...