If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Cannabis, champinjoner, möss, fluglarver eller fisk kanske
Vad är du intresserad av i fiskväg, för jag antar att det är fisk du tänkte på. Odla något du tycker är intressant, annars tröttnar du nog ganska snart.
Om du skall odla för försäljning så får du nog anpassa efter dessa parametrar:
* Arter som passar i 222L akvarium i grupp.
* Vad säljs det mycket av nu - vad är populärt?
* Arter som relativt lätt förökar sig.
* Vilka arter har en relativt snabb tillväxt?
* Arter som säljs i grupp och inte parvis.
För egen del så tror jag att Malawi (mbunas) är det bästa alternativet och där kan t ex den alltid säljande Golden vara något. Även vissa speciella arter som troligtvis blir mer populära såsom Pseudotropheus Acei "Mari Gold"...snygga och med ett temperament liknande Golden. Demasoni är ofta populära och enkla att få till lek, men de kan även vara aningen känsliga för t ex sjukdomar.
Aulonocara och Utakas är däremot lite mer svårsålda då dessa arter tar en tid på sig innan de växt till säljbar storlek samt att de växt sig så pass att de visar de vackra färgerna. Mbunas har nästan de färgerna redan från födseln...
Hos Tanganyika så kan t ex speciella arter såsom snäckskalslekare, Altolamprologus och hästnosar vara speciella och efterfrågade...Tropheus är eventuellt tänkbara och de ger ju en bra avkastning...men där finns ju alltid sjukdomsrisken överhängande (tycker jag iallafall). 222L kan vara aningen litet för en grupp Tropheus.
Discus är som alltid populära, men där behövs nog att man har fina exemplar plus att man ger ynglen tid att växa till sig...
Det finns många alternativ att odla...men det beror alldeles på vad du själv är ute efter. Är du inte ute efter att sälja så kan du ju prova på vad som helst...
Jag hade nog själv kört Malawi i tre kar...och Discus eller Tanganyika i ett...och sedan lämnat två kar till framtida yngel.
Diskus,Aulonocara och utakas tycker jag inte man ska köra i så "små" kar!,
Endel Mbunas kan funka, men jag skulle satsa på det Glenn säger Jullar och andra små tanganyika.
Karlstad: nixpix, de kan leka i brukar som är bara 50*50*50cm
Odla inte det som är populärt och säljbart (tex golden å malawi) utan satsa på det DU tycker är kul och utmanande. Samt gör en insats för ciklidhobbyn genom att odla mer svårtillgängliga artet.
Tricella: Varför varför ska man odla golden? marknaden är ju redan översvämmad av dåliga djur. Visst om han kan få tag på en bra VF grupp så kanske det kan vara en idé. Men varför inte satsa mer på att försöka etablera "nya" arter i ciklidhobbyn?
För att det är ett ganska säkert kort. Har man bra föräldrar och får fina yngel så finns det en marknad redan etablerad för denna art.
Om du skall börja på något nytt så innebär det att marknaden skall rikta in sig på din smak (produkt) och inte att du skall rikta in dig på marknadens önskemål. Om man skall odla så kan det vara viktigt att göra små studier om vad som säljer och vad som inte säljer...
Redan från början tycker jag det kan vara intressant att få reda på om du vill odla akvariefiskar för att det är intressant eller för att tjäna pengar (eller snarare förlora så lite som möjligt). Är det för att du är intresserad av fiskarna tycker jag det är mindre viktigt om det finns en gångbar marknad eller inte.
Satsa på det du själv tycker om! Vill du prova med diskus så gör det, vill du prova aulonocara så gör det.
Har man under ett tiotal akvarium så tror jag nästintill det är omöjligt att gå + på att sälja "golden" och andra enkla sorter,
Odla det du gillar och tycker är kul sen blir det bara en bonus ifall din hobby blir nästintill gratis...
Jag odlade under ett par år lite smått i ett par kar och aldrig gick jag då + men roligt var det,
Kommentar