Avlivning

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • May 2004
    • 497

    Avlivning

    Hur e det bästa (mest humana) sätt att avliva en akvariefisk på?
  • deelay
    Användare
    • September 2002
    • 5394

    #2
    Släng den i backen *SMACK*
    dör på 0,1s
    Det bästa är att det funkar på alla arter respektive storlekar.

    Ps.detta har jag lärt mig av *orm* så skyll inte på mig om det inte funkar =)
    http://www.aquariumstockholm.se/

    Kommentar

    • Torsten
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 647

      #3
      Små fiskar sax, precis som Johan skrev..
      Stora fiskar STÖRRE sax/Kniv!

      Enda sättet att humant avliva en fisk är att avlägsna huvudet från kroppen. Hålla på och kyla ner dom eller ha dom i kokande vatten är rent dravel.

      Kommentar

      • Karlstad

        #4
        Ta en tidning o rulla in fisken sen tar du en hamare o pang -pang på huvudet klart stora som små fisk har alltid funkat för mig

        Kommentar

        • Johan W
          Användare
          • May 2004
          • 266

          #5
          Kan behövas en Crocodile Dundee-kniv, då i vissa fall... Men jag antar att giljotinering är det bästa om det går.

          Jag har dock varit med om gäddor, vars huvuden kapats, som fortfarande "andas" (inga enstaka dödsryck) med gällocken 10 min efter dekapitering. Men nu snackar vi akvariefisk... så detta var nog bara en parentes.

          Kommentar

          • Mattias Nilsson
            Användare
            • April 2002
            • 467

            #6
            har avlivat en halvstor Oscar (typ 20cm) genom att skära av huvudet, men får ta i ganska bra och trots vass kniv var det inte helt enkelt....
            Mvh
            Mattias

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

            Kommentar

            • JohanO
              Användare
              • August 2003
              • 32

              #7
              Brukar använda kockkniv modell större när det är nödvändigt att avliva. Med lite tyngd på bladet går det mycket smidigt, kan inte tänka mig något mer humant sätt än detta. Att hålla på med kylning/kokning och andra hemskheter anser jag vara helt förkastligt om man kan göra på ovanståede vis!
              Besök gärna vår fisksida!

              Kommentar

              • Fiskar.nu
                Användare
                • September 2003
                • 442

                #8
                Hugga av huvudet med största yxa du kan få tag i, den kommer inte att känna nånting. alternativt, 100 kilo platt sten, platta fisken med den.
                375 liter till L-malar

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4619

                  #9
                  Ämnet har diskuterats i Zoopets forum åtskilliga gånger och där har Ola Svensson i sina inlägg kunnat visa på att det fakstiskt finns en del regler och forskning om just detta - hänvisar till hans inlägg i denna tråd http://www.zoopet.com/akvarium/forum...TOPIC_ID=12642
                  Ciklidhälsningar
                  Kjell

                  Kommentar

                  • Chicke
                    Användare
                    • May 2004
                    • 497

                    #10
                    okej tack! visste inte att detta diskuterats flera ggr...e ny här

                    Kommentar

                    • Johan W
                      Användare
                      • May 2004
                      • 266

                      #11
                      Frysning orsakar extrem stress och flyktreaktin på kallvattensfiskar när det börjar bildas iskristaller på gälarna. Musklerna kan till och med fasta i ett kramptillstånd. Innan vattnet fryser påverkas inte fisken stressmässigt men den dör ju inte heller. Hos utpräglade varmvattensfiskar finns det en ytterligare risk att proteinerna koaguler när vattnet kyls. Detta kan jämföras med att sätta en kastrull på spisen med fisken i och sedan skruva på plattan. Att frysning är förkastligt är nytt för mig och jag har länge trott att det varit ok eftersom det (pga. okunskap) bl a används av tullen samt forskare världen över. Jag planerar att skriva en artikel i ämnet med referenser till påståendena.

                      Okej, tack! Man lär så länge man lever. (Inte för att jag har avlivat genom frysning... men det vad jag hade fått höra). Jag tar bort miitt första inlägg så ingen som är slarvig och bara läser första svaret får för sig något...

                      Kommentar

                      • kaj
                        Användare
                        • October 2002
                        • 77

                        #12
                        Varför inte göra som när man fiskar typ abborre vrid nacken av dom istället för att palta med en kniv dom dör garanterat snabbt och förmodligen ganska smärtfritt om nu en avlivning kan vara smärtfri.

                        Kommentar

                        • GoSatta
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1686

                          #13
                          ger samma resultat, men dom flesta akvariefiskar är nog lite små att avliva på det sättet. Svårt att se hur mann ska få ett bra tag rund huvudet på typ en apistogramma =)

                          Men grundprincipen är ju samma sak bryt/kapa huvudet vipps så är fisken avlivad på ett bra sätt.
                          /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                          http://www.gosatta.org

                          Kommentar

                          • Prayerman
                            Användare
                            • June 2004
                            • 1314

                            #14
                            Brukar (de får gånger det händer) lägga dem i en påse och ta en 20 kilos mursten (helt platt) och trycka till ordentligt. Dödssäkert!
                            Tomas Wallengren
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=217029

                            Kommentar

                            Arbetssätt...