Räkmix! plz help!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • May 2004
    • 497

    Räkmix! plz help!

    Hej jag har 2st nyckelhål å 2 bågfen ciklider...undrar om man ska ge dom räkmix...å isf om detta bas recept är bra?

    1 kg hela räkor,
    1 kg gröna ärtor, frusna,
    10 ml spirulinapulver (finns att köpa i hälsokostaffärer och en del akvarieaffärer),
    100 gram gelatinpulver,
    10 droppar koncentrerad multivitamin (finns i zooaffärer avsett för fåglar och smådjur).
    Man kan också använda 150 gram pelleterat foder om du behöver ett proteinrikare foder (t.ex. till yngel).

    Tacksam för svar/Daniel
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Det ser ok ut...

    Troligtvis är det mer lämpat att öka räkor för de ciklider du har. Pellets kan du också ha i räkmixen, men där vet jag att man måste hålla sig inom vissa ramar annars blir konsistensen på räkmixen inte bra (smular i akvariet). Det är iallafall den erfarenhet jag fått av att tillsätta blött pellets...

    Kommentar

    • Chicke
      Användare
      • May 2004
      • 497

      #3
      men e det bra å mata med räkmix? har hört att det e många nackdelar oxå (tex smutsar ner väldigt mkt osv.)

      Kommentar

      • Chicke
        Användare
        • May 2004
        • 497

        #4
        spirulinapulver och gelatin e inte farligt heller? har jag med läst...iaf att gelatin ska vara det

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Gelatin är inte farligt. Det använder jag som bindemedel till min räkmix. Det gör att räkmixen blir géléartad och inte smutsar ned så mycket.

          Spirulinapulver har man i räkmixen om man vill ha färgförstärkare till fiskarna så de får starkare färger. Om man överdoserar med Spirulina så kan det ge pigmentfläckar som inte ser bra ut...det blir svarta fält (prickar).

          Räkmix är annars ett väldigt bra foder till de flesta arter...

          Kommentar

          • GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

            #6
            citat:
            men e det bra å mata med räkmix? har hört att det e många nackdelar oxå (tex smutsar ner väldigt mkt osv.)
            Allt beror på hur man gör den, får man till en bra mix så smutsar den inte ner. Att det skulle finnas några andra nackdelar kan jag inte tro.

            /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

            Kommentar

            • Chicke
              Användare
              • May 2004
              • 497

              #7
              så dom flesta ciklider kan alltså matas delvis med olika slags räkmixer?

              Kommentar

              • GoSatta
                Användare
                • February 2003
                • 1686

                #8
                japps, jag matar alla mina fiskar med räkmix som huvudfoder. Men blandar med pellets, flingor, räkor, mysis, mygg ja det mesta.
                /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                http://www.gosatta.org

                Kommentar

                Arbetssätt...