Akvarie problem

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Henrik
    Användare
    • April 2002
    • 9

Akvarie problem

Jag skall till att byta ut min 150*50*50 tank mot en som är 150*??*60 Kruxet är att jag skall ha en BTN bakgrund i men tar jag ett akvarium som är 60 högt stiger priset på BTN med 1000kr, så frågan är om man kan sätta i typ en 150*50 bakgrund i ett akvarium som är 150*60*60 och få det snyggt eller skall jag köra på ett som "endast" är 150*50*60 och få det perfekt??

Mvh Henke

I en butik nära dig....
    I en butik nära dig....
  • kilova
    Användare
    • April 2002
    • 327

Hej du gör en egen bakgrund istället så blir det väldigt mycke billigare ,kolla min hemsida hur jag gjorde ,kan även göra en till dig om du inte har tid eller lust.
    mvh kim

Tropheus moori golden kazumba F1
    Tropheus dubosi F1
    Tropheus Chaitica F1
    Tropheus red chimba F1
    Tropheus black pemba F1
    Tropheus moori white limespot (Mwerazi) VF
    Tropheus moori bärnsten F1
    Tropheus moori kejsare
    Mvh Kim

Kommentar

• Hasse_H
      Användare
      • April 2002
      • 1081

På min sida finns en annan hemmagjord bakgrund. Spana in http://och.nu/ciklid, klicka på Artiklar.
      /Hasse

- http://och.nu/ciklid -

Kommentar

• elof
        Användare
        • May 2002
        • 225

du kan ju ta å sätta 10cm frigolit längst ner på bakgrunden och sen ska du ju endå ha grus i karet så frigoliten kommer ju inte synas.. lätt och billigt.

// Simon

MVH Simon

Kommentar

• Henrik
          Användare
          • April 2002
          • 9

BTN kommer det att bli, har byggt flera ggr själv men det slår inte BTN. Kommer det att bli snyggt med frigolit under?? Kommer de inte att synas alls?

Mvh Henke

I en butik nära dig....
          I en butik nära dig....

Kommentar

• Micke
            Användare
            • April 2002
            • 9579

Det går bra att använda frigolit under bakgrunden. Lägg en 10 cm tjock frigolitskiva på botten och ställ din BTN-bakgrund ovanpå, märk frigolitskivan efter bakgrundens framkant. Ta upp och kapa till frigoliten efter märkningen. Limma fast den tillkapade frigoliten i karet med silikon och fäst sedan bakgrunden. Sedan smetar du in framkanten av frigoliten med svart silikon och kastar på sand av samma typ som du ska ha i karet som fastnar i silikonet. Detta fungerar mycket bra och även om fiskarna gräver och blottar frigoliten kommer det att vara svårt att se var BTN-bakgrunden tar slut.

Mvh Michael Persson
            Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
            Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
              Användare
              • April 2002
              • 4619

Hej Henrik,
              Ett 60 cm högt akvarium är ju inte 60 invändigt, utan snarare 57 cm.
              Så ställ bakgrunden på 7 cm tjock frigolit (frigoliten måste vara faslimmad på botten).
              Skär bort frigoliten framför bakgrunden, klabba på svart silikon på frigoliten, i silikonen (direkt så den inte hitter torka) slänger du sedan i rikligt med akvariegrus (samma sort som du sedan skall använda som bottenmaterial och den har sannolikt oxå ungefär samma färg som bakgrunden).
              När allt är klart så lägger du ett lager med naturstenar efter akvariets bakre del så att inte grusfrigolit-bakgrunden syns. Om den ändå skulle skymta fram lite så gör det inget, eftersom det färgmässigt inte skiljer sig från bakgrunden och då tänker ingen på det.
              Jag har själv inrett ett 75 cm högt akvarium med en 60 cm hög akvarium enligt denna princip och ingen som sett akvariet har lagt märke till det.
              Så spara du 1000 kr och köp den mindre BTN bakgrunden.
              Ciklidhälsningar
              Kjell Fohrman

Kommentar

• Henrik
                Användare
                • April 2002
                • 9

Tackar för svaren, då slår jag till på ett 150*60*60 med en 150*50 BTN bakgrund i. :-)) skall det bli

Edit:Fel mått så klart.....

Mvh Henke

I en butik nära dig....
                I en butik nära dig....

Kommentar

• Tony
                  Användare
                  • April 2002
                  • 4594

Jag skulle nog avråda att skaffa ett akvarium som är 10cm bredare än bakgrunden. Just bredden blir nog lite tuff att täcka av med frigolit och sten. Skaffa istället ett kar som är just 150cm brett.

mvh

Tony Lejvell
                  Tony Englund

Kommentar

• Henrik
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9

Sorry fel av mig det var givetvis 150*60*60 som var tänkt. Jag som lallar till siffrorna.

Mvh Henke

I en butik nära dig....
                    I en butik nära dig....

Kommentar

• jerka

Jag har ett 200x70 akvarium med BTN Amazonas 200x60.
                      Jag köpte blå filtermatta och pressade in mellan botten och BTN.
                      Jag fick även tipset med frigolit, men då fick jag höra att frigoliten ruttnar efter ett tag. Det tar säkert några år, men det är ju inget jobb man vill göra om.
                      Den blå filtermattan har fungerat bra. Nackdelen är att den kostar en del. I ditt fall så kostar den säkert 500 spänn. Dessutom måste man ha mycket grus i akvariet.

Hade jag varit dig så hade jag köpt den dyrare BTN.
                      Om jag är felinformerad om frigoliten vore jag tacksam om någon påpekade det eftersom jag snart skall sätta upp den burken igen...

att göra en egen bg i frigolit är ett alternativ till en bakgrund...det är inget alternativ till en BTN!

Kommentar

• Micke
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9579

citat:
                        Om jag är felinformerad om frigoliten vore jag tacksam om någon påpekade det eftersom jag snart skall sätta upp den burken igen...
                        Om du är felinformerad vet jag inte, det handlar nog om vilka tidsperspektiv vi pratar om. Jag har själv haft frigolit i akvarium under åtminstone 10 år utan att den har ruttnat.

Mvh Michael Persson
                        Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                        Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Kjell Fohrman
                          Användare
                          • April 2002
                          • 4619

Hej igen,
                          Jag har inte heller hört något om att frigolit ruttnar så det påståendet är jag lite skeptisk mot.
                          Men oavsett detta är det naturligtvis ett bra tips att ha en filtermatta under BTN-bakgrunden istället för frigolit. Man kan faktiskt också måla filtermatta på ungefär samma sätt som frigolit, dvs med silikon och sand/torv.
                          Ciklidhälsningar
                          Kjell

Kommentar

Arbetssätt...