Har våra silverhajmalar fenröta??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pwrslave
    Användare
    • May 2004
    • 31

Har våra silverhajmalar fenröta??

Hejsan!

Vi har lite problem med våra tre silverhajmalar.

Vi upptäckte lite skador på fenorna på buken och ryggfenan på alla hajarna. Vi antog att det var antingen skador efter flytten från affären och/eller angrepp från andra fiskar. Även spröten i ansiktet var skadade.Men nu har vi upptäckt lite vitt längst ut på spröten på hajarna, den ena hajen saknar ett spröt helt. Kan detta ha något med fenröta att göra trots att fiskarnas stjärtfenor är i toppskick (har hört att stjärt- och ryggfenor oftast blir angripna först.) Vad kan det annats vara, är det vanligt att spröten förstörs? Växer dom ut igen?

//Christian
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

Testa att lägga in frågan på Zoopet istället...
    Silverhaj är ingen ciklid så det passar sig bättre där. Du kommer förmodligen få svar här ändå...

Mvh Ola
    ola lindeberg

Kommentar

• pwrslave
      Användare
      • May 2004
      • 31

Tack för tipset, ska göra det.

Men om nån har något tips så skriv det gära

//Christian
      //Christian

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Vad är en silverhajmal? Det är inget välkänt handelsnamn direkt. Är det en Pangasid så blir nog råden lite anorlunda. Dessa får ofta skador när de flänger runt eller får panik. Av din beskrivning går det inte säga om det är mekaniskt eller röta, men se till att du byter vatten och håller rent i övrigt. Du kan även tillsätta någon matsked grovt salt per hundra liter vatten. Sedan har jag för mig att vissa malar är extremt känsliga mot salt, men dosen ovan är säkert riskfri. Fisken skulle inte kunna komma hit om den inte tålde salt eftersom salt tydligen alltid används vid export från asien.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Ola Svensson
          Användare
          • April 2002
          • 14633

Jag gick in på Zoopet och där har de gett Arius (Hexanematichthys) seemanni namnet silverhajmal. Det här är i princip en bräckvattenfisk så de får nog ofta fenproblem i sötvatten om inte vattenkvaliten är perfekt. Ok, enligt FishBase så finns den i i sött, bräckt och salt vatten, men akvarieförhållanden är "elaka" så sådan fisk bör oftast hållas i saltat vatten. Sedan står det att de skadas lätt. Rådet är som ovan, men jag föreslår bra mycket mer salt. Läs på vad som gäller för malen samt eventuella övriga fiskar i akvariet.

Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.

(Ps. på nätet så får du söka på Arius [u]seemani (ett n). Seemani är en felstavning men det är det namnet som nästan alltid används). Arus seemanni eller Hexanematichthys seemanni är tydligen det korrekta nummera, men den kommer troligen hamna i ett annat släkte tillslut men den är uppkallad efter Seemann så den stavningen gäller (två n).).

Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• pwrslave
            Användare
            • May 2004
            • 31

Tack Ola, Toppen svar!

Hur som helst gjorde jag nu ett vatten byte, tillsatte salt samt valde att medicinera lite med myxazin då jag upptäckt vanliga malar med lite slitna fenor också, bla vita i spetsarna, så det kan vara fenröta på gång i vattnet.
            Höll mig lite under måttet 1 droppe/5 liter vatten för det kändes som att dropparna var väldans stora. Är det dumt att fega med doseringen, kommer det inte till sin fulla rätt då?
            Kan man göra prover på vattnet efter att ha haft i medel eller blir det missvisande då?
            //Christian

Kommentar

• Ola Svensson
              Användare
              • April 2002
              • 14633

Fenröta går oftast bota med vattenbyten + lite salt. Lite medecin funkar oftast (men inte alltid) bra (beror på om det är kombination med bakterier/svamp eller inte). Är Myxacin verksamt mot båda? Kommer inte ihåg själv. Svårartad fenröta kan kräva en medecin som går mot båda. Kör på med vattenbyten + salt också. Fixar man inte grundorsaken så läker det inte eller kommer det tillbaka hur kraftfull medecin du än använder. Myxacin är en "snäll" medecin som man kan använda relativt "vårdslöst" (fast man ska ju inte medecinera i onödan). OBS: om du läser vad de skriver på Planet Catfish (missa inte att klicka på "Catfish of the Month) så ser du att fisken MÅSTE ha salt när den blir större. Du kan ha upp till 3,5% dvs. rent havsvatten till dessa malar.
              Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• pwrslave
                Användare
                • May 2004
                • 31

Jag är medveten om att den kommer kräva mer salt vad det lider, beräkningarna ligger på ca 2 år innan vi måste göra något åt det.

Så här i efterhand i efterhand när man lärt sig lite mer så var det kanske inte bästa kombinationen vi gjorde med malawi, gibbiceps och dessa hajar. Vi får se hur vi löser det på sikt..
                Nu ska vi bara få bukt på alla fenor .

//Christian

Kommentar

Arbetssätt...