Heros appendiculatus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pangaea
    Användare
    • February 2004
    • 390

    Heros appendiculatus

    Hej!

    Är det någon som har en uppfattning om hur vanligt förekommande den rödbukade Hanteln är i handeln?
    Det kanske t.o.m. finns någon som har egna erfarenheter?
    "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

    Min zoon

    /Magnus
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

    #2
    Äntligen någon som bryr sig om riktiga fiskar!
    Jag har fem VF vuxna (varav ett lekpar) och just nu tre hemodlade ungfiskar. Jag köpte dem på Akvarie-Leasing för två år sedan, och där finns ungfiskar från en av mina kullar. Jag har aldrig sett några andra H. appendiculatus än de jag själv dragit upp, så arten verkar vara rätt ovanlig.
    Trots 720 liter känns akvariet lite trångt. Det märkts bland annat på att lekparet börjar käka upp sina ynglel.
    Annars är de väldigt trevliga. De vuxna är riktiga baddare (hanarna är över 20 cm) men rör inte småtetror eller yngel som kommit upp i 2 cm. Fast växterna får rätt mycket stryk...
    De är rätt värmekrävande. Sjunker temperaturen under 25 grader bleknar de och blir skygga (det hände när jag glömde koppla i värmaren efter ett vattenbyte).
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • ErikP
      Användare
      • April 2002
      • 61

      #3
      Kan även rekomendera Heros notaus från Guyana.

      Kommentar

      • Pangaea
        Användare
        • February 2004
        • 390

        #4
        daniel60: Hur mycket fick du ge för dina VF? Man kan alltså beställa så att de tar hem? Det finns ju tydligen någon variant som kallas "red shoulder" också... vet du något om den?
        "..Det är bara att bryta ihop å komma igen..."

        Min zoon

        /Magnus

        Kommentar

        • daniel60
          Användare
          • March 2003
          • 527

          #5
          Tror att det är samma art. Jag betalade 195 styck. Om de kan ta hem fler VF vet jag inte.
          mvh Daniel
          Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
          Mina fiskar & burkar

          Kommentar

          Arbetssätt...