Segelfenspleco

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnes
    Användare
    • July 2002
    • 106

Segelfenspleco

Jag har en segelfenspleco som börjar bli alldeles för stor för mitt 250 l akvarium. Hon har alltid varit en favorit, och är den fisk jag haft längst. Nu har jag köpt ett 720 liter åt henne som jag vill anpassa efter efter hennes behov.
    Segelfenspleco är väl ganska spridda i amazonområdet, och finns i lite olika biotoper?
    Hur går leken till (intresserad även om de inte går att odla i akvarium)?
    Hur revierhävdeande är dom mot andra exemplar av sin egen art?
    Skulle vilja ha en hane till min hona.
    Läste någonstans att hanrna är mer tegelfärgade, stämmer detta eller beror färgen på ålder och storlek?
    Vilka fiskar från samma biotop kan jag ha tillsammans med henne, gärna några stora ciklider med häfrtigt betende och lite petfish-känsla.
    Större aggressiva fiskar brukar väl låta stora malar vara ifred?

• Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

Hej,

Gibbiceps odlas i dammar där som gräver tunnlar in i leran där dom senare lägger romen.
    Du kan ha iprincip vilka fiskar som helst till dom. Gibbiceps är grönsaksätare så den lär inte äta upp några större fiskar=)

Större och aggresivare fiskar från SA är t.e.x. Guldsöm,Feaste,Gäddor m.m...

Mvh Ola
    ola lindeberg

Kommentar

• Agnes
      Användare
      • July 2002
      • 106

Är det några hormoner inblandade? Om jag fyller mitt akvarium med sand och vatten och lera kan de i teorin leka där då? Hur stort behöver dom?
      Ja jag har funderat på det, pirayor, oscar eller jordätare.

Kommentar

• GoSatta
        Användare
        • February 2003
        • 1686

det är snarare enorma utrymmen inblandade. så då ska det till med en RIKTIGT stort akvarium.
        /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
        http://www.gosatta.org

Kommentar

• Ola
          Användare
          • August 2002
          • 1232

Har för mig att det var i "väggarna" på dammarna som dom grävde tunnlar i. I ett akvarium kan man inte direkt lägga en lervägg upp till ytan som till på köpet är riktigt djup...

Mvh Ola
          ola lindeberg

Kommentar

• Agnes
            Användare
            • July 2002
            • 106

Jag är mest intresserad... Vet inte om jag har lust att fylla ett akvarium med lera.
            Men om man säger att man gör två sektioner, kanske 60.140, och fyller den ena med lera, då har man ett utrymme 60'60'60 som de kan gräva gångar i.
            Galet projekt iof, men ändå. Man får skaffa ett jävligt bra filter.

Kommentar

• Ola
              Användare
              • August 2002
              • 1232

Kommer fortfarande inte gå, eftersom du måste lägga ned leran så den går upp till ytan. För att leran skall kunna göra det så kommer iprincip hela karet fyllas...

Mvh Ola
              ola lindeberg

Kommentar

• daniel60
                Användare
                • March 2003
                • 527

Vad jag förstår gräver de halvmeterlånga vågräta tunnlar, så en mellanvägg funkar inte. Kan bli knepigt att få till rätt förutsättningar i akvarium... men nån måste ju bli först!
                Ett tegelrör att ligga och softa i är ett lite enklare sätt att få fisken att trivas.
                mvh Daniel
                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                Mina fiskar & burkar

Kommentar

• malawi_voodoo
                  Användare
                  • July 2002
                  • 790

Kör på Oscars som sällskap, de är mkt personliga fiskar som äter ALLT man stoppar ner
                  /Glenn Wouda

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

Kommentar

Arbetssätt...