Jag vet, detta inlägg finns även på zoopet!
Är desperat pga misstänkt sjukdom hos fiskar!
Hej allihop,
I föregår upptäckte jag att min guldsöm hane hade en grå fläck under munnen på cirka 3-5 mm i diameter och några mindre fläckar vid mungipan. Den simmar och äter normalt. Inga andra symtom på sjukdom.
Honan var ren.
Men så igår upptäckte jag att även honan fått grå fläckar runt munnen! Båda fiskar visar fortfarande inga andra sjuksymton: äter, simmar och jagar varandra då och då som vanligt!
Det som kommer närmast är munsvamp eller sammetssjuka.
Vad bör jag göra?
Vill inte medicinera i onödan (ifall de inte är sjuka)!
Kan nämna att jag i söndags kom hem, efter att varit borta över helgen, och fann min stora mal, 40+cm, död. Troligen av ålder och stress pga pickande från andra hungriga små fiskar.
Vattnet luktade skit! Bytte 40-50% av vattnet direkt.
Och i går bytte jag 20-30% när jag upptäckte att även honan hade grå fläckar runt munnen.
Väldigt tacksam om någon kan ge mig råd och tips.
Har aldrig haft sjukdom förut!
mvh
/Kid
Är desperat pga misstänkt sjukdom hos fiskar!
Hej allihop,
I föregår upptäckte jag att min guldsöm hane hade en grå fläck under munnen på cirka 3-5 mm i diameter och några mindre fläckar vid mungipan. Den simmar och äter normalt. Inga andra symtom på sjukdom.
Honan var ren.
Men så igår upptäckte jag att även honan fått grå fläckar runt munnen! Båda fiskar visar fortfarande inga andra sjuksymton: äter, simmar och jagar varandra då och då som vanligt!
Det som kommer närmast är munsvamp eller sammetssjuka.
Vad bör jag göra?
Vill inte medicinera i onödan (ifall de inte är sjuka)!
Kan nämna att jag i söndags kom hem, efter att varit borta över helgen, och fann min stora mal, 40+cm, död. Troligen av ålder och stress pga pickande från andra hungriga små fiskar.
Vattnet luktade skit! Bytte 40-50% av vattnet direkt.
Och i går bytte jag 20-30% när jag upptäckte att även honan hade grå fläckar runt munnen.
Väldigt tacksam om någon kan ge mig råd och tips.
Har aldrig haft sjukdom förut!
mvh
/Kid
Kommentar