Växtdöd...

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • May 2004
    • 497

Växtdöd...

Är det nån som har en förklaring till varför mina växter dör hela tiden så man måste köpa nya?
    Jag har ett 128L med 2 ciklid par (nyckehål å grön bågfen)
  • defdac
    Användare
    • April 2002
    • 865

Kranvattnet innehåller inte mycket för växterna att överleva på. Förr i tiden räckte fiskskiten/fiskmat och lite järn.

Problemet blir mindre ju äldre akvariet blir pga sedimenterat slam i bottnen, vet inte om man kanske kan använda begreppet Eutrofiering.

I välskötta och väldigt välcirkulerade akvarier (starka pumpar) blir tillgången på CO2 väldigt liten, så växter blir helt beroened av att använda bikarbonat som kolkälla. Detta är alger fenomenala på varför det är viktigt att i sådana akvarier använda växter som är duktiga karbonatkäkare såsom Javaormbunke, Anubias, Elodea, Egeria och Saggiteria, Potamogeton, Vallisneria osv. Limnophila sessiliflora borde också vara fenomenal på detta, för det är det bästa ogräset jag haft i icke-CO2-berikade burkar.

Dessa växter brukar benämnas mycket lätta då dom även turligt nog brukar ha lågt ljusbehov.

Ett visst tillskott behövs ändå, speciellt i nya akvarier, av främst en mycket försiktig tillsats av mikroämnen. Tropica Mastergrow är ett hett tips.

Tänk bara på att de lätta och ickeljuskrävande växterna inte har ett speciellt stort näringsintag så det gäller att vara försiktig ibörjan.
    http://www.defblog.se

Kommentar

• defdac
      Användare
      • April 2002
      • 865

Förresten. Det går att ställa en ganska skarp diagnos vad som är felet just hos dig om du berättar lite mer om förhållandena och framförallt: Sättet växterna tynar bort på.

Den enklaste indikatorn är att kolla om det är de äldre eller nya delarna på växten som börjar uppvisa brister först. Bristtecken kan vara färgförändringar (förlust av grön färg, prickar, gulnande osv).

Är det dom äldre delarna på växterna som ryker först är du duktig med vattenbyten och har låg fisklast (4 såpass små firrar i 128 liter är väldigt låg fisklast skulle jag vilja säga), och då hjälper inte Tropica Mastergrow. Då behöver du rejälare doningar med mer nitrat och fosfat, alternativt bli lite försiktigare med vattenbyten - men det är ett kluvet tips eftersom karbonaterna kommer börja ryka. Det kan du iofs enkelt fixa med bikarbonat.

Det är främst vid förlust av färg i dom nya delarna som TMG hjälper dig mest.
      http://www.defblog.se

Kommentar

• Chicke
        Användare
        • May 2004
        • 497

Tack nu ska jag bara försöka förstå allt det där....

Kommentar

Arbetssätt...