Nyckelhålsciklider

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chicke
    Användare
    • May 2004
    • 497

Nyckelhålsciklider

Hej jag undrar om någon vet när nyckelshålsciklider blir könsmogna och om någon har nått bra tips till hur man kan få dom att lägga rom
    Tack på förhand
    /Daniel
    *****************Ämnet flyttat**********************
  • Chicke
    Användare
    • May 2004
    • 497

Hoppas nu bara att nyckelhålsciklider är Central- och Nordamerikanska ciklider annars skulle jag vara tacksom om nån sa vart dom kommer ifrån
    /Daniel igen

Kommentar

• petrol
      Användare
      • July 2002
      • 167

Amazonas

Mvh
      Petter
      Nu med ett 3 meters revakvarium

Kommentar

• Chicke
        Användare
        • May 2004
        • 497

Tack!

Kommentar

• Micke_A
          NCS Medlem
          • January 2003
          • 638

Hej

De är som sagt sydamerikaner. Har man ett bra par, så leker de rätt regelbundet. Ha gärna några andra fiskar med dem, så att de känner sig trygga. Om de är ensamma verkar det som att de tar det som att det finns rovfiskar i närheten, som har jagat bort eller ätit upp de andra fiskarna, så då gömmer de sig mer. Verkar i alla fall vara så med en del "skygga" fiskar. Men i rätt sällskap kan de bli väldigt framåt, och försvarar sig bra. De verkar ta rätt lång tid på sig innan de lär sig hur man ska göra för att vakta ynglen, så man får ha tålamod. När de väl har börjat leka så leker de rätt regelbundet. Mina var ca 5 cm när jag köpte dem, och visade redan då tecken på att vilja leka.

MVH Micke
          MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

Kommentar

• Chicke
            Användare
            • May 2004
            • 497

Okej tack.
            Jo jag har ett annat ciklid par där i, som jag inte riktigt vet vad det e för art. Vet att man inte ska 2 olika par (tror jag iaf) men ska snart lösa det, e pank för tillfället.
            Men jag läste nånstans att dom blir könsmogna vid 7-8 månaders ålder, det stämmer alltså inte?

Kommentar

• Micke_A
              NCS Medlem
              • January 2003
              • 638

Hej

Jo, man kan ha två par, förutsatt att akvariet är tillräckligt stort. Jo, det kan stämma, jag vet inte, men de kanske inte är större än ca 5 cm vid 7-8 månader, eller så var mina små för sin ålder. Tror inte de verkligen lekte förrän senare dock. Men de spände ut fenorna i affären, och så.

MVH Micke

MVH Micke

"Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

Kommentar

• imported_n/a
                Användare
                • July 2004
                • 428

Hur lång tid tar det för romen att kläckas? uptäckte rom på en sten för ca 2 dagar sedan..
                /Lasse

Kommentar

• Camenius
                  NCS Medlem
                  • October 2004
                  • 233

Schull: Just när jag med omotiverat dåligt humör knappar in mig på ciklid.se och börjar läsa, är ditt citat om verkshöjd, bland det första jag ser. Asgarvar. Tack för det.

Legitimerad Nortonist.
                  "Reality is merely an illusion, although a very persistent one."

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • July 2004
                    • 428

citat:Ursprungligen skickat av Camenius

Schull: Just när jag med omotiverat dåligt humör knappar in mig på ciklid.se och börjar läsa, är ditt citat om verkshöjd, bland det första jag ser. Asgarvar. Tack för det.

Jaha och du menar att det inte ärså?
                    /Lasse

Kommentar

Arbetssätt...