Jag behöver hjälp med vilken art jag köpt. Och om det är ett par.
Hjälp med vad för fisk...
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
jag skulle säga en Apistogramma bitaeniata/Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
http://www.gosatta.org -
Hej
Den översta och den nedersta bilden visar en Apistogramma Iniridae-hane. Och den mittersta visar en Apistogramma Hippolytae- hona.
Det blir inga yngel med den kombinationen! :-)
Apistogramma Iniridae:
Si vous cherchez à vivre des expériences uniques lors de vos escapades, Cichlidae, À L'Aventure ! est votre guide idéal. Voyagez durant vos vacances et
Apistogramma Hippolytae:
Mvh/ Per
Kommentar
-
.....sålde affären dem verkligen som ett par?? Det är ju så helt olika arter! De tillhör två helt olika komplex inom apistogramma släktet. Hippolytae tillhör Steindachneri komplexet, och Iniridae tillhör Pertensis komplexet. Även geografiskt så skiljer sig arterna åt. Hippolytae kommer from Rio Negro, medan Iniridae kommer från övre orinoco.
Mvh/ PerKommentar
-
Ja dom sa att det troligtvis var ett par. Dom sålde det som vildfångad mix från brasilien. Jag har inte köpt Apistor innan. Har mest haft Nanochromis i olika former.Kommentar
-
Ett fantastiskt sätt att kränga fisk... Lurendrejeri, helt enkelt ! Säljaren säger "troligen" för att ha ryggen fri om det nu skulle visa sig att det inte är ett par. Att ur en sån här Apistogramma-mix plocka ut par måste man nog vara mer eller mindre proffs för att lyckas med. Och den där säljaren är det uppenbarligen inte ! Möjligtvis på att sälja fisk...
PiggeKommentar
-
Tyvärr är det inte helt ovanligt att det går till på det sättet. "Mixarna" får man se upp med. Det vanliga med en "vildfångat mix" är att arterna kommer från samma fångstplats. Arterna är delvis identifierade, medan några går under beteckningen Apistogramma Sp. etc. etc.
I fallet med affären som sålde Hippolytae och Iniridae som par, kan man starkt ifrågasätta om det överhuvudtaget är frågan om vildfångade fiskar. De kan omöjligen ha fångats på samma ställe.
Lite skumt är det allt.
Mvh/ Per
Kommentar
-
....hur som helst så är det två mycket fina och ovanliga arter som du har fått tag på.
Kolla lite till i affären om det kanske finns hanar och honor till bägge arterna.
Kan du kanske fota akvariet med mixen?? Jag kan hjälpa dig att se om det finns mer av bägge arterna i det akvariet.
Mvh/ PerKommentar
-
Busen har du handlat av tjerna på stenåsa så kan allting hända. Jag kan kolla i vad dom har i sin mix. Vet att det finns Hippolytae hane där.Lasse.HKommentar
Kommentar