Idag hittade jag plötsligt två döda fiskar i karet. De döda var en hane av Protomelas sp. "taiwan red" och en hane av Aulonocara stuartgranti "usisya". Igår såg alla fiskarna friska ut, och alla åt med god aptit, som jag uppfattade det. Jag såg ingen fisk som höll sig i bakgrunden mer än vanligt. Idag låg de två fiskarna döda på botten. Aulonocaran såg lite mörkare ut än vanligt, medan Protomelas:en var flammigt ljus- och mörkblå på huvudet samt blekare och mer flammigt gul på kroppen än normalt. I övrigt såg de ut precis som när de levde - inga synliga skador på fenor, kropp, ögon, mun etc, och inte svullna. Fiskarna var ca två år gamla, och jag har haft båda mer än ett år.
Förändringar i karet: Lade till en cirkulationspump på 1000L/H för ca en vecka sedan, med en bit filtermatta på insuget. Gjorde ny räkmix för ca fem dagar sedan. Jag använde samma recept som tidigare, och hade samma krav på hur finmalet allt skulle vara.
Senaste vattenbyte var för en vecka sedan, och det gick till på precis samma sätt som jag alltid gör.
Vad kan ha hänt? Jag funderar på om de fått en bit räkskal i halsen, men det vore väl märkligt om två skulle få det samma dag?
En Protomelas-hanne såg tilltufsad ut för ca fem dagar sedan, med bl a en stor skinnslamsa hängande från överkäken, men den har repat sig och ser nu nästan frisk ut.
Förändringar i karet: Lade till en cirkulationspump på 1000L/H för ca en vecka sedan, med en bit filtermatta på insuget. Gjorde ny räkmix för ca fem dagar sedan. Jag använde samma recept som tidigare, och hade samma krav på hur finmalet allt skulle vara.
Senaste vattenbyte var för en vecka sedan, och det gick till på precis samma sätt som jag alltid gör.
Vad kan ha hänt? Jag funderar på om de fått en bit räkskal i halsen, men det vore väl märkligt om två skulle få det samma dag?
En Protomelas-hanne såg tilltufsad ut för ca fem dagar sedan, med bl a en stor skinnslamsa hängande från överkäken, men den har repat sig och ser nu nästan frisk ut.
Kommentar