Jordätar-bastarder

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan W
    Användare
    • May 2004
    • 266

    Jordätar-bastarder

    Hur stor är risken för korsning mellan olika Geophagus-arter? Jag har förstått att man ska undvika att hålla olika Malawiarter med samma färgteckning - gäller detsammma för jordätare? Kan t ex tuppar korsa sig med brasiliensis, altifrons eller surinamensis?

    Jag har tuppar, men funderar på att skaffa sp. Tapajo Orange Head istället. Bör jag göra mig av med tuppparna?
  • Micke_A
    NCS Medlem
    • January 2003
    • 638

    #2
    Hej

    Skulle förvåna mig om tuppkammar kan korsa sig med brasiliensis, eftersom de har helt olika fortplantningssätt, och nog inte är särskilt nära släkt egentligen. Surinamesis och altifrons är väl mer sannolika då, eftersom de liknar varandra mer. Men att de skulle korsa sig med tuppkammar är heller inte sannolikt, då de, vad jag vet, visserligen är munruvare, men har föräldrafamilj, till skillnad från tuppkammen, som har moderfamilj. Även om min hane fick för sig att ruva äggen en gång.

    MVH Micke
    MVH Micke

    "Varför har ni Carl-Uno Sjöblom i ert akvarium?" "Det är inte Carl-Uno Sjöblom, det är en brax!"

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=77336

    Kommentar

    • Johan W
      Användare
      • May 2004
      • 266

      #3
      Aha... tack för svaret. Det där med brasiliensis visste jag nog egentligen, men att surinamesis och altifrons hade föräldrafamilj visste jag inte. Är det bara tuppkammen som har modersfamilj?

      Kommentar

      Arbetssätt...