USCH och FY!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • supersunk
    Användare
    • March 2004
    • 86

    USCH och FY!!

    Jag har precis klantat mig nåt enormt!! Jag beställde ett aquaelle 802 från PWSS.nu och fick det igår. Jag packade upp pumpen och slängde i den i mitt 375liters, bara för att se hur stor skillnad det blev på cirk.

    OJOJOJ, vilket underbart drag det blev. Telefonen ringde och sen gick jg och duschade. När jag kom ut ur duschen ställde jag mig framför akvariet igen och insåg att det var sämre drag i burken. Konstigt tänkte jag och vände på cirkulationen. Ut ur den lilla "pipen" som sitter under pumpen sprutar två av mina små (5cm) perlmutt och min största (och finaste) Mel. Chipokae-hane. Alla tre helt deformerade med mer än en bruten ryggkota.[xx(] HATA KLANTIGHET!!!

    Jag hade ju bara tänkt ha i den i en minut och kolla cirkulationen innan jag satte på en filtermassebit på insuget. Men så GLÖMMER MAN SIG!!! USCH![B)]

    Nu får man göra om sin fördelning i akvariet (jag hade bara fem perlmutt och vad jag sett så rök båda hanarna...)

    Jaja, mkt ska man klanta till sig med innan händerna trillar av.
  • Daniel Odell
    Användare
    • January 2003
    • 2437

    #2
    skön död, inte.
    fish r friend

    Kommentar

    • anli
      Användare
      • March 2003
      • 3740

      #3
      Klant nr 2: Höll på att ta död på mina Madagaskarciklider igår kväll med TMG! Har en flaska TMG som jag brukar ha för att få fart på Vallisinerian i 400 L Amazonas, har så stor andel osmosvatten där. Då brukar jag till sätta det i hinken med osmosvattnet å sen i med klabbet i karet. Här även ett mindre 220 L Madagaskar med små Paratilapior och Menarambos. Vid vattenbytet i går så skvätte jag i TMG dumt nog direkt i karet precis efter jag har tömt ur 1/3 och var på väg att fylla på nytt kranvatten (ingen osmos i det karet). Direkt så virvlade chokladmalen runt nästan livlös och en av Bedotiorna låg i spasmer på botten. Cikliderna såg inte ut att må bra! Bytte lite vatten till och försökte få fat på malen... panik! Trodde att jag hade får klorerat vatten i kran eller var temperatursänkningen för hög? Men är rätt säker nu på att det var TMG:n
      Efter en stund vaknade de drabbade fiskarna och alla lever i dag!
      En lärdom fick jag i alla fall! TMG är lite farligare än man kan tro, och man skall INTE dosera rätt i karet.
      Anders L

      Kommentar

      Arbetssätt...