"Cichlasoma" festae, könsskillnader som små?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • August 2002
    • 3743

"Cichlasoma" festae, könsskillnader som små?

Kan man se skillnad på könen på "Cichlasoma" festae redan då de är små?
    Här på ciklid.se så står det:
    "Hanen är större och högre i kroppen än honan. Hanen har ljusblå punkter på de opariga fenorna"
    Syns detta även då de är små? Honorna ska ju annars vara mer färggranna, är detta något man kan se även då de är små?

Mvh Fredrik
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Motaguensis
    Användare
    • June 2003
    • 250

Ja, skal gå greit å se det når de er 6-8cm. Hannen har lysblå prikker på finnene og på kroppen helt opp til gjellene. Hunner har også noen ganger blå prikker på finnene, men midt på ryggfinnen har de et svart merke, sånn som hos salvini hunner, det har ikke hannen og de har ikke lusblå prikker på kroppen. Hannene begynner å bli litt større enn hunnene når de er 8-10cm vanlighvis, men er ikke spesielt høyere i kroppen, det er heller at de er fra forskjellige plasser og at det kanskje det er to forskjellige varianter de har gått ut i fra. De festaene som lever i kjappe elver er ofte lengere strakt i kroppen enn de som lever i stillestående og dypere vann Håper dette hjelper FI. Har du tenkt å skaffe deg Festae? Har selv et VF Par nå
    Preben

Kommentar

• FI
      Användare
      • August 2002
      • 3743

Tack för hjälpen, det där lät ju lovande, bra beskrivning.
      Men man kanske ändå bör utgå från en grupp på 4-6 individer för att få ett stabilt par?

Jo jag tänkte prova på festae, jag har ett gäng F1r på gång så det känns som ett bra tillfälle.

Mvh Fredrik
      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
        Användare
        • June 2003
        • 250

Hadde vært bra hvis du hadde hatt 4-6 eksemplarer, for å få et par ja, for du bør ha et stabilt par på grunn av at hannen kan være ganske aggresiv mot hunnen. Vil anbefale deg Festae, men husk de er en del mer aggresiv enn managuense når de vokser til Mitt par er nå 20-22cm og 15cm. Hannen kan være litt aggresiv mot hunnen, men for det meste er de ikke aggresive mot hverandre, men mot alle de andre fiskene i akvariet, uansett om de er større eller like store.
        Preben

Kommentar

• FI
          Användare
          • August 2002
          • 3743

Jo det låter som att festaen ska vara mer värd att kallas monster än jaguarcikliden, om det nu stämmer eller ej återstår väl att se, jag tänkte försöka bilda min egen uppfattning så gott det nu går.
          Tack för hjälpen, jag ska försöka få tag på en lite större grupp och sedan är det bara att hålla tummarna på att könsfördelningen är bra.

Mvh Fredrik
          Fredrik Isaksson
          Bildarkivet

Kommentar

• FI
            Användare
            • August 2002
            • 3743

Jag sparkar igång den här tråden igen...
            Gruppen med ungfiskar av festae som jag skaffade var i själva verket urophthalmus, så kan det gå, men jag hade turen att hitta en ensammen festae förra veckan. Den har gått i karet i en vecka och var lite småskabbig och väldigt blek vid inköpet men har nu repat sig fått lite mer färg.
            Om jag tolkar beskrivningen du gav Motaguensis så torde detta vara en hane pga de blå prickarna, eller är det än för tidigt att könsbestämma den? Den är ca 7cm.

Mvh Fredrik
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
              Användare
              • June 2003
              • 250

Hey
              så ikke dette innlegget før no. Jeg så på bildet og det er festae hann du har fått tak i Ser ut til at det kommer til å bli et ganske pent eksemplar når den får vokst litt også. Gratulerer med festae
              Preben

Kommentar

• FI
                Användare
                • August 2002
                • 3743

Tack Motaguensis
                Jag frågade på predatoryfish också men de var osäkra, fast jag tror du har bättre koll än dem, för visst har du haft ganska många festae?
                Hur som helst så ser man ingen mörk fläck på ryggfenan och det låter som att honorna ska ha en sån fläck även som små.

Den är rätt aggressiv, den var lite försiktig i början men fick snabbt ett bättre självförtroende och håller nu precis alla andra fiskar i schack, även en lika stor carpinte som har lekdräkt och är rejält besvärlig mot de andra firrarna.
                Det hade nog varit bättre med en hona, den här rackaren kommer garanterat att ställa till med en massa elände då den blir större... Men om jag har förståt rätt så växer festaen rätt sakta så det kanske fungerar ett bra tag i alla fall. Den kanske inte blir lika aggressiv då den går ensammen heller, men vi får se vad som händer.

Kul att hitta en festae i alla fall, detta är första gången jag ser festae i verkligheten.

Mvh Fredrik
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

Kommentar

• Moga_
                  Användare
                  • September 2003
                  • 98

Blir flott den der ja!
                  Hvor i sverige holder du til FI? har en liten gruppe med festae yngel gående som snart er salgsklar hvis du er interessert?
                  Har to par gående nå derav ett er VF og det andre ikke. Har den erfaringen med festae at hunnen er mest aggresiv (som salvini).
                  Paret som har yngel nå er vell rundt 15-18cm og det er det første kullet de har. Gode foreldre har de vært!

Kommentar

• FI
                    Användare
                    • August 2002
                    • 3743

Moga_: Kul med lek! Det vore jätteskoj om du hade möjlighet att posta lite bilder, speciellt på honan.
                    Jo yngelvården ska väl vara lite smått legendarisk hos festaen. Är de mycket aggressiva?

citat:Ursprungligen skickat av Moga_

Hvor i sverige holder du til FI? har en liten gruppe med festae yngel gående som snart er salgsklar hvis du er interessert?
                    Jag bor i Luleå, långt upp i norr. Tyvärr så har jag nog inte plats för fler festae just nu, det är väl tveksamt om jag ens har plats för den ensamma festaen då den blir större. I alla fall inte om ryktet om deras aggressivitet visar sig stämma...

citat:Ursprungligen skickat av Moga_

Har den erfaringen med festae at hunnen er mest aggresiv (som salvini).
                    Det där låter ju lovande i alla fall, den här hanen(om det nu är det, de är osäkra på predatoryfish) är rätt aggressiv redan nu och den är ju bara runt 7cm, är honorna ännu värre så är jag nästan glad att det här är en hane även om jag gillar utseendet på honorna mer.

Festaen är fortfarande "kung" i karet men den har fått lite mothugg sedan sist, två små ettriga och blixtsnabba salvinihonor på drygt 4cm ger samtliga fiskar i karet en dänga lite då och då, inklusive den i princip dubbelt så stora festaen.
                    Det är även en ständig kamp mellan festaen och en jobbigt argsint carpintehane i lekdräkt. Festaen är dock den tuffare av dem men frågan är hur länge, carpinten är 1cm mindre och frågan är om inte carpinten växer snabbare än festaen.

Vet du för övrigt hur snabbt en festae växer om den får rikligt med mat och mår bra i övrigt?

Några nya bilder.

Carpintehanen

Mvh Fredrik
                    Fredrik Isaksson
                    Bildarkivet

Kommentar

• Moga_
                      Användare
                      • September 2003
                      • 98

Oioi! Carpinten var flott!
                      Festae paret som går med yngel er alene i en 128liter. Ser ut til at de planlegger en ny lek snart. Yngelen er litt over 1cm nå og vokser faktisk utrolig raskt til å bare bli foret med tørrfor og litt golden gate artemia.
                      Det paret som er i avl nå fikk jeg ut av en gruppe på 8stykk som jeg kjøpte som små. De var vell rundt 4-5cm når jeg fikk de og syltynne!!! Kroppen var som en guppyhanne på alle sammen!
                      Ga de goldengate artemia tre ganger daglig de første dagene til jeg så at de ble tykkere, så begynte jeg å gi de tetra discusbits en gang og dagen og artemia en gang. Hadde ikke grus i akvariet da. Har den erfaringen at fisken vokser raskere da! Bare ei sirkulasjonspumpe med filterpatron og ei rot eller noen krukker som skjulesteder. Festaen ser ut til å være veldig kravstor på vannet og nokså sårbar mot sykdommer (iallefall viltfanget fisk). Noe som jeg har slitt med på en del eksemplarer. I den yngelflokken jeg foret opp ble den ene hunnen raskt mye større enn resten og farget ut. Hunn ble da sjefen i akvariet som de gikk i og hun ble så flyttet til en 250liter sammen med ei gruppe N.nematopus. der gikk hun alene som festae helt til nestemann ble nok stor til å komme over. Det var da jeg fant ut at fisken var skjell spiser Hunnen som gikk der fra før ble stadig angrepep av den mindre "gutten" som var ny. Jeg putte da alle oppe 250 literen for å fordele dette hakkesystemet på flere. Det viser seg å være de mindre som driver med denne oppførselen. De smyger ser innpå offeret som om de er unnerdannig, og plutselig skyter de frem og tar seg en munnfull skjell. Nematopusene ble aldri plaget med dette merkelig nok...Men ei C.myrnae hu jeg puttet oppi der en stund etter ble hardt angrepet og døde første natten i det akvairet
                      Alle festaene sammarbeidet med å ta henne! Etter en måneds tid hadde de vokst seg nokså store og jeg kunne skimte kjønnsforskjeller oppi der. De var da 8-12cm og hunnen var fremdeles størst. Hun fant seg en hann i flokken som hun valgte ut som sin partner og de begynte å hakke på resten av fiskene. Jeg flyttet paret over til en tom 128 liter som de går i den dag i dag og de ser ut til å være ett av de mest harmoniske parene jeg har i kjelleren min og kanskje noensinne har hatt! Dette er noe jeg aldri har trodd om festae etter det jeg har lest og hørt om arten. Kanskje er den litt oppskrytt? eller er det bare jeg som har fått ett snillt par?
                      Har også ett Vf pra som går sammen med en trio V.guttulatus og de er heller ikke noe aggresiv mot andre fisk...de bare krangler seg imellom Det var litt om mine erfaringer av festae
                      Det ligger en del bilder på www.diskusjonsforum.no/akvariet av mine fisker. Skal ta noen bilder i dag eller i morgen av festaene så får du se paret.

Luleå er vell ikke langt unna umeå?

Mvh Ole Paulsen

Kommentar

• FI
                        Användare
                        • August 2002
                        • 3743

Moga: Hur länge håller de på och käkar fjäll? Min festae har gett nästan varenda ciklid i karet en kal fläck uppe på hjässan, grymt irriterande...
                        Men i övrigt så fungerar det rätt bra i karet med tanke på vilka fiskar jag har där. Festaen är fortfarande kung i karet men jag har några oidentifierade ciklider som börjar pressa honom mer och mer, vi får se hur det går, de är ena ettriga rackare, aggressiva och kvicka.

Här är i alla fall två nya gryniga bilder.

Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
                          Användare
                          • June 2003
                          • 250

FI: Festae hannen din har blitt ganske vakker, ser ut til å bli et prakteksemplar når den blir voksen.

Mitt VF festae par er fortsatt skjellspisere, og de er 23 og 18cm. Noen ganger jager de sakte etter noen av de andre artene i akvariet, og så skyter de plutselig fart og biter av noen skjell og spiser dem.

De la egg nå nettop, men den mye større maculicauda hannen spiste egga i løpet av natta Men siden de snart skal få sitt eget 530L, så blir det vel yngel igjen.

Preben

Kommentar

• FI
                            Användare
                            • August 2002
                            • 3743

Motaguensis:
                            Vad jobbigt att höra att dina fortfarande är fjällätare, jag som hoppades att detta bara var något de höll på med som små. Nåja det kan ju inte hjälpas.
                            Vet du om detta beteende finns dokumenterat någonstans? Jag har letat men jag har inte hittat något ännu. Kanske är det något man bara ser i akvarier? Pga brist på levande foder kanske? Nej jag vet inte.

Appropå utseendet, honorna är ju vackrare men enligt de på predatoryfish så blir även hanarna vackra, fast på ett annat sätt. Är detta något även du håller med om?
                            De sa bl.a. att man måste se en stor hane i verkligheten för att förstå hur granna de är, de gör sig visst sällan bra på bild.

Kul att höra att det blev lek, du får gärna fotografera fiskarna om de leker igen, lekdräkten hos festae ska ju vara rätt speciell vad jag har förståt.
                            Fredrik Isaksson
                            Bildarkivet

Kommentar

• Motaguensis
                              Användare
                              • June 2003
                              • 250

Jeg tror jeg har lest i en av mine cichlidebøker at festae lever av skjell fra andre fisk, småfisk, insketer, vanninsekter og andre små vanndyr i naturen. Men hos meg er det ikke så ofte at de angriper andre fisk for å spise skjellene deres nå når de har blitt så store. Men får de sjangsen, så tar de den.

Jeg synes hunnene har penere farger, men hannene har også fult av lyseblå prikker, som er meget vakre å se på, og finnene til hannene er penere. Så jeg syns egentlig at festae hanner er like pene som hunnene, hvis du får et pent eksemplar. Fargene er kanskje ikke like penere men. Hannene får jo også en liten kul i pannen når de blir fullvoksne, som du ser på Jeff Rapps sitt VF fullvoksne par. Hannen hans er nesten som en kopi av min gamle VF hann.
                              Den nye jeg har virker som kommer fra en elv, på grunn av at den er litt lengere i kroppen, og den har enda finere farger enn den forrige. Varianter fra elver er ofte lengere i kroppen, ikke så høye og har epnere farger enn de fra større og roligere vann som innsjøer.

Har du fortsatt din red tail? Pass litt på at din festae ikke tar livet av urophthalmusene hvis du holder de i samme akvarie, for min gamle hann elsket å jage mitt gamle urophthalmus par, men han skadet de aldri.

Jeg har fotografert festae paret med egg, men får ikke lagt bildene inn på dataen enda. Har bilder av motaguense paret mitt med yngel og maculicauda hannen også. Hos meg hadde festaene samme farge som de hadde til vanlig når de lekte, men fargene var vel litt sterkere. Mulig at de hadde fått enda penere farger hvis de hadde hatt eggene litt lenger enn 24timer? Festae er jo legendariske for sin aggresivitet når de leker har jeg hørt, det fikk min 35cm lange maculicauda hann merke nåpr han spiste eggene om natten tror jeg, selv om de var mye mindre klarte de å rive opp finnene hans litt.
                              Preben

Kommentar

Arbetssätt...