Husfix, för sprött?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joel_N
    Användare
    • March 2004
    • 76

    Husfix, för sprött?

    Om jag inte minns fel var det "Tricella" som påstod att husfix var ett av de mer spröda alternativen då man gör en frigolitbakgrund. Stämmer detta? Kan man inte bara ha på fler lager tills det blir starkt? Sen ska man ju även lacka hela köret!
    //Joel, the one and only
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Husfixen är sprödare än vanlig betong...men det är ju ämnat endast för att laga sprickor m m.

    Det jag menade med husfixen var att om man har malar i akvariet och inte lackat så ger husfixen efter hur lätt som helst och snabbt får man syn på frigoliten bakom. Av den anledningen funderade jag på om det inte fanns något alternativ till detta...en idé som Tottas hade var att man kunde använda "Sika Vattentätande bruk"...
    Jag provade detta med förhoppning om att detta skulle vara hårdare än husfixen, och det är den...men den var betydligt mer svårjobbad så jag gick tillbaka till husfixen.

    Husfix är väldigt lätt att arbeta med plus att den tar lite tid på sig att härda...Sika Vattentätande bruk ville härda för fort så jag tyckte inte att jag hann med.

    Tråden där vi pratade om detta är denna:

    Kommentar

    • Oasis
      Användare
      • April 2004
      • 83

      #3
      Husfix fungerar utmärkt, har haft i min bakgrund några veckor nu och det ser bra ut. Tror dock som Tricella att den är för spröd för exempelvis malar. Du kan inte göra den starkare så om du vill ha hårdare så följ Tricellas råd.
      /Danne

      Kommentar

      • Joel_N
        Användare
        • March 2004
        • 76

        #4
        Men om man lackar är det väl inga problem??
        //Joel, the one and only

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Nej det är inga problem om man lackar...

          Kommentar

          • Joel_N
            Användare
            • March 2004
            • 76

            #6
            Men varför skulle man inte lacka?
            Vilka är för- och nackdelarna med att lacka bakgrunden?
            //Joel, the one and only

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Man behöver inte lacka om man t ex har Malawi eller Tanganyika då husfixen är ph-höjande. Fördelen med att lacka är att bakgrunden står sig längre. Den är tålig mot påfrestningar.

              Jag förordar att du lackar den. Det har jag gjort nu med min nya bakgrund...tunnt...heltäckande, men med endast ett lager.

              Jag fick fel när jag lackade min gamla bakgrund, pga för tjockt med lack, så den vitnade...då spacklade jag över den ett par gånger igen med husfix utan att lacka den. Jag hade ancistrus i karet och de gillade tydligen husfixen då de snabbt skrapade bort lagret av husfix så den vitnade lacken kom fram på flera ställen.

              Kommentar

              • Joel_N
                Användare
                • March 2004
                • 76

                #8
                Kan man inte ha lacken i en blomsprejflaska så fördenas ett jämnt tunnt klager lack på alla ställen??
                Penslade du flera lager efter att du lackat första gången eller tog du bara för mycket lack på penseln??
                //Joel, the one and only

                Kommentar

                • eriahl
                  NCS Medlem
                  • December 2003
                  • 110

                  #9
                  Tycker att husfix är för sprött, risk för sprickor vid flytt tex.
                  Hade för många år sen en husfixbakgrund som trots lackning tillslut blev besegrad av en Panaque suttoni.
                  Blir Epotex akvarielack på nästa bygge även om det är dyrare och något annat än fixen.

                  Kommentar

                  • Joel_N
                    Användare
                    • March 2004
                    • 76

                    #10
                    Hur mycket kostar då Epotex-lacken? Applicerar man den med vanlig pensel ovanpå husfixen? Kan man måla ovanpå husfixen med vanlig vattenfärg om man lackar efteråt?
                    //Joel, the one and only

                    Kommentar

                    • eriahl
                      NCS Medlem
                      • December 2003
                      • 110

                      #11
                      För att få exakta priser bör du nog fråga Epotex direkt. Frågade själv för inte så längesen och då gick tex en 2,8kg sats på 693:-, frakt tillkommer på det. Går åt ca 0,5kg/kvm. Bara att "måla på" men den fäster inte mot silikon tydligen.
                      Har inte använt den själv men kommer att göra det när det blir dax.

                      Kommentar

                      • Joel_N
                        Användare
                        • March 2004
                        • 76

                        #12
                        Är det den lacken man måste använda eller finns det ingen billigare som är lika bra?
                        //Joel, the one and only

                        Kommentar

                        • HDahlberg
                          Användare
                          • February 2004
                          • 92

                          #13
                          Epotex är dyrt!!!!!!!!!!!!!!!!!!

                          Jag använde Beckers Epolan V, 230:- om jag kommer ihåg rätt. Gjorde dock misstaget att lacka 2 ggr.

                          H

                          Kommentar

                          • Joel_N
                            Användare
                            • March 2004
                            • 76

                            #14
                            Var finns den att få tag på?
                            När man lackar gör det väl inget om man drar ett par extra "försäkringsdrag" där man nyss lackat? Jag menar innan lacken hunnit torka!
                            //Joel, the one and only

                            Kommentar

                            • Oasis
                              Användare
                              • April 2004
                              • 83

                              #15
                              Nej men som sagt, dra inte på för mycket då det finns risk att det vitnar.
                              /Danne

                              Kommentar

                              Arbetssätt...