Odling av Corydoras??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SnOoBy

    Odling av Corydoras??

    Hejsan!

    Mitt namn är Richard och jag är intresserad av att starta lite odling av mina Corydoras Adofio. De har lekt i mitt 720l akvarium med olika discusar men har andra malar där i så de får ej behålla såna ägg eller yngel tyvär =(

    Tänkte höra med er om ngn kan berätta en bra storel på akvarit och om ja ska ha ngt speciellt i akvariet utöver fin sand och vad de helst lägger ägeen på???


    Mvh
    //Richard
  • daniel60
    Användare
    • March 2003
    • 527

    #2
    Hej! Jag försöker odla Corydoras i akvarier på 80 cm (89 liter) och det funkar bra. Bekväm storlek för att göra de chockartade kalla vattenbyten som fiskarna kan behöva för att komma igång. Hälften så stort funkar säkert också, åtminstone som lekakvarium.
    Fiskarna går artvis i grupper på 6-8 fiskar. Jag har inte brytt mig om att försöka få en bra könsfördelning (2 hanar per hona brukar rekommenderas) men det går bra ändå. Dessutom kan det vara bra med stillsamma L-malar och lagom många snäckor (!) som håller rent. Har aldrig märkt att snäckorna äter rom.
    Var rommen hamnar är olika. Mina sterbai sätter den överallt på glasrutorna och under anubiasblad (en bra växt i Corydorasakvarier!) medan barbatus letar rätt på stället där det är mest strömt och fäster äggen på glaset. En gång lekte de vid utblåset från en pump på 2000 l/tim! Cruziensis gömmer rommen i javamossa - en växt som också kan hjälpa ynglen att slippa bli uppätna av föräldrarna.
    Jag har aldrig lyckats få yngel att överleva hos föräldrarna (utom en barbatus). Burkarna har kanske för få gömställen för de små. Metoden som funkar bäst för mig är att flytta rommen till ett annat akvarium, fullt inrett med sand & växter - och några snäckor. Ett litet luftpumpsdrivet filter är bra och säkert.
    Antimögelmedel är ett måste - men det ska väck innan ynglen kläcks.
    Mata sedan med nykläckt artemia, byt vatten ofta och sug upp matrester från botten. Ynglen är läskigt känsliga!
    Om du blir riktigt intresserad och har några hundra över rekommenderas boken "Corydoras" av Werner Seuss. Samt medlemskap i Guardians of Catfish. Tidningen Malbiten är väl inte Cikladbladet direkt, men har mycket Corydoras-läsning. Och här kan du få helt andra råd...
    mvh Daniel
    Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
    Mina fiskar & burkar

    Kommentar

    • Tigerlotus

      #3
      Hej!

      Kul att du vill prova på att odla corydoras, det är en mycket trevlig mal att odla. Mina egna favoriter är sodalis och sterbai. Tänk bara på att tvätta bort allt salt under kranen från artemian ,annars överlever corydoras ynglen ej , dom är mycket känsliga för salt tyvärr lycka till.

      Tigerlotus!

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

        #4
        Det finns lite odlingstips på SARFs sida http://www.akvariet.tripnet.se/odling/malar.html
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • Mike_Noren
          Användare
          • February 2003
          • 2695

          #5
          Äter Corydoras sina egna ägg?

          Kommentar

          • daniel60
            Användare
            • March 2003
            • 527

            #6
            Inte vad jag läst eller sett. Men ynglen verkar leva farligt.
            mvh Daniel
            Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
            Mina fiskar & burkar

            Kommentar

            • BULL

              #7
              corydoras äter sin egen rom så du får flytta föreldrarna efter leken.

              Kommentar

              • daniel60
                Användare
                • March 2003
                • 527

                #8
                Eller flytta på rommen - skrapa försiktigt bort den med en kniv e dyl om den sitter på rutan. Mina malar låter rommen vara, men det kan bero på att den oftast hamnar högt upp på glasrutorna.
                Den Corydoras jag lyckas bäst med är barbatus, vilket kan bero på att ynglen är större och vattnet kallare. Sedan jag släppte ner tre småancistrusar till ynglen slipper jag dammsuga bottnen så ofta och kan mata mer.
                Ideliga vattenbyten kommer man inte undan. Men kompensera inte några dagars uteblivna vattenbyten med ett stort - ynglen är jättekänsliga för förändringar i vattenkvaliten.
                mvh Daniel
                Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                Mina fiskar & burkar

                Kommentar

                Arbetssätt...