Nu är det kaos i mitt akvarium! Alla mina fem diskusar mår dåligt med ett flertal olika symtom. Jag har fem diskusar, mellan ca 6-10 cm, svenskodlade i ett 250 liters akvarium. Vattenvärdena ska vara bra, testade dem i en akvarieaffär ganska nyligen. Ph 6.8 och Kh 4. För ca två veckor sen klantade jag till mig och hällde i för kallt vatten i samband med ett vattenbyte, då min termometer tydligen hade gått sönder. Nån vecka efteråt hade två av diskusarna en vit hinna över ena ögat, vilket sen gick bort mer och mer. Starx efter fick den största något liknande skrapsår på huvudet, vid ena gälen, detta har nästan läkt helt. Tre av de mindre diskusarna andas bara med en gäle, även fast det värkar ha förbättrats något för två av dem. Även fenorna på de flesta firrarna är naggade, även fenstrålen.En av de större mörknar från och till, men är annars väldigt pigg. Igår kväll/natt var han nästan svart men hade återfått sin normala färg nu i morse. Den andra stora har varit slöast, från och till, men annars inte visat några synerliga tecken.Men idag hade hon två bomullsliknande prickar på ryggfenan. Alla fiskarna äter fortfarande med hyfsad aptit.
Har behandlat med havssalt och håller på med dagliga vattenbyten, men jag börjar inse att jag nog måste medicinera oxå. Någon som har några bra tips på medicin och vart man lättast får tag i dem? Bor i stockholm, utan tillgång på bil, så Bromma är det en bra bit till. Tacksam för svar snartast!
Har behandlat med havssalt och håller på med dagliga vattenbyten, men jag börjar inse att jag nog måste medicinera oxå. Någon som har några bra tips på medicin och vart man lättast får tag i dem? Bor i stockholm, utan tillgång på bil, så Bromma är det en bra bit till. Tacksam för svar snartast!
Kommentar