ngn som vet hur det är at ha ormhuvuden speciellt obscuran...har ett tomt 540 som väntar på att bebos...
ormhuvuden...
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
ja det var visst några som rymt..=)
men dom har väl förbjudit Clarias batrachus med ( terminator mal)
pga "vattensmitta" då de klarar sig i lokala vatten...
Kommentar
-
Hej Donk
Jag har lite erfarenhet av Channa micropeltes, om det är den du menar,
min son fick 2 st gratis från zooaffären och det är ganska snygga fiskar, eftersom jag inte viste något om dessa fiskar så släppte jag ner dom bland mina sydamerikaner som jag "hade" då...
det tog inte många dagar innan burken var i det närmaste tom på fisk tyvärr... jag har nog aldrig varit med en sådan extrem rovfisk tidigare den ena åt till ock med upp sin kompis trotts att den var i princip lika stor!
jag vet inte om jag har haft extrem otur bara eller om dom normalt är så rovgiriga.
mvh Tomas
Kommentar
-
Hej!
Just channa micropeltes kan jag bekräfta att den är så rovgirig, den käkar allt, tom termometern.(akta fingrarna om du har lite storlek på dem)
Den är dessutom inte så lämplig som akvariefisk då den kan bli över 1 meter lång.
Hur de andra artvarianterna av ormhuvuden blir/är vet jag inte, men jag har för mig att de flesta blir ganska stora och därav inte lämpar sig så bra för akvariet, dock finns en liten svagt minne att det finns en dvärgvariant som bara blir ca 30cm och därmed skulle kunna funka i ett 720 eller så, men förmodligen då utan sällskap.
don´t drink water-fish`s ..... in it!
Mvh
PeterMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Jag har haft en Obscura!!
Dem är minst sagt väldigt glupska!!
Jag matade min med stora malawi ciklider..
Den var 20 cm och tog fiskar på 10-12 cm!!!
Den ser ut som en orm när den lurar på bytet..
Kommentar
-
NÅgon som har en blid på den lilla fisken. sökte men hittade inte något.
Varför är den förbjuden i Usa och vart lever den naturlig?
mvh Therese
Kommentar
-
Den lever i Asien naturligt, om jag inte minns fel.
http://www.weichwasserfische.de/Channa.htm
Här finns bild!
Har själv haft Ch. Micropeltes (ett riktigt moster) köpte fyra som blev tre som blev två. Killen i akvarieaffären visste inte vad det var så jag köpte dem på egen risk (ca 5 cm).
När jag kom tillbaks med de två som blev kvar sade han bara "Jag har fått tillbaks allihop jag sålt".
// Magnus
// Magnus ArvidssonKommentar
-
-
Hej det är rätt mycket överdrivet snack om ormhuvudena jag har själv två Micropeltes och två obscura.
Visst att dom är glupska men har man bara kunskapen så är det en mycket trevlig fisk.
Mina Micropeltes är ca 50cm och där i har jag en paronhaj och en oscar och en telapia och dom har aldrig rört dom.
Jag matar mina 2-3 gånger i veckan enbart med fisk och när dom var små så fick dom även räka.
Den som tänker skaffa ormhuvud måste tänka mer än en gång har jag plats åt dom om ett halvår och mata dom med rå fisk osv.
Som sakt blir dom stora och mycket gammla.
Jag har rätt stor erfarenhet av dessa fiskar har haft mycket rovfisk men dom kräver en hel del arbete.
En bra länk http://www.snakeheads.org
Kommentar
-
heej!!
verkligen tuffa firrar, kunde ett par av dem gått i ett 325 L?
om jag köper när dom är runt 10 cm?
Mvh Ola
ola lindebergola lindebergKommentar
-
Kommentar