Spirulina blir Astaxanthin

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stelin
    Användare
    • December 2002
    • 1339

    Spirulina blir Astaxanthin

    Angående spirulina som finns i ett torrfoder som jag ger till mina fiskar så står det bla så här:
    Citat om spirulina:
    "Det innehåller karatenoider, som blir till astaxanthin pga kemiska förändringar. Astaxine förstärker avsevärt färgning genom att aktivera xantophores och erythphores"
    Slut citat.

    Att spirulina innehåller karatenoider har jag hört förr, men inte att det blir till Astaxanthin pga kemiska förändringar. Någon som vet om detta stämmer och vill reda ut begreppen.
    //Stefan Lindstedt
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

    #2
    citat:Ursprungligen skickat av Stelin

    Angående spirulina som finns i ett torrfoder som jag ger till mina fiskar så står det bla så här:
    Citat om spirulina:
    "Det innehåller karatenoider, som blir till astaxanthin pga kemiska förändringar. Astaxine förstärker avsevärt färgning genom att aktivera xantophores och erythphores"
    Slut citat.

    Att spirulina innehåller karatenoider har jag hört förr, men inte att det blir till Astaxanthin pga kemiska förändringar. Någon som vet om detta stämmer och vill reda ut begreppen.
    Astaxanthin är väl en karatenoid. Som anrikas i näringskedjan genom zooplankton. Och den karatenoid man finner i spirulinaalgen är väl betakarotin.
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Stelin
      Användare
      • December 2002
      • 1339

      #3
      Hittade ett dokument där det står att en del djur(bla Koi) har förmågan att omvandla beta-karoten och zeaxanthin(som spirulina Platensis innehåller) direkt till Astaxanthin.



      Det hela är kanske inte helt fel ändå.
      //Stefan Lindstedt

      Kommentar

      Arbetssätt...