Kan nån tipsa mig om hur man ska göra hål(43mm)i akvariet utan att behöva skära ner akvariet,för glasmästarna här gör bara hål om man har glasskivan löst!Tjockleken på glaset är 10mm.
Hål tagning i akvariet
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag använder glasbälstern när jag gör hål i akvariet,,, funkar bra ,tar en stund men är ok även på limmade akvarium.ta maskeringstejp runt hålet,ev kan man få byta ut den ibland om sand tränger in under tejpen.
LISAlisa -
Hej!
köp ett glasborr dyrt men suveränt, har borrat över 100kar med mitt.så per hål blev det inte så dyrt.Mvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
I ´Saltvattensguidens´ forum finns beskrivit en metod beskriven som kan vara ett alternativ i ditt fall. Sök på ´Dremel´ så tror jag du hittar en lång tråd med detaljerad beskrivning och bilder. I korthet borrar man ett litet hål i glaset och sedan sågar man utifrån detta fram sitt stora hål. Äh, kolla själv ! Har inte provat själv.
Denna variant borde vara ett starkt alternativ om man bara vill borra ett hål och dessutom ett hål i den storleken. Att köpa ett 43mm glasborr är nog inte ekonomiskt försvarbart för endast ett hål. De är DYRA !!! Men om någon känner till var man kan köpa billigt så är jag mycket intresserad !
PiggeKommentar
-
Mest för att testa lägga in länk...
Här är ´Dremel´-tråden från Saltvattensguiden :
Få se nu om jag lyckades.
PiggeKommentar
-
Hähä ! Hur lätt som hellst.
PiggeKommentar
-
Man måste tyvärr vara medlem för att komma åt sidan.Kommentar
-
-
Kommentar
-
Största anledningen till att hålet togs så högt upp på gavelen var att han då slapp tömma sitt saltvattensakvarium helt. Tappade alltså ur delar av vattnet och "dremlade" sen. Friskt vågat !
Bäst är nog annars att ta hålet i botten, lite beroende på vad hålet ska användas till. Man slipper undan en massa extra rörböjar o.s.v. om hålet sitter i botten. "Raka rör" alltså !
PiggeKommentar
-
-
För att man ska kunna köra med sump eller endel pumpar som måste få vattnet på sådant vis...DEt där med dremel tar tid kan jag säga! prövade det själv en gångKommentar
-
Automatiskt vattenbyte, centralfilter eller som i fallet med saltvattensakvarier att man har en "sump", d.v.s. att man har skummare och annan utrustning i ett behållare under sitt akvarium.
Pigge
Kommentar
-
Fördelen med att placera hålet på en gavel måste va OM det skiter sig. Det blir ju mindre ruta att byta vilket är billigare...Kommentar
Kommentar