Det inlägget var fult...
Trevavase
Kollaps
X
-
-
Nästa inköp blir en liten grupp trewavasae. Den här tråden har ju inte gjort mig mindre sugen direkt
/Jonas540 (180x60x50) under uppbyggnad
30L Nano under planering
Drömmer om ett NanorevKommentar
-
Håller med dig Salo...det är inte annat än att man blir sugen på dessa (igen). De är väldigt trevliga och snygga. När jag tänker efter så är det inte många andra Mbunas som jag sätter före dessa av de jag haft (Golden, Röd Zebra, Maingano, Hongi, Elongatus och Afra). Det är väl endast Golden och Röd Zebra som jag upplever som "trevligare", men då är det ju för deras lugn vilket ibland kan uppfattas som tråkigt...
Nej Trewassar är helt klart aktuellt när det vankas inköp av fisk snart.Kommentar
-
hehe, samma här. ska försöka ta m ig ut till s.sandby o kolla in de red-top trevavasae lasse har därute. vill ha vanliga honor och normal-hannar ( de ska va original )
Hoppas att budgeten räcker/Jonas
540liter innehållandes 4st synodontis multipunctatus och en ancistrusKommentar
-
citat:Ursprungligen skickat av Tricella
Det är väl endast Golden och Röd Zebra som jag upplever som "trevligare", men då är det ju för deras lugn vilket ibland kan uppfattas som tråkigt...
Ja, oja, nu blir ja ännu mer sugen på trewavase, skulle nog ha fixat några honor till mina hanar, visst borde de som få ett upplyft då, i både färg och beteende?Kommentar
-
Trewassarna som jag hade, "Red top", formligen exploderade i färgstyrka när de mådde bra och försökte leka av honorna. En av de fiskar som fångat mig mest pga sitt beteende och sin färgprakt.
Om du kollat Waros länk så ser du hur mina såg ut när de mådde gött! Snygga...ruggigt snygga i verkligheten.Kommentar
-
L.Trewavasae var min absoluta favorit bland mbunas när jag hade Malawi.Dubbelt så roligt var det när jag hade fler hannar i samtidigt.Ett ständigt hävdande av revirgränser var det,dock utan att nån kom till skada,som även verkade trigga honorna till lek.4 maffiga mc-hanar var det...
Att ha stora grupper med mbunas ,och då bara hålla sig till 2 max 3 grupper är mer estetiskt tycker jag, samt att det helt klart blir mer "röj" i burken.
Blir nog en Malawi-balja snart igen..."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Hur funkar de med goldens, kan ca 20 goldens komma till lite om man bara har en 4-5 trewavasae?
nu snackar vi 375 litersakv. med ganska mycket sten (golden- odlingsgrupp är den främsta inriktningen). Jag vill ju inte att trewavasaen skall hinda mina goldens något nämnvärt./Jonas
-
De är ganska livliga av sig och de kan kanske stöka till det för dina Golden. Jag tror dock att det skulle gå bra då de inte slåss om samma revirområden...Golden är ju icke revirhävdande och det är väl en av de stora fördelarna med just denna ciklid (förutom den vackra färgen och temperament).Kommentar
-
Är dina Golden fullvuxna så går det nog bra.Men kanske bör du undvika att slänga i fullvuxna Trewas.De kan va i grinigaste laget till en början.
Vuxna Demasoni är en annan vacker fisk som går utmärkt ihop med Lab.T.
Eller varför inte "M. Zebra" fr typ Katale...!(snyggaste mbunan!)"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
Mina goldens är både fullvuxna och ner till ca 6-7cm. Trewavasaen e nog i så fall runt 7 cm (vad jag kan komma ihåg). Demasoni har jag också haft i tankarna, men då måste jag dra upp dem i storlek själv (frn ca 3-3,5cm). Dock blir de nog trewavasae. Två par kan jag ha råd med, fler så blir det tufft för ekonomin./Jonas
-
-
Snygga fiskar Lisa! Hanen sprakar säkert som värsta juvel när han är i lektagen...
Såg också att du hade A. Iwanda...dom blir också väldigt fina.Kommentar
-
Iwandan är otroligt fin och härlig åter kommer när de lekt..... och Trewavavasen är också härlig inte alls så busig som det låter på er. Jag har massa yngel från honom och honan som jag lagt in bild på + från 3 andra honor ,han är produktiv :-) Återkommer med fler bilder när jag fixat om formaten så de inte blir så stora,,,,,, har en inte alltför bra kamera och är nybörjare i att ta kort på fiskarna men ,,jag lär mej väl.
LISAlisaKommentar
-
Kommentar