Sjuk fisk...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ricard
    Användare
    • August 2003
    • 476

    Sjuk fisk...

    Tjenare.

    Jag har 3.3 A. heckelii som har funkat KLOCKRENT i snart ett år. (köpte dem runt 6-7cm på Herkules)

    För en vecka sedan så började jag märka att den största (som jag tror är en hane) började visa tecken som liknade prick-sjuka. Det började med att "han" började hålla lite lägre tempo, ta det lite lugnare. Sedan kom små små prickar, men jag var ännu inte helt säker då de har lite silverblänk i sig...

    Nåväl, när han sedan fick som vita märken, nästan som gropar precis bakom varje öga så försod jag att det inte var bra.

    Idag när jag tittade så hade det vid ena ögat växt ut som en kvast/pensel med svamp, som jag tolkar det... Vad är det jag har fått på denna fisk?

    [xx(]
    Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon
  • Hasse_H
    Användare
    • April 2002
    • 1081

    #2
    Jordätare i allmänhet är ju känsliga för dålig vattenkvalitet och utvecklar lättare hudsjukdomar när de inte trivs med vattnet. Speciellt vid för höga nitrit och nitrathalter. Vet inte om det är ditt problem, men kan vara värt en tanke.

    Vet inte exakt vad det är du fått, men det påminner om det jag fick på en av mina Orange-Head för ett bra tag sedan. Jag avlivade fisken till slut efter medicinering med bl.a Flagyl, tyckte inte att det hjälpte. Det var bara en fisk av sju som drabbades.

    Har tyvärr inga bättre råd. Hoppas det reder sig.

    /Hasse

    Kommentar

    • petrol
      Användare
      • July 2002
      • 167

      #3
      Har en Diskus med samma sympthom som nu är frisk igen. Använde Hexa X.
      Mvh
      Petter
      Nu med ett 3 meters revakvarium

      Kommentar

      • Ricard
        Användare
        • August 2003
        • 476

        #4
        citat:Ursprungligen skickat av petrol

        Har en Diskus med samma sympthom som nu är frisk igen. Använde Hexa X.
        <div align="left"></div id="left">Hexa X

        Har inte hört om det förrut vilket inte betyder så mkt...
        Som det är nu så går firren kvar (mest pga att det in te är helt lätt att fisk aupp honom ur de 720 rot/modulfyllda litrarna...) Hexa X - har det ihjäl andra fiskar? (tänker på malar etc. botior tål ju inte prickmed. så bra...)
        Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

        Kommentar

        • petrol
          Användare
          • July 2002
          • 167

          #5
          Jo, Hexa X är en gammal medecin. Akvarie rävarna körde med den för lääänge sedan och är den som jag har haft störst frammgång med.
          Hittar du inte den på hyllan så välj en annan mot hålsjuka.

          Mina malar verkade inte påverkade av medicineringen.

          Lycka till.

          Ja just den.. ta inte upp firren och medicinera i ett litet kar utan kör direkt i det stora. Det finns bergis andra smittade firrar som bär på sjukdommen utan att det upptäcks.

          Problemet är antagligen någonsorts flagyl i tarmsystemet.
          När det gäller diskusar (och även övriga firrar från Amazonas) så skickar jag upp temperaturen till minst 32 grader (då brukar flagylaterna stryka med) Malarna har också överleft

          Mvh
          Petter
          Nu med ett 3 meters revakvarium

          Kommentar

          • Ricard
            Användare
            • August 2003
            • 476

            #6
            [u]HEJ HASSE & PETROL!</u>

            Ehh... Jo, det där Hexa X och Flagyl - Andreas, min expert i ämnet, gav mig rådet Octozin (Waterlife). Jag hoppas att det är OK och att det kommer att funka...

            Mvh.
            Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

            Kommentar

            • Ricard
              Användare
              • August 2003
              • 476

              #7
              ...igår fick jag "fiska" upp min största heckelii och ge honom sista smörjelsen via porslinstronen... Men men... Väldigt tråkigt faktiskt! Han hade fått ett nytt helt öppet rött sår över munnnen på c:a 3-4mm x 3-4mm - ärkus tristis! Jag håller ALLA tummar för att denna sjukdom nu är stoppad då jag har en del som jag INTE vill skall dö...
              Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • April 2002
                • 14633

                #8
                citat:Andreas, min expert i ämnet, gav mig rådet Octozin (Waterlife). Jag hoppas att det är OK och att det kommer att funka...
                Hos mig funkade Octozin (i en kombination med fiskvitaminer och 30 grader) mot en hålsjuka som Flagyl gick bet på.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Ricard
                  Användare
                  • August 2003
                  • 476

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                  citat:Andreas, min expert i ämnet, gav mig rådet Octozin (Waterlife). Jag hoppas att det är OK och att det kommer att funka...
                  Hos mig funkade Octozin (i en kombination med fiskvitaminer och 30 grader) mot en hålsjuka som Flagyl gick bet på.
                  Hej Ola!

                  Det var skönt att höra att det "bet" hos dig... Jag har med en 300W Jäger skrämt upp mina 720 liter till 31 grader. Till detta har jag som sagt Octozin MEN du nämner ngt om vitaminer... I vilken form ger man dem? Trodde att fodret var allt de behövde...
                  Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

                    #10
                    Jag köpte fishtamin. Det droppas i vattnet och eller på fodret (det finns bruksanvisning). Jag körde båda. Maten kan man nog inte lita på i alla lägen men en varierad kost + vitaminer gör ju att de garanterat får i sig det. OBS, överdosera aldrig vitaminer.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Ricard
                      Användare
                      • August 2003
                      • 476

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av Ola Svensson

                      Jag köpte fishtamin. Det droppas i vattnet och eller på fodret (det finns bruksanvisning). Jag körde båda. Maten kan man nog inte lita på i alla lägen men en varierad kost + vitaminer gör ju att de garanterat får i sig det. OBS, överdosera aldrig vitaminer.
                      Hej Ola!

                      Nu har jag köpt Apotekets multivitaminer i brusform. Två rör/dos - det funkar skitbra!

                      Hej då!



                      Det där var väl kul!? Alltså, jag skojade bara... (du vet ju aldrig vad du har för mupp att tala med eller hur...) Jag skall kolla upp det preparat du hänvisade till. Tackar för tipset.

                      Mvh.
                      Ricard Hulteke - Välkommen till Min zoon

                      Kommentar

                      Arbetssätt...