Fina Fisken frysfoder...dåligt/bra?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

Fina Fisken frysfoder...dåligt/bra?

Jag har på en del ställen sett några inlägg där det nämns Fina Fiskens frysfoder i dåliga termer...

Är det någon som kan räta ut de frågetecken som jag har angående detta då jag matar mina Malawi med "Fina Fisken".

Vad/vilka är dåliga och varför?
  • imported_n/a
    Användare
    • October 2002
    • 405

Jag använder "Fina Fisken" utan problem.
    Har inte heller några problem med "Hikari" vilket tydligen gällt flera här.
    Tur kanske......?

Kommentar

• Mike_Noren
      Användare
      • February 2003
      • 2695

Jag har mycket dåliga erfarenheter av Fina Fisken, men för mig syntes det rätt tydligt om du har fått bra foder eller inte:
      1) fodret är delvis frystorkat, och har massor av rimfrost inuti paketet - dvs paketet är inte lufttätt.
      2) Vita mygglarver är ogenomskinligt vita. Det betyder att de dog minst ett par timmar innan de frös, och har börjat ruttna.
      3) Röda mygglarver som luktar illa, och vattnet de tinar i blir rött. Samma som ovan.
      4) Svarta mygglarver som delvis blivit 'mos', dvs håller inte formen, och vattnet man tinar dem i blir svart. Samma som ovan.

Jag tror Fina Fisken har för klen frys, så det tar för lång tid för fodret att frysa. Sen tror jag deras "återförslutbara" påsar är ren skit som inte håller tätt.

Men det är som sagt mina erfarenheter. Jag kan ha haft otur.

Kommentar

• Stelin
        Användare
        • December 2002
        • 1339

Jag köpte mysis från fina fisken för en tid sedan och det gör jag inte om igen. Det var en j-kla sörja alltsammans och istället för att ge det till mina fiskar så hamnade det i soptunnan.
        //Stefan Lindstedt

Kommentar

• Kid
          Användare
          • March 2004
          • 256

Samma erfarenhet av mysis som Stelin haft. Såg ut som om det var hackade små räkor!

Kommentar

• GoSatta
            Användare
            • February 2003
            • 1686

Haft varierande erfarenheter av dom, röda och svarta mygg har varit liktigt bra medans mysis har varit en enda röra.

/Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
            http://www.gosatta.org

Kommentar

• ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

Katastrof när jag LÅNGSAMT skulle vänja Malawis med mysis.Trots att det var i samband med matning m r-mix.Alldrig mer!!!

Använder ibland cyklops t yngel,hittills utan problem.Är dock mkt tveksam till vtnet de är frysta i,så de sköljs innan.Cyklops är ett mkt bättre färgfoder än tex Artemia,har jag hört nån stans(särskilt när det gäller RÖDA färger).
              Nån här som kan bekräfta detta!?
              "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
              c",)

Kommentar

• Mike_Noren
                Användare
                • February 2003
                • 2695

Nåt som irriterar mig är att jag, i norra stockholm, inte hittar några andra frysfoder än 1) San Francisco Artemia och 2) Fina Fiskens skit. Eftersom det kostade mig 700:- i buksots-döda fiskar senast jag matade mina fiskar med Fina Fiskens halvt förruttnade mygglarver, är jag alltså begränsad till fryst artemia och det jag kan fånga själv.

Kommentar

• GoSatta
                  Användare
                  • February 2003
                  • 1686

akvarielagret har nått "no name" foder som jag brukar köpa.
                  /Mats Satta a massagana, Ahamlack, Ulaghize
                  http://www.gosatta.org

Kommentar

• imported_n/a
                    Användare
                    • October 2002
                    • 405

Intressant att läsa Era erfarenheter.
                    Kan det ligga slarv i leveransled eller liknande?
                    Köper mitt foder hos "Thomas Zoologiska" i Karlskoga och bara fått bra foder.
                    Men som sagt tur kanske....??

Kommentar

• CRAYLEONE
                      Användare
                      • May 2003
                      • 145

Fina Fisken är en ren skitkopia av Åleds utmärkta frysfoder, t.o.m kopierat Åleds gula färg på påsarna.. Det är som vanligt, man får vad man betalar för.

Kommentar

• Torsten
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 647

Kollar man innehållsdeklarationen så kan man undra om Imazo har kopierat mera än den gula färgen på påsarna till Fina Fisken..

Precis som skrivits innan, det luktar skit, allt e mos å dessutom är det mest vattenblask i påsarna!

Men som Rawburt sa; -Man får vad man betalar för.

Kommentar

• StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

Oj...här skvätte det till ordentligt med inlägg. Bra med denna information! Jag har tidigare köpt Fina Fisken och gör så fortfarande då jag inte upplevt det som dåligt...men å andra sidan har jag inte sett till något annat märke så jag har ju inget att jämföra med. Det jag vet är att ett av paketen är felmärkta (näringsvärden). Det står olika värden på reklamplanschen för fodret och på förpackningen man får.

Med de ord som skrivits här så verkar det som om man skulle sätta ett litet varningens finger för detta foder...(slutledningsförmåga som Sherlock).

Kommentar

• Tony
                            Användare
                            • April 2002
                            • 4594

Själv har jag nog mest ont av golden gates frusna artemia. Där snackar vi inte "en del" blask utan 90% blask och 10% av någon gegga som kanske kan liknas vid artemia med en del fantasi.

Fina fiskens cyklops däremot har jag hittils inte haft anledning att klaga på.
                            Tony Englund

Kommentar

• Torsten
                              NCS Medlem
                              • September 2002
                              • 647

Åleds egna artemia, slut för tillfället, är riktig mumma för fiskarna. Dessutom vet jag vart Arnold håvar upp den!! =))

Kommentar

Arbetssätt...