Affären beställer hem åt mig?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ola
    Användare
    • August 2002
    • 1232

    Affären beställer hem åt mig?

    Hej,

    Är ute efter G.altifrons, arten är inte speciellt vanlig i affärerna så jag får be någon beställa hem ett par st till mig.

    Nu undrar jag om du beställer hem exakt som jag vill ha alltså 1+2 eller tar dom hem ett gäng så jag får välja?
    Det sista alt. är ju bäst...

    Mvh Ola
    ola lindeberg
  • Torsten
    NCS Medlem
    • September 2002
    • 647

    #2
    Vem är det du frågar??

    Men det bästa för mig vore ju om butiken tog hem exakt det antal hanar och honor som jag vill ha. Dessutom slipper ju dom få några osålda fiskar på lager..

    Kommentar

    • davide
      Användare
      • December 2003
      • 335

      #3
      Det brukar variera från affär till affär. I Umeå i alla fall...
      MVH David
      www.Umea.akvarieforening.se | Tanganyika sidan | Zoonen

      Kommentar

      • malawi_voodoo
        Användare
        • July 2002
        • 790

        #4
        Det beror ju på.

        Det bästa för affären är såklart att de tar hem ett antal som du måste köpa och sedan får du göra dej av med dom du inte vill ha.

        Det bästa för dej vore ju såklart om de tog hem ett stort antal och sedan får du välja och vraka bäst du vill.

        Men tänk på att affären måste gå med vinst, hur stor är efterfrågan på fisken du söker? Kommer affären bli av med dom exemplar du inte vill ha?

        Allt är ju upp till butiksägaren vad han finner vara mest vintsgivande.

        /Glenn Wouda

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #5
          Oftast tar de endast hem de som de kan sälja till dig. Det är iallafall min erfarenhet...antingen får du hem 1+2 eller så får du köpa ett gäng och själv plocka ur de du vill ha. Kanske tar butiken emot de överflödiga utan att du tar betalt för dom...eventuellt får du byta dem mot något annat i affären som bäst.

          Du kan också ringa runt och höra om zoobutiken skall beställa hem några sådana och rådfråga hur du skall göra för att få tag i de du vill ha...kanske kan ni ha en diskussion om detta och zoobutiken kan eventuellt bli intresserad av att ta hem flera än bara till dig...men det bör du inte räkna med.

          Kommentar

          • Ola
            Användare
            • August 2002
            • 1232

            #6
            Okej, Är mest orolig om det kommer hem exenplar som är i dålig kondition då jag mååste köpa dom...
            Skall höra mig runt.

            Mvh Ola
            ola lindeberg

            Kommentar

            • StefanL
              Användare
              • August 2002
              • 10784

              #7
              Zoobutiker måste leva upp till de konsumentkrav som finns i Sverige. De kan inte tvinga dig att köpa fisk i dålig kondition. Ni skulle ha en muntlig överenskommelse förutsatt att fiskarna håller en bra kondition och ser bra ut för övrigt.

              Om de beställer av en grossist så är det grossistens ansvar och då får detta vara emellan zoobutiken och grossisten. Köp aldrig fisk som inte ser frisk ut!

              Det är ungefär som att köpa en bil som knackar underligt...hade du verkligen köpt bilen?

              Kommentar

              • malawi_voodoo
                Användare
                • July 2002
                • 790

                #8
                Samma gäller för affärem. Om fisken är i dålig kondition så har de rätt att returnera fisken till grossisten.
                /Glenn Wouda

                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=156507

                Kommentar

                • daniel60
                  Användare
                  • March 2003
                  • 527

                  #9
                  Är det inte för lite med tre fiskar? Dels för att jordätare trivs bäst i grupper, dels för att det är svårt att se skillnad på könen.
                  Om jag beställde en hane och två honor skulle jag inte bli förvånad om alla tre senare visade sig vara hanar.
                  Eller - om det nu visade sig vara 1+2 - att hanen raskt tog ner skylten.
                  Jag skulle försöka hitta ett gäng ungfiskar i stället (nån som odlar?) och sälja dem man inte vill ha när de vuxit upp.
                  mvh Daniel
                  …som tycker att det är fantastiskt kul att se orangehuvena därhemma växa upp och få färg!
                  Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck. Ernst K
                  Mina fiskar & burkar

                  Kommentar

                  • Ola
                    Användare
                    • August 2002
                    • 1232

                    #10
                    Klart det hade varit bäst med en stor grupp, men tanken är att det ska husera ett Blåciklidpar också i 375an där dom ska gå...

                    Ska leta vidare om man kan få tag på en 6-8st ungdjur.
                    Har dock aldrig sett G.altifrons i butikerna så tror inte den är så speciellt vanlig...

                    Mvh Ola
                    ola lindeberg

                    Kommentar

                    • pleco
                      Användare
                      • April 2002
                      • 516

                      #11
                      Du kan beställa altifrons från Akvarielesing i Stockholm ,de hade VF altifrons hemma ,även Zoomässan i Kungsbaka har altifrons ,båda butikerna skickar fisk per buss/flyg .
                      ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                      Kommentar

                      • Ola
                        Användare
                        • August 2002
                        • 1232

                        #12
                        Hej,

                        Pleco, såg att du hade ett gäng altifrons. Vad har du fär erfarenehter av dom? Har dina lekt än osv...?

                        VF är förmodligen inga små djur precis. Vill inte få tag på ett par st på 20cm men gärna 10cm!
                        Har för mig att dom fian färgerna försvinner snabbt på odlade Geophagus? Så F1r hade varit bäst i mitt tycke.

                        Kan du länka till kungsbacka?

                        Mvh Ola
                        ola lindeberg

                        Kommentar

                        • pleco
                          Användare
                          • April 2002
                          • 516

                          #13
                          Länk till zoomässan : http://www.zoomassan.se/fiskar/fiskar.htm
                          De VF altifrons jag sett var ca 8-10cm stora ,mina altifrons har lekt några gånger men jag har en rocka i akvariet som tar alla yngel .
                          ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                          Kommentar

                          • Ola
                            Användare
                            • August 2002
                            • 1232

                            #14
                            Okej, klart lagom storlek.
                            Hur stora är dina nu, ser ut som om dom är kring 15cm?

                            Mvh Ola
                            ola lindeberg

                            Kommentar

                            • pleco
                              Användare
                              • April 2002
                              • 516

                              #15
                              Har två hanar på ca 20cm och resten är mellan 15-18cm.
                              ==> Mina video==> Mitt Bildarkiv på Zoopet ==> Min Zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...