Sänka temperaturen i akvairet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias-D
    Styrelsemedlem
    • January 2003
    • 513

    Sänka temperaturen i akvairet...

    Jaha, då var vi här ingen sommar och 25-30 grader...
    Om jag tar mig själv som ett exempel: Jag bor på övervånigen har där 3 akvarier så sommarna stiger temperaturen till ca,30 grader plus...och det är ju dödlig nivå för vissa ciklider. så till frågan:

    Hur sänker jag temeraturen i vattnet??

    Det är en fråga som brukar komma upp så här på sommaren och då får man svaren, byt vatten, isflaskor m.m.
    men om ni hittar nån bra sida om nån som har gjort nått smart lösning¨så kan ni ju lägga in den här...bara den inte är för dyr...en 14 åring har ju inte så mycket pengar (om jag tänker på mig själv)..

    själv så tänkte jag på fläktar till datorn...men vart kan jag sätta dom?? inte i rampen för jag har ju täckglas på.. det blir väll om det går att höja upp lysrampen och och ta bort täckglaset och typ sätta myggnät över?? borde det inte bli lite svalare då??
    eller finns det något man kan göra för att sänka temeraturen i rummet för det är ju inte så lätt att sova när det är över 30 grader =/...

    denna tråd ligger också på zoopet.com: http://www.zoopet.com/akvarium/forum...TOPIC_ID=26244
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    Skaffa bordsfläkt eller takfläkt som kyler ned luften lite i det rum som du har akvariet. Jag använder både och...men i det rum (sovrummet) som jag har akvariet finns bara en större bordsfläkt. En takfläkt cirkulerar och kyler luften i hela lägenheten och den finns i vardagsrummet. Den är ställbar till vinter- eller sommartid (värmer/kyler).

    Kommentar

    • Henrik Dehlin
      NCS Medlem
      • September 2002
      • 1913

      #3
      Det som kyler bäst är Aquamedic's (och många mer märken men kommer inte på några nu) vattenkylare men dom kostar multum men har du jäkligt tur kanske du hittar en begagnad för ett vettigt pris..

      Kommentar

      • Cutekid
        Användare
        • January 2003
        • 3368

        #4
        Jag brukar öppna vädringsfönstren och köra korsdrag i hela lägenheten. Brukar funka fint. Lite tätare vattenbyten med kallvatten funkar också fint. Ett annars enkelt tips är att slänga ut allt vad doppvärmare heter. Jag kör utan doppvärmare året om och sedan så har jag ljuset släckt fram tills kl 18.30 för att sedan sätta på det fram till kl 24.00. Det brukar funka för att hålla tempen nere.
        Carl

        Besök petrochromis.com´s forum:

        http://petrochromis.com/phpbb3/

        Kommentar

        • Karon
          Användare
          • April 2002
          • 880

          #5
          Ta bort täckglasen och rikta en bordsfläkt mot ytan, ersätt avdunstat vatten med isklumpar (litermått i frysen ?) så slipper du slabba med flaskor, kylklampar och annat skräp, minimera belysningen, använd kallt vatten när du byter vatten.

          Kommentar

          • Mattias Nilsson
            Användare
            • April 2002
            • 467

            #6
            jag håller med Karon, ta bort täckglasen och rikta en bordsfläkt mot ytan, detta kan räcka för att sänka tempen ett par grader!
            Mvh
            Mattias

            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

            Kommentar

            • Henrik Dehlin
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 1913

              #7
              Liknade fråga...

              Kommentar

              • imported_n/a
                Användare
                • October 2002
                • 405

                #8
                Köp kylare (exv. Aqua Medic).

                Kommentar

                • Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

                  #9
                  citat:Ursprungligen skickat av bs

                  Köp kylare (exv. Aqua Medic).
                  he he he om man är miljonär så.
                  Carl

                  Besök petrochromis.com´s forum:

                  http://petrochromis.com/phpbb3/

                  Kommentar

                  • imported_n/a
                    Användare
                    • October 2002
                    • 405

                    #10
                    Har man problem med för hög temperatur är väl knappast 8000-9000 SEK mycket då värdet av forlorad fisk kan bli det mångdubbla.

                    Kommentar

                    • Centurion
                      Användare
                      • October 2003
                      • 210

                      #11
                      citat:Ursprungligen skickat av bs

                      Har man problem med för hög temperatur är väl knappast 8000-9000 SEK mycket då värdet av forlorad fisk kan bli det mångdubbla.
                      Vad har du för fiskar egentligen?
                      Jag vet inte, men jag tror inte Akvarie_Master, 14år, har fiskar värda 18000+kr i sitt kar...
                      http://www.adelgren.se/akvarium/

                      Kommentar

                      • Henrik Dehlin
                        NCS Medlem
                        • September 2002
                        • 1913

                        #12
                        Vattenkylare är givetvis det bästa och minst knövel med (som jag sa i mitt första inlägg) Men att en sötvattens akvarist behöver en sånn tror jag knappast på..Endel saltvattensakvarister kan jag förstå att dom tycker det är rimligt att lägga ut 10-50k som dom faktiskt kostar, Men då bör man tänka på att dom har 2-3 MH lampor massor med T5or över karen och sen har dom även i dom flesta fall 3-4 ggr så mycket mer pumpar i sina kar än vad vi "sötisar" har,

                        Nej vattenkylare är nog ingen större idé i sötvatten så länge ´man inte har problem med att veta vart man ska göra av pengarna...
                        Datafläktar duger nog gott!.

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Vilken fisk kan kosta det mångdubbla?

                          Tropheus-grupp betingar inte det priset (som anses "dyra")...VF gör det i och för sig...men inte mångdubbla.

                          Där tog du i lite väl mycket va?

                          Det känns totalt onödigt att investera 8000-9000kr för en kylare när man kan få ett helt 720-akvarium för den summan. Men folk väljer var de vill lägga pengarna...jag hade inte gjort det på dyr "onödig" utrustning.

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            #14
                            Det är ju BS vi snackar om. Han har ju det värsta i alla kategorier.
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • imported_n/a
                              Användare
                              • October 2002
                              • 405

                              #15
                              Det räcker med 12 Discus för att nå 8000. För övrigt är Aquamedics kylare bra!
                              Kopplar man kylaren till exv. en Tunze tempcont. så styrs kylning och värmning (doppvärmare och ev. bottenvärme) helt automatiskt. Suveränt!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...