Sänka temperaturen i akvairet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mike_Noren
    Användare
    • February 2003
    • 2695

    #31
    Tricella: jag höll ju med dig! Man kan kyla akvarier (och människor) med fläktar.
    Om man har ett slutet rum med en viss temperatur, så sänker inte en fläkt rumstemperaturen, MEN en människa som vistas i rummet upplever att det blir kallare, eftersom luftväxlingen & avdunstningen sänker hudens temperatur under rumstemperaturen.

    Det är också denna effekt som gör att vi tycker att det det är kallare när det är, t.ex., +5 och blåsigt än när det är +5 och vindstilla.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #32
      Jasså?

      Jag sa ju att jag inte var direkt duktig på detta...annat än att jag vet vad jag känner själv...
      Nu vet du också att jag inte är speciellt duktig på att läsa dina inlägg rätt...ber om ursäkt för detta och lovar skärpning!

      P.s. Snygg sajt du arbetat upp...det finns mycket gott att läsa där vad jag sett nu.
      Doktorand?...hm...nu får du en del att leva upp till när jag har frågor...*asg*

      Kommentar

      • Mike_Noren
        Användare
        • February 2003
        • 2695

        #33
        Doktorand? Det var ett par år sen... Tror jag kanske behöver uppdatera min CV...

        Kommentar

        • THOMAS.H
          Användare
          • May 2004
          • 48

          #34
          Om en kylare blir kall av en fläkt varför ska då inte tex:glaset på akvariet bli kallare och då även vattnet?Jag kör med takfläkt(3olika hastigheter)den tar 90watt på max och 20watt på min,det funkar bra för mig och mina fiskar.[8D]
          TH

          Kommentar

          • Christer T

            #35
            En variant, kanske inte så snygg är att sätta fast t.ex. stora wettexdukar på sidorutorna och sedan se till att hålla dom fuktiga. Avdunstningen tar energi (värme) och kommer att sänka tempen i akvariet. Någon kanske sett filtklädda fältflaskor? Samma princip. Hur stor effekten blir vet jag dock inte. Någon fysiker kanske kan räkna på det?

            Kommentar

            • Mike_Noren
              Användare
              • February 2003
              • 2695

              #36
              Thomas.H: En kylare blir inte kall av en fläkt, den blir bara inte varmare än rumstemperatur. Prova att hålla en termometer framför en fläkt - det händer ingenting. Linda nu lite blött toapapper kring 'kulan' på termometern, och håll den framför fläkten - temperaturen sjunker. Det är AVDUNSTNINGEN som gör att temperaturen ramlar under rumstemp, fläkten snabbar på avdunstningen genom att transportera bort vattenånga. Din takfläkt funkar alltså på akvariet (och på dig) genom att snabba på avdunstningen.

              I datorer och liknande funkar fläktar för att de kan sänka temperaturen ned till rumstemp, och lyckas man få ner en CPU till rumstemp, då kan man skatta sig lycklig...

              En annan grej man kan göra, som kräver lite förberedelse men som kan ge stor effekt under några timmar, är att frysa PET flaskor med vatten, och sen, när det blir för varmt i akvariet, lägger man ned en. Det går åt massor av energi för att smälta isen i PET flaska, och det sänker temperaturen i akvariet.

              Kommentar

              • Fiskar.nu
                Användare
                • September 2003
                • 442

                #37
                kan inte man bara sänka på doppvärmaren då, till 15
                375 liter till L-malar

                Kommentar

                • Henrik Dehlin
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 1913

                  #38
                  Tror du själv att man kan kyla med en doppvärmare ?

                  Kommentar

                  • jowa
                    Användare
                    • February 2004
                    • 194

                    #39
                    Det jobbiga uppstår bara när man fått 100% relativ fuktighet i rumsluften =) Då kan inte längre luften ta åt sig de varma vattenmolekylerna och någon kylande effekt erhålls inte längre. Därför bör man se till att ha bra ventilation av sina utrymmen om man har tänkt få ut bästa effekt från en fläkt.

                    Det handlar ju hela tiden om att flytta värme från vattnet till luften och sedan att flytta värmeinnehållet i inomhusluften till utomhusluften.
                    http://hem.bredband.net/aquascene

                    Kommentar

                    • Fiskar.nu
                      Användare
                      • September 2003
                      • 442

                      #40
                      wtf
                      375 liter till L-malar

                      Kommentar

                      • THOMAS.H
                        Användare
                        • May 2004
                        • 48

                        #41
                        OK Mike! Jag har nu läst om första inlägget,jag var inte med på att han hade 30+ i rummet.
                        TH

                        Kommentar

                        • imported_n/a
                          Användare
                          • October 2002
                          • 405

                          #42
                          Undrar om mitt förslag om kylare inte var så dumt ändå.

                          Kommentar

                          • THOMAS.H
                            Användare
                            • May 2004
                            • 48

                            #43
                            För en 14-åring!Hoppas han har täta föräldrar!
                            TH

                            Kommentar

                            • jowa
                              Användare
                              • February 2004
                              • 194

                              #44
                              Har planer på att köpa en kylare själv, fast då ett portabelt rumsaggregat så man själv får del av komforten och så blir det en positiv bieffekt att även akvarierna tar del av kylan
                              http://hem.bredband.net/aquascene

                              Kommentar

                              • Mathias-D
                                Styrelsemedlem
                                • January 2003
                                • 513

                                #45
                                Hittar ni några bra länkar till billiga kylagregat så skulle det vara intressant... =)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...