Sänka temperaturen i akvairet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #16
    Jag betvivlar absolut inte att AquaMedics prylar håller högsta kvalitet...jag betvivlar bara nödvändigheten för en vanlig hobbyist som håller på med akvarier. Det känns som rejäl överkurs och "prylfixerat" när man kan plocka ur värmare...skaffa bordsfläkt...skaffa takfläkt...för typ 6-700kr. Det håller ned värmen helt klart.

    Kommentar

    • imported_n/a
      Användare
      • October 2002
      • 405

      #17
      Inget är ju nödvändigt. F.ö. tycker jag att ditt bakgrundsbygge är mycket snyggt (bättre än mina BTN).
      Dyrare kanske inte alltid är bättre men många ggr. enklare.[8D]

      Kommentar

      • Torsten
        NCS Medlem
        • September 2002
        • 647

        #18
        Jag har aldrig varit med om att en vanlig fläkt kyler. Den kan fläkta runt luften så det känns svalare plus att elmotorn alstrar värme. Men hur mycket min fläkt än snurrar så kyler den inte ett dugg!

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • August 2002
          • 10784

          #19
          Pratar du takfläkt eller bordsfläkt?

          Takfläkten har inställningsmöjligheter som gör att den kyler luften och det känns verkligen i rummet att luften är kallare. Bordsfläkten cirkulerar luften på ett annat sätt, men just cirkulationen gör att temperaturen blir kallare än om luften stod stilla.

          Jag behöver inga instrument för att mäta detta...kroppens inbyggda funktioner talar om dett för mig.

          Tack bs för kommentaren om bakgrundsbygget. Den är inte klar än, men jag vet att den kommer att mörkna lite pga lacken så vi får se hur slutresultatet blir.

          Kommentar

          • Cutekid
            Användare
            • January 2003
            • 3368

            #20
            Håller med dig där tricella. Klart att det kyler. Precis som karon sa.
            Carl

            Besök petrochromis.com´s forum:

            http://petrochromis.com/phpbb3/

            Kommentar

            • Torsten
              NCS Medlem
              • September 2002
              • 647

              #21
              Nu tror jag du skojjar på mig.... =))

              Det en fläkt kan göra är att transportera runt luft, tex. få sval luft vid golvet att byta plats med den varmare vid taket. Ok?

              En kylare, tex. kylskåp, transporterar bort värme. Sådan funktion har jag inte sett i någon takfläkt, men det kan kanske finnas..

              Däremot finns ju vindens kyleffekt, se längst ner på http://www.smhi.se/sgmain/om_smhi/vadersprak/temp.htm

              Men termometern ändrar sig bara tills all luft i rummet har fått samma temperatur, vilket kan vara en ökning likaväl...

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • August 2002
                • 10784

                #22
                En sådan takfläkt har jag (liknande men med samma egenskaper)...



                En sådan (den största) bordsfläkten har jag...
                OBS! Använd Art.nr i sökdelen på Jula.

                http://www.jula.se/index.asp Art.nr:439612

                Om jag skojar på dig? Njae...det får du avgöra...men jag är väldigt nöjd med tempen inomhus och den normala tempen i akvarierna.

                Kommentar

                • Torsten
                  NCS Medlem
                  • September 2002
                  • 647

                  #23
                  Precis, och inte har dom någon kylare. Men genom vindens kyleffekt kommer det kännas svalare. Men termometern kommer säkert inte sjunka.

                  Varför tror du många kontor köper dyra luftkonditioneringsanläggningar iställer för att investera i några fläktar? Jo, man vill inte bara att det skall kännas lite svalare, man vill ha det svalare!

                  Kommentar

                  • Cutekid
                    Användare
                    • January 2003
                    • 3368

                    #24
                    Äähhhh
                    Carl

                    Besök petrochromis.com´s forum:

                    http://petrochromis.com/phpbb3/

                    Kommentar

                    • Mathias-D
                      Styrelsemedlem
                      • January 2003
                      • 513

                      #25
                      Ska nog försöka minska värmen på rummet....nån takfläkt går inte (har ett lutande tak så det blir ingen cirkulastion. Blir det de det för er som har takfläckt i rum med lutande tak??)

                      Kommentar

                      • Mathias-D
                        Styrelsemedlem
                        • January 2003
                        • 513

                        #26
                        det billigaste allternativet som sänker värmen i rummet??
                        fläkt med kylsystem???

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #27
                          Och mitt gym använder sig av 12st takfläktar för att kyla tempen i gymet...hmm.

                          Men ok Torsten...jag tänker inte "gå upp i ringen" med dig om detta då du säkert vet mer än jag...men det jag vet är att tempen håller sig lägre efter det att jag installerat dessa än vad fallet var före...(smög jag upp i ringen iallafall?)

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • February 2003
                            • 2695

                            #28
                            Kan berätta att när jag som fattig student hade kallvattens-saltvatten, körde jag med en bordsfläkt på full krydda över vattenytan på akvariet. Det kylde så att akvariet alltid höll 5-7 grader lägre temperatur än rummet. Det innebar också att det 110 liters akvariet en varm sommardag avdunstade cirka 7.5 liter vatten per dag... Öppet fönster var med andra ord ett måste.

                            Fläktar kyler fuktiga ytor genom att de selektivt transporterar bort de vattenmolekyler som har högst energi, dvs de varmaste, och effektiviteten beror på hur torr luften närmast ytan är, dvs bättre flås på fläkten = kraftigare kyleffekt. Det är annorlunda än på torra ytor, som en fläkt mycket riktigt inte kan kyla under rumstemperatur hur mycket det än blåser.

                            Litet tillägg: människors hud är fuktig (om inte annat så blir den det när vi svettas!), så fläktar kan kyla oss under rumstemp. Därav fläktar i gym.

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #29
                              Jaja...säger ni det så får jag ge mig. Men jag säger det igen...det ger mig resultat både inomhus i lägenheten och i mina akvarium.

                              Kommentar

                              • mikael33
                                Användare
                                • July 2003
                                • 69

                                #30
                                köp beg luftkonditionering, det är ett alternativ.
                                Nya ligger på ca 3500-4000 kr för rum upp till 30kvm..

                                Så de beg kan inte vara allt för dyra..
                                Mikael O
                                450L: Biotodoma Cupido, Regnbågar; Hantel, Pristella tetror, Ancistrus dolichopterus; Royal pleco, Kakaduor, Gröna tigerbarber, Odessabarber, Glasmalar.

                                112L: Mosaik guramin, Kampfisk Blå gurami, Neontetror, Zebrafisk och en mal

                                Kommentar

                                Arbetssätt...